4 707 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Översyn av hydropress
Jag är ganska säker på att det är 32mm, åtminstone är det yttermåttet men jag kanske tänker fel?Krilleman skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Däremot sitter jag här kliar mig i huvudet över övriga kopplingar. Är inte riktig säker på hur jag skall få ihop allt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För alla kopplingar mässing mot mässing brukar jag rappa gängorna om de inte är det från början och sedan köra med lin och gängpasta. Fast nu är några saker jag är lite osäker på:
1. Övertrycksventilen har en O-ring längst upp. Innebär det att jag skruvar den i botten och hoppas på att de håller tätt eller bör jag rappa och köra med lin även här? Känns som att om den skall bottna och täta med O-ringen så blir det svårt att bestämma exakt åt vilket håll jag vill att dräneringsanslutning skall peka åt.
2. Hydroforen har ett plaströr med utvändig R25 gängor. Hur gör man med dem? Behöver/skall de rappas? Är det bättre med gängtejp än lin här? Har inte bestämt om jag vill ansluta en mässingsvinkel och kopparrör eller om det blir en rostfri slang med vinklad hals och lekande mutter, om det spelar någon roll för själva anslutningen mot plastgängorna.
3. Tryckströmbrytaren har ett plastsäte med invändig R25-gänga. Samma fråga här fast tvärt om: mässingsnippeln är rappad från början och jag tänkte köra med lin och gängpasta. Funkar det mot plasten eller är gängtejp bättre?
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Jag har precis skruvat ihop och provtryckt alltihop inklusive den glasfibertank Krilleman länkade till från Rinkaby. Det funkar kanon och skillnaden är enorm så jag hoppas den är godkänd, men jag får kolla upp det i morgon. Stort tack till alla er som tagit er tid och svarat på frågor, och ett extra stort tack till Krilleman som nog snart savarat på alla tänkbara frågor minst en här i forumet vid det här laget! =)
Härligt att det löste sig för dig. Tänkte att ja lånar tråden lite eftersom det rör samma frågor. Har lite "problem" med vatten trycket. Så fort jag sätter på kranen så klickar det i tryckbrytaren.stänger ja av pumpen så har ja inge vatten efter 2 sek. Har försökt med konsten alla regler att fylla på luft i hydropressen. Men de går ej att få i luft.skruvade ur luft nippeln på toppen och de va inge luft som kom ut men gummiblåsan synes tryckande mot hålet?. Någon som kan hjälpa mig och lokalisera problemet?
Mvh
Mvh
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden