du kan ha en tappkran med filter som då används till ert barn. Visst sätter patronen igen efter hand men ingen fara om ni nu ska ge till barnet, julas filter fungerar nog men du måste lufta järnet så det fälls ut om filtret ska ta det. Alternativt tar ni vatten och vispar och sätter i kylen så järnet fäller ut och lägger sig på botten.
jag hade nog inte valt ett göingefilter. Hellre ett med glasfibertank och med ex tidsstyrd eller volymstyrd automatik av typen autotrol . Med ex magnodol kräver du bara 30 minutliter backspolning.
som ovan sa så är det enklast att köra avloppet rakt ut i det fria. se bara till så man gå upp i dimension så man inte får problem vid backspolningen.
Här nere i skåne är aquainvent.se och vattenteknik stora. uppe i norr (allt ovanför hallandsåsen) har jag inte full koll på. Installerar du själv eller ska en rörnisse koppla in?
jag hade nog inte valt ett göingefilter. Hellre ett med glasfibertank och med ex tidsstyrd eller volymstyrd automatik av typen autotrol . Med ex magnodol kräver du bara 30 minutliter backspolning.
som ovan sa så är det enklast att köra avloppet rakt ut i det fria. se bara till så man gå upp i dimension så man inte får problem vid backspolningen.
Här nere i skåne är aquainvent.se och vattenteknik stora. uppe i norr (allt ovanför hallandsåsen) har jag inte full koll på. Installerar du själv eller ska en rörnisse koppla in?
Jo, som sagt så är jag själv lite tveksam till detta påstående. Slammet borde ju hinna lägga sig tycker jag och som du säger så fäller väl ändå ganska mycket av järnet ut i trekammarbrunnen ändå. I detta fallet så är ju allt utfällt redan när det kommer i första brunnen så det kanske tom skulle kunna vara bättre? Nej det var grannen som var bekymrad och när vi nu fick lägga en ny filterbädd (efter +20 år = normal livslängd) så tyckte jag att jag kunde väl gå med på att leda det vattnet någon annan stans. Dessutom har automatiken rasat så numbera kör jag det manuellt, dvs det blir inte så ofta. Slangen var en högst tillfällig lösning under sommaren (för 2 år sedan) och sedan blev det inte av att göra mer där, men det kommer... kanske
Problemet skulle kanske inte vara att pumpa ut järnet men att det kommer mycket vatten på en gång. Men det handlar om kanske 15 min * 40l/min = 600l två gånger i veckan. Det borde trekammarbrunnen kunna svälja, det är ju inte så många badkar.
I mitt fall så skall det renoveras badrum och byggas ny tvättstuga så småningom. När det väl blir renoverat så vill jag ha löst problemet med både järn och kalk men det får anstå tills det blir aktuellt. Förhoppningsvis har vi då även rott iland projektet med att bilda en vattensamfällighet så vi får ut kommunalt vatten och då löser det sig själv.
Hursomhelst så kan det vara värt att kolla upp, både vilket flöde du har in (är det tillräkligt för backspolningen?) och vad som kan hända när det släpps ut (slamflykt). Eftersom det handlar om rent vatten så finns det ju ingen anledning att filtrera det efteråt egentligen. Har du möjlighet så kan du ju leda bort det separat på annat sätt.
Problemet skulle kanske inte vara att pumpa ut järnet men att det kommer mycket vatten på en gång. Men det handlar om kanske 15 min * 40l/min = 600l två gånger i veckan. Det borde trekammarbrunnen kunna svälja, det är ju inte så många badkar.
I mitt fall så skall det renoveras badrum och byggas ny tvättstuga så småningom. När det väl blir renoverat så vill jag ha löst problemet med både järn och kalk men det får anstå tills det blir aktuellt. Förhoppningsvis har vi då även rott iland projektet med att bilda en vattensamfällighet så vi får ut kommunalt vatten och då löser det sig själv.
Hursomhelst så kan det vara värt att kolla upp, både vilket flöde du har in (är det tillräkligt för backspolningen?) och vad som kan hända när det släpps ut (slamflykt). Eftersom det handlar om rent vatten så finns det ju ingen anledning att filtrera det efteråt egentligen. Har du möjlighet så kan du ju leda bort det separat på annat sätt.
Hej,
Har sett att det diskuterats om ett järnfilter behöver luftare eller inte. Det finns två typer av filtermassor som är vanliga och de jobbar lite olika.
Birm är den vanligaste. Den är katalytisk och fångar upp det oxiderade järnet. För att oxidera järnet så att det fälls ut används just en luftare. Denna filtermassa är bra för järn om man uppfyller samtliga krav och om du bara har problem med järn. Har du problem med Mangan måste ditt pH ligga mellan 8-8,5 för att ta bort manganet optimal. Många löser detta genom att tillsätta filtermassor som höjer pH-värdet men du har fortfarande ingen 100%-ig kontroll på pH-värdet i vattnet. För att göra det optimalt är ett separat avsyrningsfilter att rekommendera.
Den andra massan baseras på Manganoxid. Denna filtermassa är både oxidativ och katalytisk. Därmed kan den först oxidera järnet och sedan fångar den upp det med den katalytiska förmågan. I och med detta fungerar ett filter med denna filtermassa utan luftare innan tryckkärl. Massan är lite tyngre och kräver lite mer i backspolning men det är ett överlägset bättre järn och manganfilter, som dessutom fixar svavelväte, än vad BIRM-filter gör.
Hoppas att detta inlägg skapar lite mer klarhet i skillnader mellan filter och filter
Har sett att det diskuterats om ett järnfilter behöver luftare eller inte. Det finns två typer av filtermassor som är vanliga och de jobbar lite olika.
Birm är den vanligaste. Den är katalytisk och fångar upp det oxiderade järnet. För att oxidera järnet så att det fälls ut används just en luftare. Denna filtermassa är bra för järn om man uppfyller samtliga krav och om du bara har problem med järn. Har du problem med Mangan måste ditt pH ligga mellan 8-8,5 för att ta bort manganet optimal. Många löser detta genom att tillsätta filtermassor som höjer pH-värdet men du har fortfarande ingen 100%-ig kontroll på pH-värdet i vattnet. För att göra det optimalt är ett separat avsyrningsfilter att rekommendera.
Den andra massan baseras på Manganoxid. Denna filtermassa är både oxidativ och katalytisk. Därmed kan den först oxidera järnet och sedan fångar den upp det med den katalytiska förmågan. I och med detta fungerar ett filter med denna filtermassa utan luftare innan tryckkärl. Massan är lite tyngre och kräver lite mer i backspolning men det är ett överlägset bättre järn och manganfilter, som dessutom fixar svavelväte, än vad BIRM-filter gör.
Hoppas att detta inlägg skapar lite mer klarhet i skillnader mellan filter och filter
Redigerat:
Ja där håller jag inte med.
Nog för att mangandioxiden är effektiv men inte så effektiv utan luftning.
Det vanligaste järnfiltret som säljs idag är (konstigt nog) maganese greensand som återgenereras(oxideras) med kaliumpermanganat.
Däremot hålle rjag med om att mangandioxbaserat järnfilter är det bästa. Dels då det är helt underhållsfritt och för att det går att kombinera med pH-höjande massa då den är lättare än mangandioxmassan, den lägger sig helt enkelt överst och höjer pH innan mangandioxien får oxidera mangan och järnet. Detta går inte med Birm då den massan är för lätt.
Nog för att mangandioxiden är effektiv men inte så effektiv utan luftning.
Det vanligaste järnfiltret som säljs idag är (konstigt nog) maganese greensand som återgenereras(oxideras) med kaliumpermanganat.
Däremot hålle rjag med om att mangandioxbaserat järnfilter är det bästa. Dels då det är helt underhållsfritt och för att det går att kombinera med pH-höjande massa då den är lättare än mangandioxmassan, den lägger sig helt enkelt överst och höjer pH innan mangandioxien får oxidera mangan och järnet. Detta går inte med Birm då den massan är för lätt.
.. finns för alla slamavskiljare och där finns beskrivet maximalt dygnsflöde. Har du en vanlig 2000 liters slamavskiljare är den konstruerad för ett maxflöde på 1000 liter per dygn. Släpper du ut 600 liter backspolningsvatten under det dygnet kommer du garanterat att överskrida vad slamavskiljaren är konstruerad för. Har man dessutom fullt i slamavskiljaren och kanske bara någon vecka till slamtömning kan du överbelasta slamavskiljaren.
Dessutom finns det några tillverkare som säger att jonbalansen förändras genom filtret, du förändrar ju jonbalans och ev. också pH beroende på vilket filter du ska använda, vilket kan vara värt att tänka på. Led istället bort backspolningsvattnet till stenkista eller husdränering så slipper du dels överbelasta slamavskiljaren och dels slipper du eventuella problem med efterföljande reningssteg! Enkelt.
// Joakim
Dessutom finns det några tillverkare som säger att jonbalansen förändras genom filtret, du förändrar ju jonbalans och ev. också pH beroende på vilket filter du ska använda, vilket kan vara värt att tänka på. Led istället bort backspolningsvattnet till stenkista eller husdränering så slipper du dels överbelasta slamavskiljaren och dels slipper du eventuella problem med efterföljande reningssteg! Enkelt.
// Joakim
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Hej, startar ingen ny tråd utan ser om det är något liv i denna först. Jag har problem hemma med att porslinget blir brunt i handfat osv, fick 2010 en ny borrad brunn gjord, 67meter, i denna sitter en grundfos 3faspump kopplad till en 60L glasfiber hydropress. har fått vattenprov gjort nu och det visar på höga halter Turbiditeet och järn. Järn 2,4mg/L+Turbiditet 23FNU. vad ska man ha för att lösa detta?
har hittat dessa två firmor. dock skiljer det 4700kr, och vad jag kan se på bilderna så är det exakt samma sorts filter, eller har jag fel?
http://www.billiga-vattenfilter.com/jarnfilter-manganfilter-/10-jarnfilter-jm-44a.html Pris 8000kr
http://www.vattenfilter.com/shop/?artnr=JA10 Pris 12700Kr
ser dom inte lika ut förutom färgen på behållaren?
Håkan
har hittat dessa två firmor. dock skiljer det 4700kr, och vad jag kan se på bilderna så är det exakt samma sorts filter, eller har jag fel?
http://www.billiga-vattenfilter.com/jarnfilter-manganfilter-/10-jarnfilter-jm-44a.html Pris 8000kr
http://www.vattenfilter.com/shop/?artnr=JA10 Pris 12700Kr
ser dom inte lika ut förutom färgen på behållaren?
Håkan
båda använder birm.
Hur är det med ditt pH och hårdhet? Ni ska ha rätt hårt och hög pH uppe i kristianstad.
Du kommer behöva en luftningsutrustning, komplett intermittent luftare och avluftare innan din hydropress för att fälla ut järnet. Väljer du ett filter med mangandioxid behöver du aldrig oroa dig att massan behöver bytas. Den håller 20år+
Hur är det med ditt pH och hårdhet? Ni ska ha rätt hårt och hög pH uppe i kristianstad.
Du kommer behöva en luftningsutrustning, komplett intermittent luftare och avluftare innan din hydropress för att fälla ut järnet. Väljer du ett filter med mangandioxid behöver du aldrig oroa dig att massan behöver bytas. Den håller 20år+
Här är all testdata.
Boende: Gård
Förbrukning: 2personer i hushållet
Vattentäkt:
Borrad 2010, hydropress 60l glasfiber
Mikroorg: 20
Koliforma: <1
E-coli: <1
Turbiditet: 23
Lukt: ingen
Färgtal: <5
COD: <1
Konduktivitet: 77,4
pH: 7,9
Alkalinitet: 300
Hårdhet: 17
Nitrit-N: <0,001
Nitrit: <0,003
Nitrat-N: <0,1
Nitrat: <0,5
Ammonium-N: 0,23
Ammonium: 0,30
Fluorid: 0,57
Klorid: 43
Sulfat: 110
Fosfatfosfor: <0,010
Fosfat: <0,03
Kolsyra:
Aluminium: 1,3
Kalcium: 86
Koppar: <0,01
Järn: 2,4
Järn-ELOF:
Kalium: 4
Magnesium: 20
Mangan: 0,10
Natrium: 54
Radon: 5,7
Vattnet har enl sambo lite konstig smak, Poslin i handfat samt badkar
blir brunfärgat, Vattnet ser grumligt ut i badkaret.vit tvätt blir
även färgad i tvättmaskinen. Brunnen blev gjord i början av sommaren
2010. det är en borrad brunn med 68meters djup, hade inga problem i
början utan kom efter ett tag. Vad skulle vara lämpligt som åtgär på detta?
Har pratat med aquagruppen, dom rekomenderade deras Royal600, det tog mitt järn,mangan,avhärad vattnet. enl säljaren var filtret helt underhålls fritt, förutom saltpåfyllning. Dom rek detta pga av mina resultat. Pris22900kr ink moms och montering.
pratade även med alfafilter, dom rek bara JA10 (järnfilter) inget annat. pris 12700 ink moms. utan montering
Boende: Gård
Förbrukning: 2personer i hushållet
Vattentäkt:
Borrad 2010, hydropress 60l glasfiber
Mikroorg: 20
Koliforma: <1
E-coli: <1
Turbiditet: 23
Lukt: ingen
Färgtal: <5
COD: <1
Konduktivitet: 77,4
pH: 7,9
Alkalinitet: 300
Hårdhet: 17
Nitrit-N: <0,001
Nitrit: <0,003
Nitrat-N: <0,1
Nitrat: <0,5
Ammonium-N: 0,23
Ammonium: 0,30
Fluorid: 0,57
Klorid: 43
Sulfat: 110
Fosfatfosfor: <0,010
Fosfat: <0,03
Kolsyra:
Aluminium: 1,3
Kalcium: 86
Koppar: <0,01
Järn: 2,4
Järn-ELOF:
Kalium: 4
Magnesium: 20
Mangan: 0,10
Natrium: 54
Radon: 5,7
Vattnet har enl sambo lite konstig smak, Poslin i handfat samt badkar
blir brunfärgat, Vattnet ser grumligt ut i badkaret.vit tvätt blir
även färgad i tvättmaskinen. Brunnen blev gjord i början av sommaren
2010. det är en borrad brunn med 68meters djup, hade inga problem i
början utan kom efter ett tag. Vad skulle vara lämpligt som åtgär på detta?
Har pratat med aquagruppen, dom rekomenderade deras Royal600, det tog mitt järn,mangan,avhärad vattnet. enl säljaren var filtret helt underhålls fritt, förutom saltpåfyllning. Dom rek detta pga av mina resultat. Pris22900kr ink moms och montering.
pratade även med alfafilter, dom rek bara JA10 (järnfilter) inget annat. pris 12700 ink moms. utan montering
Redigerat:
med tanke på din höga hårdhet så är ett kombifilter, jonbytare, att föredra. Det är dessutom gjort för den installationen du har, ingen lyftning innan filtret.
jag är rätt säker på att filterservice i vinslöv har gjort ett antal sådana installationer i området. Ni ska även ha sveriges bästa vatten och alkohol
jag är rätt säker på att filterservice i vinslöv har gjort ett antal sådana installationer i området. Ni ska även ha sveriges bästa vatten och alkohol
Ni som har järnfilter som man tillsätter kaliumpermanganat till, hur gör ni med avloppsvattnet (med tanke på att kaliumpermanganat är giftigt)? Antar att många av er har enskilt avlopp också?
Jag köpte ett JMS filter för några år sedan men det tar inte järnet,de två första åren när garantien gällde sa dom att det var gammalt järn i ledningarna när sedan garantien gått ut sa dom att det klarar nog inte så mycket järn vid det flödet som vi har trots att dom själv var här och tog prov och tog uppgifter om flödet innan vi köpte filteret,mycket missnöjd även efter kontakt med huvudkontoret i Örebro de skyller på varandra
Vi pratade med en massa olika företag för att få ordning på vårat vatten (Fe 3.7mg/l före filter 0.52mg/l efter). Vi landade på att installera en Oxaway från Libradon som vi snubblade över av ren slump. Vi ska vänta några veckor innan vi tar nytt prov. Men då vattnet är kristallklart, smakar toppen och inget färgas längre är vi redan nu nöjda. Vi behöll vårt gamla Fe filter med Greensand men gör inget med det mer än backspola, enbart sand hade fungerat lika bra enligt Libradon.
+ Slipper tillsätta gifter i vattnet
+ Inget underhåll (man får så klart rengöra och kolla så allt fungerar)
+ inga filterbyten
- Inget än så länge
Tips till er som fungerar på de olika alternativen. Om det inte skulle fungerat med bara denna lösning hade nog Oxaway + MgO filter varit en bra kombo.
+ Slipper tillsätta gifter i vattnet
+ Inget underhåll (man får så klart rengöra och kolla så allt fungerar)
+ inga filterbyten
- Inget än så länge
Tips till er som fungerar på de olika alternativen. Om det inte skulle fungerat med bara denna lösning hade nog Oxaway + MgO filter varit en bra kombo.
Kolla mitt inlägg om Oxaway från Libradon nedan...Ingmar Thulin skrev:
Jag köpte ett JMS filter för några år sedan men det tar inte järnet,de två första åren när garantien gällde sa dom att det var gammalt järn i ledningarna när sedan garantien gått ut sa dom att det klarar nog inte så mycket järn vid det flödet som vi har trots att dom själv var här och tog prov och tog uppgifter om flödet innan vi köpte filteret,mycket missnöjd även efter kontakt med huvudkontoret i Örebro de skyller på varandra
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden