Har en vägtrumma, sex tums betongrör totalt 10 meter långt, som är nästan helt igensatt med väggrus pga. man inte har underhållit sedimenteringsbrunnen innan röret.

Funderade på hur man ska lämpligast få ut grus och jord ur den. Det är för långt från vatten och el så spola själv kan jag inte. Naturligtvis kan man ta dit en spolbil men i sann byggahus-anda så tänkte jag försöka själv.

Funderade på att försöka gräva ur det med en jordborr. Tanken är att sätta en jordborr på någon styv slang typ PEM 32 eller liknande och sen köra in den i röret, rotera något varv och dra ut igen. Då borde man få ut lite skit åt gången. Enda risken jag ser är ifall röret har en förskjutning någonstans så kommer borren garanterat fastna. Då har man det sju resor värre än om man inte gjort något alls.

Någon som gjort något liknande? Eller har annan idé..

Funkar det inte att rensa i ändarna och hoppas att det naturliga flödet löser resten?

Det fungerar säkert så som du säger!
Ett problem är att diket utloppet ligger ganska grunt så det kommer bli igenslammat där istället, så då får man rensa det diket ganska frekvent tills röret är helt urspolat. Hade tänkt att fördjupa diket någon decimeter i framtiden men det är en hel del massor som måste flyttas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.