6 572 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Lång tid innan varmvattnet kommer.
Bor i en brf med fjärrvärme, sedan i höstas upplever vi i vårt hushåll att det tar väldigt lång tid innan varvattnet blir varmt, ibland bli det inte varmt alls bara ljummet. Det verkar inte som någon annan i brf upplever detta vilket gör att vi har svårt att få gehör för vårt problem. Vi gör av med väldigt mycket vatten eftersom vi får "spola i onödan".
Vi har fått flera olika förslag på åtgärder som att rengöra packningarna (svårt för en okunnig att göra), öka cirkulationen (kan inte påverkas av ett hushåll) m.m. det är enl. ansvariga rätt tryck och värme i vattensystemet.
Men oftast möts vi av en axelryckning.
Med det fokus på miljön och vattenförbrukning som råder så känns detta inte bra.
Finns det något mer konkret jag kan göra som utesluter vad det inte beror på så jag har på fötterna vid nästa samtal med styrelsen? tips tack så jag slipper att bli idiotförklarad igen
Vi har fått flera olika förslag på åtgärder som att rengöra packningarna (svårt för en okunnig att göra), öka cirkulationen (kan inte påverkas av ett hushåll) m.m. det är enl. ansvariga rätt tryck och värme i vattensystemet.
Men oftast möts vi av en axelryckning.
Med det fokus på miljön och vattenförbrukning som råder så känns detta inte bra.
Finns det något mer konkret jag kan göra som utesluter vad det inte beror på så jag har på fötterna vid nästa samtal med styrelsen? tips tack så jag slipper att bli idiotförklarad igen
Du bör göra ren dina blandare. De kan fastna avlagringar som gör blandningen varm/kallt fel. Upplever ni att det är bättre eller sämre på något tappatälle?
LarsSvensson80
Medlem
· Västragötaland
· 86 inlägg
LarsSvensson80
Medlem
- Västragötaland
- 86 inlägg
Det låter som överläckage i vattenblandare i fastigheten/bostaden innan er. Alltså, det flödar kallvatten genom deras blandare när ni spolar för varmvatten pga trasig backventil.
Prova att googla överläckage vattenblandare. Printa ut ett av exemplaren som andra Brf har tagit fram och ge till lämplig person i styrelsen.
Exempelvis denna;
http://pafvelund.se/medlemsinformation/verl-ckage.html
Prova att googla överläckage vattenblandare. Printa ut ett av exemplaren som andra Brf har tagit fram och ge till lämplig person i styrelsen.
Exempelvis denna;
http://pafvelund.se/medlemsinformation/verl-ckage.html
Klicka här för att svara