Har funderat på att anlägga en infiltration eller markbäddsanläggning BDT+WC (beroende på vad kommunen godkänner) i torpet framöver. Eftersom att jag har egen grävmaskin vill jag göra allt jobb själv. Har dessutom väldigt mycket plats på tomten, så det lär bli ett ganska enkelt projekt.

När jag läser i olika forum så skriver folk att de betalat mellan 30 000 till ca 70 000 SEK för ett komplett system där entreprenörer gjort jobbet. Själv hittar jag inget billigare "rörpaket" på nätet än för 15-20 000 SEK.Till det tillkommer ju grävning, makadam, sand och administrativa kostnader hos kummunen.

Är det då inte värt att göra jobbet själv? Någon som har erfarenheter?

Claes Sörmland
Ja, det är nog generellt sett värt att göra det själv. Den huvudsakliga kostnaden är ju arbete. Men det är dels ett formellt problem med att gräva själv och dels ett reellt.

Gällande det formella så måste du måste övertyga kommunen om att du är sakkunnig. Hur svårt det är varierar. Vissa kommuner kräver att man har gått en särskilt kurs i hur man schaktar och återfyller på rätt sätt. Andra nöjer sig med att man har som jobb att anlägga avlopp. Ytterligare andra kommuner ser mellan fingrarna.

Det reella problemet är att det är många detaljer som ska fås rätt för att avloppet ska följa svensk standard och därmed ha en rimlig chans att fungera bra över tid. Det är mycket läsning och många detaljer. Inte svårt men det går liksom inte att sätta igång och schakta utan många dagars läsande. Man måste således vara ganska rejält intresserad för att det ska vara görbart.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, det är nog generellt sett värt att göra det själv. Den huvudsakliga kostnaden är ju arbete. Men det är dels ett formellt problem med att gräva själv och dels ett reellt.

Gällande det formella så måste du måste övertyga kommunen om att du är sakkunnig. Hur svårt det är varierar. Vissa kommuner kräver att man har gått en särskilt kurs i hur man schaktar och återfyller på rätt sätt. Andra nöjer sig med att man har som jobb att anlägga avlopp. Ytterligare andra kommuner ser mellan fingrarna.

Det reella problemet är att det är många detaljer som ska fås rätt för att avloppet ska följa svensk standard och därmed ha en rimlig chans att fungera bra över tid. Det är mycket läsning och många detaljer. Inte svårt men det går liksom inte att sätta igång och schakta utan många dagars läsande. Man måste således vara ganska rejält intresserad för att det ska vara görbart.
Min frågeställning är ju alltså om det lönar sig eller inte att göra jobbet själv? Söker därför svar från personer med erfarenhet från liknande situation.

Vad det gäller själva utförandet behöver man såklart vara påläst och ha rätt föresättningar och erfarenheter innan man påbörjar något, vilket jag har. Det är själva kostnadsfrågan som är intressant för mig.

Det är väl ganska självklart att det är billigare att göra det själv, om man har verktygen och rätt förutsättningar i övrigt. Det enda som kan göra det dyrare är väl om summan av din uteblivna lön är högre än summan som en entreprenör ska ha för att utföra jobbet. Då är det ju bättre om du jobbar ihop lön och betalar entreprenören för att anlägga avloppet. Skulle du göra jobbet utanför din normala arbetstid så är det din fritid du behöver värdera på motsvarande sätt och det kan ingen annan än du göra.

Har själv gjort min infiltration vid fritidshus för några år sedan, dryga 10år tror jag. Har också egen grävare.
Jag valde då In drän från Fann. De hjälpte mig med instruktioner hur detta skulle göras.
Grävde provgrop på platsen som jag tyckte var lämplig. Skickade jordprov till labb. Beställde ett lass infiltrationssand. Redovisade allt enkelt ritat på ett papper till kommunen. Grävde och installerade allt.
Enkelt. Viktigt att vara noga med fall osv.
Osäker på kostnaden, tror inte det var mera än 10´.

• Gilla
kengren51
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Det är väl ganska självklart att det är billigare att göra det själv, om man har verktygen och rätt förutsättningar i övrigt. Det enda som kan göra det dyrare är väl om summan av din uteblivna lön är högre än summan som en entreprenör ska ha för att utföra jobbet. Då är det ju bättre om du jobbar ihop lön och betalar entreprenören för att anlägga avloppet. Skulle du göra jobbet utanför din normala arbetstid så är det din fritid du behöver värdera på motsvarande sätt och det kan ingen annan än du göra.
Som du säger, vilket jag även räknat med, är det såklart billigare att göra jobbet själv. Men när jag läser att folk betalat mellan 30 000 till 70 000 SEK för ett komplett system utfört av entreprenör så börjar jag tvivla. För min del tror jag att min tomt har goda förutsättningar, vilket bör innebära att jag kanske skulle landa någonstans i mitten av vad andra betalat, dvs. runt 50 000 SEK. Men då enbart rörpaketet med 3-kammarbrun kostar 15 000 - 20 000 SEK så börjar jag ju tvlivla på att det ens är värt att göra själv. Till detta tillkommer ju kostnader för ansökan, provtagning och dessutom makadam och sand. Räknar man ihop allt så är jag upp i ca 35 000 - 40 000 SEK i enbart material, och då är det ju inte värt det längre.

Rätta mig om jag har fel.

S sune73 skrev:
Har själv gjort min infiltration vid fritidshus för några år sedan, dryga 10år tror jag. Har också egen grävare.
Jag valde då In drän från Fann. De hjälpte mig med instruktioner hur detta skulle göras.
Grävde provgrop på platsen som jag tyckte var lämplig. Skickade jordprov till labb. Beställde ett lass infiltrationssand. Redovisade allt enkelt ritat på ett papper till kommunen. Grävde och installerade allt.
Enkelt. Viktigt att vara noga med fall osv.
Osäker på kostnaden, tror inte det var mera än 10´.
Var detta alltså ett system med BDT + WC? Låter ju som ett mycket bra pris isf. Med 10' menar du då själva paketet från Fann? Gissar att sand och ansökan tillkommer på det? Då bör du ha landat på ca 20' totalt?

Hittade nu detta: https://www.avloppscenter.se/vara-p...jare-med-infiltration/fann-paket-i5-plus.html

Fann-paket för 34 295 SEK,

J JAPLH skrev:
Var detta alltså ett system med BDT + WC? Låter ju som ett mycket bra pris isf. Med 10' menar du då själva paketet från Fann? Gissar att sand och ansökan tillkommer på det? Då bör du ha landat på ca 20' totalt?

Hittade nu detta: [länk]

Fann-paket för 34 295 SEK,
Mins inte exakt priset jag betalade men det var exkl tanken för den ingick i huset. BDT+WC.
Jag var själv och hämtade infiltrationspaketet med släp i Solna.
Ansökningskostnaden till kommunen var en del i en process som avgjordes i miljööverdomstolen...
Sanden var nog en 1500kr.

Hade jag gjort detta idag så hade jag nog bara köpt "dräneringsrör" och markduk och byggt egen infiltration. Det viktigaste är fall och möjligheterna till att spola / underhålla samt att bädden inte kan påverkas av vårfloden eller höga vattenflöden.

• Gilla
JAPLH
  • Laddar…
S sune73 skrev:
Mins inte exakt priset jag betalade men det var exkl tanken för den ingick i huset. BDT+WC.
Jag var själv och hämtade infiltrationspaketet med släp i Solna.
Ansökningskostnaden till kommunen var en del i en process som avgjordes i miljööverdomstolen...
Sanden var nog en 1500kr.

Hade jag gjort detta idag så hade jag nog bara köpt "dräneringsrör" och markduk och byggt egen infiltration. Det viktigaste är fall och möjligheterna till att spola / underhålla samt att bädden inte kan påverkas av vårfloden eller höga vattenflöden.
Utveckla gärna hur du menar att du skulle gjort idag med dräneringsrör och markduk.

Claes Sörmland
Det som kostar förutom arbete är ju framförallt slamavskiljaren och grus för infiltration. Sen kan man ju köpa spridarledningar, spridarplattor, biomoduler och liknande för extra pengar. Men följer man svensk standard så är vanliga billiga markrör OK som spridarledningar o s v. Kanske är det den besparingen Sune73 skulle göra idag?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.