B
Plockade upp ett igenrostat brunnslock i garaget och upptäckte att avloppet är helt igensatt med jord.

Hur löser jag detta på bästa sätt? Jag har eventuellt tänkt införskaffa en grovdammsugare längre fram. Jag kan tänka mig att tidigarelägga det inköpet om det kan avhjälpa det här problemet.

Jag kunde inte känna hur långt ner det är skit men förmodligen är det en hel del som ska ut.

• Igensatt avlopp med jord i ett garage, verktyg synligt vid öppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom inget vattenlås är synligt, tror jag att det är en spygatt du har. Den kan i så fall sluta direkt ner i backen. Fortsätt krafsa och en grovdammsugare är en bra kamrat att skaffa.

B
Immobil Immobil skrev:
Eftersom inget vattenlås är synligt, tror jag att det är en spygatt du har. Den kan i så fall sluta direkt ner i backen. Fortsätt krafsa och en grovdammsugare är en bra kamrat att skaffa.
Det är med all säkerhet en spygatt. My bad.

Det är bara till att försöka gräva fram hålet då alltså. Ska se om jag hittar en bra grovdammsugare .

Jag hade en likadande spygatt i min källare slammade igen pga bakfall och nästan tätt /rost bdtavlopp , i samband med kommunalt avlopp bilade jag upp rören som visade sig vara sönder rostade totalt. Gissar att du har gjutjärn och dessa och är över50år . Ligger dessa i plattan/ under riskerar markfukten gjort sitt.. och läckande avlopp under plattan är mindre roligt.
Jag skulle nog spola och filma. Alt. Lägga pengarna på direkt på bila byta.
Jag hade spolat ett par ggr/år med högtrycket men det slammade igen dagen efter. dyrast var nog frenko gummit mot det gamla. Och 25säck med betong. Satte även extra rens innan det går ut ur huset.
Spygatter brukar man ha på drän som inte luktar På dagvatten.. men med gamla hus vet man aldrig.men viktigt att det är helt och fungerar.för slippa otrevliga vatten skador...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.