7 739 läst ·
13 svar
8k läst
13 svar
Köpa beg varmvattenberedare. Är det dumt?
Behöver en liten varmvattenberedare till min stuga. Det kommer bo två personer i stugan.
Har kollat lite på dom billigare på 100 till 200 liter men läst att billigare varmvattenberedare inte är lika bra som dyrare. Att dom hålller värmen kortare tid mm.
Så nu är jag inne på att köpa en begagnad istället. Är det dumt eller är det bara att byta patronen om den skulle gå sönder och i övrigt är dom gamla modellerna relativt bra?
Har kollat lite på dom billigare på 100 till 200 liter men läst att billigare varmvattenberedare inte är lika bra som dyrare. Att dom hålller värmen kortare tid mm.
Så nu är jag inne på att köpa en begagnad istället. Är det dumt eller är det bara att byta patronen om den skulle gå sönder och i övrigt är dom gamla modellerna relativt bra?
Ser inget fel med att köpa begagnat, vi köpte en 6 år gammal 200L kopparfodrad Nibe compact.
Betalade 500:- för den, och då levererade gubben den till mig och hjälpte till att bära in.
Många som byter till modernare uppvärmning, då blir det beredare över.
Betalade 500:- för den, och då levererade gubben den till mig och hjälpte till att bära in.
Många som byter till modernare uppvärmning, då blir det beredare över.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
100 liters räcker i och för sig.
Det har vi haft i fritidshuset i 50 år (eller mer) och har i vårt nuvarande åretrunt hus byggt 2010.
Men driftkostnaden blir nog inte mycket högre i en dubbelt så stor VVB.
Det har vi haft i fritidshuset i 50 år (eller mer) och har i vårt nuvarande åretrunt hus byggt 2010.
Men driftkostnaden blir nog inte mycket högre i en dubbelt så stor VVB.
Om du köpen en begagnad så kolla gärna var den varit monterad. Är det hårt vatten kan elpatronen vara igenkalkad. Är egen brunn med surt vatten kan det vara aggresivt. Men kommunalt vatten är snällt på det flesta orter i Sverige.
Det med billigare är sämre är en skröna , enda som skiljer är att gamla kan ha mineralullsisolering och nya har skum , ingen större skillnad på driften
Sen det med kalk eller inte kalk i vattnet ,inget bra för patron , mren ingen större kostnad att byta direkt och det kan du göra själv
Sen det med kalk eller inte kalk i vattnet ,inget bra för patron , mren ingen större kostnad att byta direkt och det kan du göra själv
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Enligt tester är dom blliga dyrare i drift. Nu pratar jag alltså om nya, inte beggade.KnockOnWood skrev:
Det finns ju nya beredare på krauta för 1500 kr och ca 100 liter. Så jag tror också att kvalite lönar sig här.
Men om jag har fel så kan det mycket väl bli en sådan.
Billiga beredare är nästan alltid emaljerade, jag föredrar koppar eller rostfritt.Snälla.snickaren skrev:
Klicka här för att svara