P
Behöver en liten varmvattenberedare till min stuga. Det kommer bo två personer i stugan.
Har kollat lite på dom billigare på 100 till 200 liter men läst att billigare varmvattenberedare inte är lika bra som dyrare. Att dom hålller värmen kortare tid mm.

Så nu är jag inne på att köpa en begagnad istället. Är det dumt eller är det bara att byta patronen om den skulle gå sönder och i övrigt är dom gamla modellerna relativt bra?

Ser inget fel med att köpa begagnat, vi köpte en 6 år gammal 200L kopparfodrad Nibe compact.
Betalade 500:- för den, och då levererade gubben den till mig och hjälpte till att bära in.
Många som byter till modernare uppvärmning, då blir det beredare över.

P
Jag tänker lika dant, ser att en ny nibe 200 l kostar kanske 7000kr och dom finns beggade för 1000 kr

100 liters räcker i och för sig.
Det har vi haft i fritidshuset i 50 år (eller mer) och har i vårt nuvarande åretrunt hus byggt 2010.
Men driftkostnaden blir nog inte mycket högre i en dubbelt så stor VVB.

Vi har en 55 liters i stugan. Räcker för oss för tillfället (Inga tonåringar ännu men om några år så). Kommer dock byta till 100 snart iom tillbyggnad.

Om du köpen en begagnad så kolla gärna var den varit monterad. Är det hårt vatten kan elpatronen vara igenkalkad. Är egen brunn med surt vatten kan det vara aggresivt. Men kommunalt vatten är snällt på det flesta orter i Sverige.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
S
Det med billigare är sämre är en skröna , enda som skiljer är att gamla kan ha mineralullsisolering och nya har skum , ingen större skillnad på driften
Sen det med kalk eller inte kalk i vattnet ,inget bra för patron , mren ingen större kostnad att byta direkt och det kan du göra själv

S skutten11 skrev:
Det med billigare är sämre är en skröna
Vår första i nya huset höll ca två år, sedan började den läcka.
Det var en sådan där finsk apparat (inget ont om Finland för övrigt).
Sedan blev det en Nibe, som tuffar och går. Nibe eller Thermia säger jag!

H
I det huset vi flyttade in 2006 hade de installerat en begagnad vvb, den höll i 3 år. Själva vvb var ej så dyr men jobbet runtomkring var desto dyrare så välj klokt från början.

Staffans2000
Som sagts.
Om du installerar den själv, ser jag ingen anledning till att inte köpa en begagnad vvb.
Nytt och bra är alltid mycket dyrare än begagnat och bra!

Staffan

• Gilla
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
P
H husdrommaren skrev:
I det huset vi flyttade in 2006 hade de installerat en begagnad vvb, den höll i 3 år. Själva vvb var ej så dyr men jobbet runtomkring var desto dyrare så välj klokt från början.
Rörmokare är dyra. Men jag monterar den själv. Så den kostnaden försvinner.

P
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vår första i nya huset höll ca två år, sedan började den läcka.
Det var en sådan där finsk apparat (inget ont om Finland för övrigt).
Sedan blev det en Nibe, som tuffar och går. Nibe eller Thermia säger jag!
Enligt tester är dom blliga dyrare i drift. Nu pratar jag alltså om nya, inte beggade.
Det finns ju nya beredare på krauta för 1500 kr och ca 100 liter. Så jag tror också att kvalite lönar sig här.
Men om jag har fel så kan det mycket väl bli en sådan.

Snälla.snickaren skrev:
Enligt tester är dom blliga dyrare i drift. Nu pratar jag alltså om nya, inte beggade.
Det finns ju nya beredare på krauta för 1500 kr och ca 100 liter. Så jag tror också att kvalite lönar sig här.
Men om jag har fel så kan det mycket väl bli en sådan.
Billiga beredare är nästan alltid emaljerade, jag föredrar koppar eller rostfritt.

T
En sak att tänka på är om det är vvb med offeranod i och om den inte är bytt på länge så kan det (behöver inte) bli problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.