8 316 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Frostsäkra PEM vattenslang?
Ledningen (den befintliga) går ovan mark (berg hela vägen)sjö till hus 300 meter.
Fungerar perfekt tills nu när vi behöver frostsäkra sommarvattenledningen.
Sugslangen (bef. 50 m) behöver ca 25 m frostvakt för att vara på säkra sidan inbillar jag mig.
Tillkommer eluppvärmt pumphus för pump och pressostat.
Har hittat Ebeco 100m F-10 värmekabel 6.400:-
Fungerar perfekt tills nu när vi behöver frostsäkra sommarvattenledningen.
Sugslangen (bef. 50 m) behöver ca 25 m frostvakt för att vara på säkra sidan inbillar jag mig.
Tillkommer eluppvärmt pumphus för pump och pressostat.
Har hittat Ebeco 100m F-10 värmekabel 6.400:-
Är din önskan om att göra den användbar vintertid så har du problem , det är långa sträckor som måste skyddas för kyla .
Den Ebeco är på 10 W/m och innebär på 300 m 3000W och det tål inte den på hela längden .
Har du frågat hur långt det går att förlägga den ? Sen måste det till lite andra kopplingar förbi pumpen och ut i sjön , det sitter många delar på vägen som det inte att lägga en kabel i
För mer info här utveckla din tanke mera
Den Ebeco är på 10 W/m och innebär på 300 m 3000W och det tål inte den på hela längden .
Har du frågat hur långt det går att förlägga den ? Sen måste det till lite andra kopplingar förbi pumpen och ut i sjön , det sitter många delar på vägen som det inte att lägga en kabel i
För mer info här utveckla din tanke mera
Tack för svar!
Så hä ser sommarvattnet ut
Befintligt sommarvatten från sjön upp till huset, anläggningen har fungerat klanderfritt i minst 1 år:
Pump 3,5 hk m separat pressostat nere vid sjön med trefasledning.
50 m sugslang PEM ut i sjön med backventil och grovfilter på 2 m djup.
300 m tryckslang PEM 32mm från pressostaten upp till huset.
Trycket räcker till för två hushåll samt reningsanläggning med UV.
Alla vattenledningar utom en bit i sjön går ovan jord
Detta vill jag köldsäkra och bygga ett pumphus.
Har hört att man på byggarbetsplatser med byggfuttar köldsäkrar ledningar med något slags isolerande omslag.
Befintligt sommarvatten från sjön upp till huset, anläggningen har fungerat klanderfritt i minst 1 år:
Har hört att man på byggarbetsplatser med byggfuttar köldsäkrar ledningar med något slags isolerande omslag.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
EVP DUO värmekabel går att beställa i längder upp till 400 meter. Men jag skulle nog dela upp det i 3 x 100 m där varje kabel går på egen fas. Mellan dom så blir det en vanlig elkabel.G Gestalt skrev:Tack för svar!
Antingen placerar du värmekabel i rören eller utanpå och ytterst en rörisolering. Med bara 40 mm rörisolering så ska du klara ca - 15 på detta.
Har själv gjort detta på knappt 100 meter, körde med EVP kabel kostade under 3000:-. Isoleringen blir dyrare per meter...
Att isolera runt slangen gör att det tar längre tid innan den fryser. Om man undantagslöst använder vatten med några timmars mellanrum går det kanske att klara sig med bara isolering. Skall du kunna lämna det i flera dagar måste det antingen ligga nergrävt frostfritt eller så måste du tillföra värme på något sätt. 300 m är en lång sträcka för att använda värmekabel. Kanske är det ett bättre alternativ att låta vattnet rinna sakta när det är minusgrader.
Blir rätt kostsamt att lägga värmekabel 300 meter , den sista biten ut i sjön ska vara invändigt , så inte isen knäcker V-kabeln
Det finns PEM-slang färdigt med V-kabel ISO-term som kan vara upp till 300 m , men vad det kostar vet jag inte .
Det finns PEM-slang färdigt med V-kabel ISO-term som kan vara upp till 300 m , men vad det kostar vet jag inte .
Medlem
· Västernorrland
· 12 032 inlägg
Var det inte sommarvatten? Måste vara tusen ggr enklare att se till att man enkelt kan dränera ledningen och pump.
Medlem
· Västernorrland
· 12 032 inlägg
Fast med dom längderna och förutsättningarna så tror jag det blir ett väldigt dyrt vatten. Det är ju liksom sämsta tänkbara förutsättningarna med tanke på att ledningen ligger fritt. Det framgår ju dock inte var det är nånstans?
Klicka här för att svara