Hej!
Då vi köpt ny kyl/frys med vatten och ismaskin så tänkte jag nu koppla in denna. Men det vill sig inte som jag vill och jag får rent ut sagt tuppjuck på det!
Kan någon förklara för mig varför denna kopplingen inte vill sig? Ignorera linet, det var ett tappert försök till att få tätt på skiten
Vattenmatningen till kylen (vänstra) håller tätt, likaså diskmaskinen (neråt) men påkopplingen mot slangen vill sig inte. Och som icke VVSare så förstår jag inte riktigt varför.
Hur ska jag gå till väga?
Då vi köpt ny kyl/frys med vatten och ismaskin så tänkte jag nu koppla in denna. Men det vill sig inte som jag vill och jag får rent ut sagt tuppjuck på det!
Kan någon förklara för mig varför denna kopplingen inte vill sig? Ignorera linet, det var ett tappert försök till att få tätt på skiten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenmatningen till kylen (vänstra) håller tätt, likaså diskmaskinen (neråt) men påkopplingen mot slangen vill sig inte. Och som icke VVSare så förstår jag inte riktigt varför.
Hur ska jag gå till väga?
Jag är bara amatör som kopplat liknande grejer en dryg handfull gånger men fått det tätt. Vet att det är väldigt vanligt att amatörer som oss tror att det ska vara lin eller gängtejp även där det inte ska vara det. Typ börjar tjorva med tejp i klämringskopplingar som bara gör att det läcker. Jag kan inte minnas att jag haft någon koppling till vare sig diskmaskin eller tvättmaskin som krävt tejp/lin.
Har det där funkat tidigare eller vad är det för nytt du kopplat in? Är lite otydligt för mig.
Har det där funkat tidigare eller vad är det för nytt du kopplat in? Är lite otydligt för mig.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Den som är linad till höger var vara på prov för att se om det gjorde någon skillnad. 
Den vänstra som också är linad har jag förstått det som ska vara det, då det inte är en klämkoppling.
Problemet jag upplever är att klämkopplingen till den högra (alltså den med skarven eller vad man ska säga) inte går i botten hur jag än gör.
Nej, denna kopplingen har inte varit tidigare, var bara "skarven" innan, så mellankopplingen är ny.
Den vänstra som också är linad har jag förstått det som ska vara det, då det inte är en klämkoppling.
Problemet jag upplever är att klämkopplingen till den högra (alltså den med skarven eller vad man ska säga) inte går i botten hur jag än gör.
Nej, denna kopplingen har inte varit tidigare, var bara "skarven" innan, så mellankopplingen är ny.
Jag tänker säga suck nu.
Stod ändå i säkert 15 min och försökte hitta en koppling som hade G15 kopplingar åt alla håll utan framgång. Och då mellankopplingen låg i en påse så kunde jag inte riktigt testa den :/
Stod ändå i säkert 15 min och försökte hitta en koppling som hade G15 kopplingar åt alla håll utan framgång. Och då mellankopplingen låg i en påse så kunde jag inte riktigt testa den :/
Ett helt utvändigt gängat 20 T-rör skulle bli korrekt här!
För visst är det en 20x15 bussning i mässing nedåt i bild.
Plastmutter 20-gängad till vänster.
Förkromad sexkanstnippel 20 till höger.
62:- plus frakt
https://www.rinkabyror.se/artikel/krom-t-ror-20-utv/
För visst är det en 20x15 bussning i mässing nedåt i bild.
Plastmutter 20-gängad till vänster.
Förkromad sexkanstnippel 20 till höger.
62:- plus frakt
https://www.rinkabyror.se/artikel/krom-t-ror-20-utv/
Tack så mycket! Tog lite kraft för att lyckas.
Fint att du hittade en sådan koppling som jag sökte också! Men ännu mer suck när jag var på Hornbach i Malmö och köpte mellankopplingen...
Ett stenkast ifrån Rinkabyrör 
Fint att du hittade en sådan koppling som jag sökte också! Men ännu mer suck när jag var på Hornbach i Malmö och köpte mellankopplingen...
Funderar på om du kan vara hjälpt av denna tråd. Ungefär samma problemställning.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vatten-till-ismaskin-i-frysskap.245561/
https://www.byggahus.se/forum/threads/vatten-till-ismaskin-i-frysskap.245561/
Till viss del men ändå inteMathiasS skrev:
Min diskmaskinsinstallation är inget man skryter med om vi säger så
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto