ny husägare, har lite lågt tryck på övervåningen i duschen. Vad är normalt tryck? Och stämmer det att trycket minskas med 0,1 bar per höjdmeter? Pumpen slår till vid 1,5 bar vid pumpen och av vid 4 bar. Så det märks när vattnet börjar tappa i tryck. Och när pumpen slår på. Har ett normal högt 2-våningshus. Vad är trycket då som lägst när det forsat hela vägen upp?
Ja skulle vilja ändra så pumpen slår på vid 2,5 bar och av vid fyra. Är det bara att ändra eller ska det vara en viss antal bar mellan till och från? Har det betydelse vad det är för pump? Hydropressen? Behöver hydropressen mer luft? Kan jag bara mäta trycket i hydropressen med en manometer- eller måste jag stänga av allt vatten å tömma först?

K Kalle Turesson skrev:
ny husägare, har lite lågt tryck på övervåningen i duschen. Vad är normalt tryck? Och stämmer det att trycket minskas med 0,1 bar per höjdmeter? Pumpen slår till vid 1,5 bar vid pumpen och av vid 4 bar. Så det märks när vattnet börjar tappa i tryck. Och när pumpen slår på. Har ett normal högt 2-våningshus. Vad är trycket då som lägst när det forsat hela vägen upp?
Ja skulle vilja ändra så pumpen slår på vid 2,5 bar och av vid fyra. Är det bara att ändra eller ska det vara en viss antal bar mellan till och från? Har det betydelse vad det är för pump? Hydropressen? Behöver hydropressen mer luft? Kan jag bara mäta trycket i hydropressen med en manometer- eller måste jag stänga av allt vatten å tömma först?
Det stämmer att trycket minskar med c:a 0.1 bar/m i höjdskillnad. Trycket uppe när pumpen har 1,5 bar blir då 1,5 - (0.1xhöjd i m) - strömningsförluster.
Att höja pumpens tillslagsnivå gör du med inställning av Tryckvakten, som ser ut liknande denna:.
En tryckströmbrytare för pumpsystem med priset och försäljningsstället markerat.
Pumptyp spelar ingen roll, men mindre skillnad på till-och-frånslag gör att pumpen får arbeta oftare och slits lite mer.
Trycket i hydropressen ( när vattentrycket = 0 ! ) bör vara c:a 0,2 bar lägre än tillslagstrycket. Trycket mäts med typ "bildäcksmätare"
Digital tryckmätare för däck med blå siffror som visar 0.0 bar och en gul knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

direkt på luftnippeln ( ofta dold under ett plastlock, som kan skruvas av).
Röd vertikal hydropress med prisangivelse, på en vit bakgrund.

1.5 bar som tillslagstryck är rätt lågt men tyvärr vanligt förekommande. Ofta får diskmaskiner och liknande problem att starta vid så låga tryck. Kravet är att trycket ska vara minst 1.5 bar i högsta tappstället.

Jag hade börjat med att öka trycket till 2 bar och se om det blir tillräckligt bra. Som @HasseTeknik skriver så ökar då antalet starter på pumpen. Ofta kan man i databladet för pumpen se hur många starter/timme som den är dimensionerad för. Överskrider man det är en möjlig lösning att även öka frånslagstrycket men det beror på vad det är för pump, den kanske inte orkar trycka mer än fyra bar. En annan lösning är att köpa större hydropress, då har man en större vattenvolym att jobba emot och antalet starter minskar.

Tack för svaren! Var hittar jag en sådan bildäckmätare? Å visst måste jag stänga av huvudkranen till vattnet å tömma vattnet i kranen innan jag mäter eller fyller på med luft? Är det bara kompressor som är alternativet för påfyllning eller finns det något enklare billigare alt?

Tryckmätare hittar du på Biltema, clas o , jula o o liknande.
Stäng vattnet och gör trycklöst genom att öppna en kran.
Pumpa kan göras med cykelpump, försedd med "biladapter" .

Mikael_L
Hydropressen ska vara förfylld till ett lämpligt tryck innan den fylls på med vatten.
Det finns några trådar på forumet som avhandlar denna fråga.
Själv har jag inte satt mig in i detaljerna, då jag inte har någon sådan anordning.

Den är fylld idag för tryck på 1,6-1,8. Men om jag vil höja tillslaget på pumpen men inte pumpar i mer luft i hydropressen vad händer då?

J
Du har en mätare på anläggningen . tryck 1,6 - 1,8 bra i kärlet men det ska vara när kärlet är tomt ,Öppna en kran och se när pumpen startar och stoppar , höj sen tillslaget till 2,5 bar men du måste följa även höja frånslaget till ca 4 - 4,5 bar
Hur stort kärl har du ? ju större detsto mer vatten mellan start/stopp , normalt ca 60 - 80L kärl i ett vanligt hus

Jag kan inte höja uppåt mer än 3,8 som jag har för den orkar inte mer.... pumpen slår inte av då. Men jag måste alltså stänga huvudkran å tömma hela systemet på vatten innan? Det är ju rätt kallt här i norra Sverige nu så lite orolig att vattnet ska frysa. Hur stor risk är det att ballongen i hydropressen sprängs?

J
Hydropressen tål 10 bar , du har kanske en jetpump då och inte ett borrhål , vad menar du med att frysa , har tjäle gått ner så djupt eller ligger slangen så grunt , ligger den grunt måste du väl ha flöde på den med jämna mellanrumm

Jo tror den heter jet pump.... men hur är det med ballongen i hydropressen- när är risken att den sprängs? Det är en 60 liter hydropress

Normalt är att du pumpar utrymmet mellan " ballongen" och höljet, så det tål mycket.
" Ballongen" är det utrymme, som vattnet är i. Om lufttrycket är 0, så kommer ballongen alltså att fylla ut hela behållaren och det finns då inget, som trycker ut vattnet.

Men vad händer om jag bara höjer trycket på tillslaget till tex 2,2 och bara har 1,4 bar i hydropressen när det borde vara 2 bar? Alltså kan jag börja i den änden eller förstör jag något då? Har nämligen ingen kompressor....

Du förstör inget så höj du trycket om du vill. Enda som händer i det fallet är att utnyttjandegraden blir lite lägre dvs du får ut lite mindre vatten mellan start/stopp än vad du skulle kunna få optimalt med anpassat lufttryck.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.