hej
Har ett fall där plattsättaren skärt plattorna runt en golvbrunn (som en cirkel), sen är det ca 60mm ner till vattenlåset.
Ska man inte sätta en fyrkantig ram i fixet för golvbrunnen? Nu är det ju bara ett runt hål som klinkersen är skurna efter.. Det hela känns konstigt.

Ja, låter lite knasigt. Bild?

Ska försöka få fatt i en bild. Tycker man borde haft en tanke med detta. Kan det vara så att man tänkt använda en klämring sen en rund sil på detta bara i toppen?

Här kommer en bild, som sagt vattenlåset sitter ca 6 cm ner.

• Öppning för vattenlås i golv med synlig kant, cirka 6 cm djup, med rester av tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Vad tusan har hänt här och hur har kakelsättaren tänkt att få till det där bra... :thinking:

Standardförfarandet är ju att sätta någon form av klinkerram/slukrist över brunnen. Det finns en uppsjö designad varianter idag.

Tex:

Klinkerram.jpg

19b.jpg

Det är ju det som du visar som jag också menar är det vanliga. Men finns alt. Så som det ser ut eller ska det rivas upp?

Krilleman
@nino är en fena på plattsättning. Han kanske kan komma med mer konkreta tips och råd?!

Jag har aldrig sett denna typen av avslut av klinkers i ett nytt badrum under mina år i rörmokeriet.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Tack, skickar ett pm till han. Nä plattsättaren pratar tyvärr inte svenska eller engelska. Men beställaren av detta ska ringa chefen på måndag ang detta. Jag sa också att det måste vara något galet. Brunnen är till ett badkar så syns ej men man kan väl ändå inte mena att det ska se ut såhär. Dagen man slänger ut badkaret får man ett mindre roligt hål...

• Gilla
nino
  • Laddar…
Han kanske är van vid något sådant här?
En rund golvbrunn med vita kanter och svarta galler på grått underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Något sådant jag tänkt på, men hur fästes detta liksom? Bör det inte göras något vid samma steg som man lägger fixet?

Vad är det för plattsättare? Är det ett svart jobb?
Som du säger, man brukar lägga i en klinkerram och detta brukar göras i samband när man lägger klinkerna

Är inte det här ett fall där det praktiska blivit standard på bekostnad av det estetiska? Jag menar, gamla golvbrunnar var ju alltid runda, det här med att ha fyrkantiga hål känns som något som kommit för att det är lättare att såga så. Utifrån den grunden skulle jag säga att hantverkaren gjort ett bättre jobb än vad man kan förvänta sig.

Å andra sidan måste det ju finnas ett brunnslock som passar som det är gjort för. Och saknas det blir man ju fundersam. Likaså blir man fundersam om diverse säkerhetskrav uppfyllts om någon hittat på en egen lösning. Just genomföringar av avlopp i våtrum finns det mycket goda skäl att göra på standardvis då effekterna av en vattenläcka kan ge rejäla hål i plånboken.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Inget svart-jobb.
Förstår att detta verkar vara unikt. Det är som sista talaren, plattsättaren har ändå gjort detta jävligt snyggt (syns inte så bra på bilden), och verkligen tänkt till med fogar etc.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag tror egentligen inte själva jobbet i sig är dåligt, så länge allt med fall och tätskikt är följt. Vad gällande det estetiska kanske det utelämnat en del. OM plattsättaren inte har någon idé/baktanke med detta. Jag menar, han har rent krasst gjort ett bra och kanske ibland svårare jobb, jämnfört med vad som skulle kunna vara ett fullt dugligt och snyggt avslut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.