hej
Har ett fall där plattsättaren skärt plattorna runt en golvbrunn (som en cirkel), sen är det ca 60mm ner till vattenlåset.
Ska man inte sätta en fyrkantig ram i fixet för golvbrunnen? Nu är det ju bara ett runt hål som klinkersen är skurna efter.. Det hela känns konstigt.
Har ett fall där plattsättaren skärt plattorna runt en golvbrunn (som en cirkel), sen är det ca 60mm ner till vattenlåset.
Ska man inte sätta en fyrkantig ram i fixet för golvbrunnen? Nu är det ju bara ett runt hål som klinkersen är skurna efter.. Det hela känns konstigt.
Ska försöka få fatt i en bild. Tycker man borde haft en tanke med detta. Kan det vara så att man tänkt använda en klämring sen en rund sil på detta bara i toppen?
Vad tusan har hänt här och hur har kakelsättaren tänkt att få till det där bra... 
Standardförfarandet är ju att sätta någon form av klinkerram/slukrist över brunnen. Det finns en uppsjö designad varianter idag.
Tex:

Standardförfarandet är ju att sätta någon form av klinkerram/slukrist över brunnen. Det finns en uppsjö designad varianter idag.
Tex:

Det är ju det som du visar som jag också menar är det vanliga. Men finns alt. Så som det ser ut eller ska det rivas upp?
Tack, skickar ett pm till han. Nä plattsättaren pratar tyvärr inte svenska eller engelska. Men beställaren av detta ska ringa chefen på måndag ang detta. Jag sa också att det måste vara något galet. Brunnen är till ett badkar så syns ej men man kan väl ändå inte mena att det ska se ut såhär. Dagen man slänger ut badkaret får man ett mindre roligt hål...
Något sådant jag tänkt på, men hur fästes detta liksom? Bör det inte göras något vid samma steg som man lägger fixet?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Är inte det här ett fall där det praktiska blivit standard på bekostnad av det estetiska? Jag menar, gamla golvbrunnar var ju alltid runda, det här med att ha fyrkantiga hål känns som något som kommit för att det är lättare att såga så. Utifrån den grunden skulle jag säga att hantverkaren gjort ett bättre jobb än vad man kan förvänta sig.
Å andra sidan måste det ju finnas ett brunnslock som passar som det är gjort för. Och saknas det blir man ju fundersam. Likaså blir man fundersam om diverse säkerhetskrav uppfyllts om någon hittat på en egen lösning. Just genomföringar av avlopp i våtrum finns det mycket goda skäl att göra på standardvis då effekterna av en vattenläcka kan ge rejäla hål i plånboken.
Å andra sidan måste det ju finnas ett brunnslock som passar som det är gjort för. Och saknas det blir man ju fundersam. Likaså blir man fundersam om diverse säkerhetskrav uppfyllts om någon hittat på en egen lösning. Just genomföringar av avlopp i våtrum finns det mycket goda skäl att göra på standardvis då effekterna av en vattenläcka kan ge rejäla hål i plånboken.
Inget svart-jobb.
Förstår att detta verkar vara unikt. Det är som sista talaren, plattsättaren har ändå gjort detta jävligt snyggt (syns inte så bra på bilden), och verkligen tänkt till med fogar etc.
Förstår att detta verkar vara unikt. Det är som sista talaren, plattsättaren har ändå gjort detta jävligt snyggt (syns inte så bra på bilden), och verkligen tänkt till med fogar etc.
Jag tror egentligen inte själva jobbet i sig är dåligt, så länge allt med fall och tätskikt är följt. Vad gällande det estetiska kanske det utelämnat en del. OM plattsättaren inte har någon idé/baktanke med detta. Jag menar, han har rent krasst gjort ett bra och kanske ibland svårare jobb, jämnfört med vad som skulle kunna vara ett fullt dugligt och snyggt avslut.
Klicka här för att svara