Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Är du säker på det?Q Qvanten skrev:
Nu för tiden tar väl kommunerna riktigt saftiga anslutningsavgifter (speciellt kanske för avloppet),
vilket kan uppväga kostnaderna för att borra en brunn, ordna pump, och ordna egen infiltration.
Och VA-avgifterna är rätt höga, speciellt avgiften för avlopp.
Du borrar brunn för vatten och gräver en annan brunn till avloppet som ska ha infiltrationsbädd. Den ska ha ett visst minimiavstånd till vattenbrunnen.
Lägger du ner ringar för avlopp, som jag tycker är klart bäst, så lägg djupt och brett så du får mycket volym, det blir billigare genom att det blir färre tömningar. Tömningarna kostar en slant.
Du kan leja bort grävjobbet eller hyra en grävare och göra brunnen och infiltrationen själv så går priset ner rejält jmf helentreprenad.
Jag hade eget vatten i ett hus jag ägde och har kommunalt nu. Kommunalt är bekvämt men i detta området plågas vi av ständiga bevattningsförbud som också inbegriper biltvätt, fasadtvätt och allt möjligt och det kan komma att spridas över landet på sikt och det kan också ge högre vattenpriser. Jag har funderat på att komplettera med egen brunn.
Eget vatten med god försörjning är alltid en trygghet eftersom du blir oberoende av andra, men kräver också en del underhåll. Pumpen går sönder (gjorde den för mig) filter ska rengöras eller bytas, tryckreglering och hydrofor kan krångla etc. och det är en del elinstallation för pump och reglering när man installerar. Men i regel inga stora kostnader när väl systemet är uppe.
Vattenkvalitén kan variera så man måste testa vattnet, har man tur så får man bra vatten och omvänt kräver fler filter.
Lägger du ner ringar för avlopp, som jag tycker är klart bäst, så lägg djupt och brett så du får mycket volym, det blir billigare genom att det blir färre tömningar. Tömningarna kostar en slant.
Du kan leja bort grävjobbet eller hyra en grävare och göra brunnen och infiltrationen själv så går priset ner rejält jmf helentreprenad.
Jag hade eget vatten i ett hus jag ägde och har kommunalt nu. Kommunalt är bekvämt men i detta området plågas vi av ständiga bevattningsförbud som också inbegriper biltvätt, fasadtvätt och allt möjligt och det kan komma att spridas över landet på sikt och det kan också ge högre vattenpriser. Jag har funderat på att komplettera med egen brunn.
Eget vatten med god försörjning är alltid en trygghet eftersom du blir oberoende av andra, men kräver också en del underhåll. Pumpen går sönder (gjorde den för mig) filter ska rengöras eller bytas, tryckreglering och hydrofor kan krångla etc. och det är en del elinstallation för pump och reglering när man installerar. Men i regel inga stora kostnader när väl systemet är uppe.
Vattenkvalitén kan variera så man måste testa vattnet, har man tur så får man bra vatten och omvänt kräver fler filter.
Produkter som diskuteras: "fasadtvätt"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 398 kr inkl moms
Läs mer
Man ska aldrig någonsin uttala sig kategorisktKnockOnWood skrev:
Det är riktigt att du har avgifter på kommunalt VA, men med eget avlopp har du kostnader för slamsugning, el, reparationer, ev kemikalier för vattenrening, tillsyn och mera. Så fort avloppet måste göras om står du på minus igen.
Det är inte alltid det går att borra heller. Vi har tydligen ökänt dåliga markförhållanden.
Har nu inga siffror i huvudet, men min uppfattning är att det är inte dyrare, snarast tvärtom, med eget vatten. Som tidigare nämndes är dagens kommunala anslutningsavgifter avsevärda. Dessutom har jag fått den uppfattningen att den kommunala löpande kostnaden för VA inte är en försumbar kostnad.
Grävd brunn med pump och klassisk hydrofor är mkt driftsäkra. Finns inget dyrt och krångligt som kan gå sönder.
Med en bra avloppsanläggning bör det vara likadant.
Jag skulle alla dagar i veckan välja eget VA framför kommunalt.
Men visst, om man är kinkig med vattenkvaliteten och inte har utmärkt sådan på/under tomten så kan det säkert bli lite mer krångel.
Vattenkvaliteten vet man ju inte, såvida det inte finns grannar runtom som man kan fråga för att få en indikation.
Sedan är väl både avloppskrav och ev dricksvattenkrav, samt inte minst VA-avg, inkl anslutningsavg, högst varierande från kommun till kommun. Så det kan bara er kommun svara på.
Har nu inga siffror i huvudet, men min uppfattning är att det är inte dyrare, snarast tvärtom, med eget vatten. Som tidigare nämndes är dagens kommunala anslutningsavgifter avsevärda. Dessutom har jag fått den uppfattningen att den kommunala löpande kostnaden för VA inte är en försumbar kostnad.
Grävd brunn med pump och klassisk hydrofor är mkt driftsäkra. Finns inget dyrt och krångligt som kan gå sönder.
Med en bra avloppsanläggning bör det vara likadant.
Jag skulle alla dagar i veckan välja eget VA framför kommunalt.
Men visst, om man är kinkig med vattenkvaliteten och inte har utmärkt sådan på/under tomten så kan det säkert bli lite mer krångel.
Vattenkvaliteten vet man ju inte, såvida det inte finns grannar runtom som man kan fråga för att få en indikation.
Sedan är väl både avloppskrav och ev dricksvattenkrav, samt inte minst VA-avg, inkl anslutningsavg, högst varierande från kommun till kommun. Så det kan bara er kommun svara på.
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Vad är pumprum för någonting?Q Qvanten skrev:Man ska aldrig någonsin uttala sig kategorisktMen jag har sett avgifterna vid några anslutningar på landsbygd med glest mellan husen och långa grävavstånd och de låg under 300.000 allihop. Jag tror inte att du kan få borrning av brunn, pump, hydrofor, pumprum, elanslutning, trekammarbrunn och infiltration m.m. inklusive arbete mycket billigare än det och det är med begränsad livslängd. Anslutningsavgiften är vad jag vet för alltid.
Det är riktigt att du har avgifter på kommunalt VA, men med eget avlopp har du kostnader för slamsugning, el, reparationer, ev kemikalier för vattenrening, tillsyn och mera. Så fort avloppet måste göras om står du på minus igen.
Med det menar jag ett utrymme för vattenpumpen och även om man har dränkbar pump behövs plats för hydrofor/hydropress, elanslutning, vattenrening etc och jag tycker att det behövs ett avlopp där. En del gräver ner några brunnsringar och ställer det där, men jag tycker inte att det verkar särskilt lättskött, särskilt om man har vattenreningsutrustning.catherineb skrev:
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Jaha, okej. Det har inte vi. Eller vi har en liten grej i tvättstugan och en liten grej på väggen. Längst till vänster står bergvärmepump/vvberedare.Q Qvanten skrev:Med det menar jag ett utrymme för vattenpumpen och även om man har dränkbar pump behövs plats för hydrofor/hydropress, elanslutning, vattenrening etc och jag tycker att det behövs ett avlopp där. En del gräver ner några brunnsringar och ställer det där, men jag tycker inte att det verkar särskilt lättskött, särskilt om man har vattenreningsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och det byggde vi in sedan (öppningsbart)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funkar bra! Vi fick borra 75 m. Allt-allt gick på 70-80 tusen, minns inte exakt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden