Vattenläcka vid huvudkran med synliga vattendroppar, installerad i ett hushåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle sätta på vattnet igår, men det läcker från huvudkranen som byttes av fackman för ca 1 år sedan. Är detta något jag kan åtgärda själv?

Exakt var läcker det?

Har ni stugan uppvärmd året runt eller är den kallställd vintertid?

Om stugan kallställs, hur töms vattenledningar och ventilen?

Den är kallställd vintertid. Öppnar kranar och häller i glykol. Har funkat innan.

Det läcker precis i skarven där den blå plasten/kranen sitter.

VVS-installation med synliga vattenrör och ventiler, några rör verkar läcka och är omslutna av handdukar.
Skapa konto

Menar du precis vid vredet? Eller i någon koppling ovanför/under kranen?

Var ventilen öppen eller stängd i vintras? Om den var stängd, så är risken stor att det instängda vattnet i kulventilen, har sprängt höljet.

• Gilla
Kånken
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Var ventilen öppen eller stängd i vintras? Om den var stängd, så är risken stor att det instängda vattnet i kulventilen, har sprängt höljet.
Tror faktiskt att det är så!

Den var stängd.

T Thomas_Blekinge skrev:
Menar du precis vid vredet? Eller i någon koppling ovanför/under kranen?
Precis vid vredet, ur vredet. Man ser strålarna om man tittar ordentligt på bilden.

Guldfärgad huvudkran med rött handtag mot vit bakgrund.
Skapa konto
Om jag vill byta till en huvudkran med "handtag", kan jag montera det själv eller måste fackman göra det?

Bästa svaret

Bara att byta hela ventilen, den lär ha spruckit under vintern pga den lilla mängd vatten som var instängd i själva kulan.

Var vattnet tömt i inkommande PEM-slang?
Om inte så har du haft tur att inte kopplingen till PEM-slangen skjutit.

Alla vattenledningar ner till frostfritt djup (ca 1-2,5m, olika beroende på var i landet det är) måste antingen tömmas ur eller ha en värmekabel i sig som håller vattnet några grader över 0°.

• Gilla
Kånken
  • Laddar…
Om du kan byta den själv eller inte beror bla på om du har ”tummen mitt i handen” eller inte.
Den ventilen du visar ska pressas fast, ta en med rätt gängor istället.

Kan du stänga av inkommande vatten, annars så måste man frysa eller klämma PEM-slangen.

Demmpa Demmpa skrev:
Om du kan byta den själv eller inte beror bla på om du har ”tummen mitt i handen” eller inte.
Den ventilen du visar ska pressas fast, ta en med rätt gängor istället.

Kan du stänga av inkommande vatten, annars så måste man frysa eller klämma PEM-slangen.
Låter inte som något jag kan göra själv. Har inte en aning om vad en PEM slang är för något heller. Tant på 52 år

Krilleman
Har dom använt bussningen 20x15 som "muff"?! :thinking:

Närbild av en misstänkt 20x15 bussning använd som muff i VVS-installation.
Skapa konto

• Gilla
lordi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.