Då jag har haft VVS:are hemma så har klämringskopplingar använts på utanpåliggande rör i badrum, och pressade kopplingar har använts i källaren runt värmepumpen, dock är jag ej säker på om det användes på själva tappvattenslingan där.
Frågan är: varför använder man ej pressade kopplingar i badrum? Är det för att de ej går att ta isär? För att de ej tål det högre trycket från tappvatten, eller att de ej är lika estetiskt tilltalande? (kromade rör/kopplingar)
Anledningen till frågan är att jag har skaffat mig en uponor press, och tänkte använda den så mycket som möjligt, då dessa kopplingar är betydligt billigare än klämringskopplingar, vad jag kan se.
Vidare undrar jag om det finns någon "VVS-handbok" om just hur man gör en branschgodkänd presskoppling?
mvh
Johan
Frågan är: varför använder man ej pressade kopplingar i badrum? Är det för att de ej går att ta isär? För att de ej tål det högre trycket från tappvatten, eller att de ej är lika estetiskt tilltalande? (kromade rör/kopplingar)
Anledningen till frågan är att jag har skaffat mig en uponor press, och tänkte använda den så mycket som möjligt, då dessa kopplingar är betydligt billigare än klämringskopplingar, vad jag kan se.
Vidare undrar jag om det finns någon "VVS-handbok" om just hur man gör en branschgodkänd presskoppling?
mvh
Johan
Såvitt jag vet är det stor risk för att kromet flagnar på presskopplingar och då vill man inte ha dem på synliga platser där det estetiskt kan störa.
Alt är att måla om det skulle hända.
Om du har en uponor-press, tänker du på att få rätt pressdelar som passar dina backar?
Uponor har själva en pressform som inte är så vanlig på standardelar i webshoppar etc.
Alt är att måla om det skulle hända.
Om du har en uponor-press, tänker du på att få rätt pressdelar som passar dina backar?
Uponor har själva en pressform som inte är så vanlig på standardelar i webshoppar etc.
Då det är en upponor-press så blev det här nog en dyr lärdom, i min enfald trodde jag att ett pressverktyg var ett pressverktyg. Nu sitter jag med en ganska dyr och för mig inte så användbar press.
Sånt är livet =)
Sånt är livet =)
Ta ett kort på presskäften så kan vi se vad du har köpt. Det finns många olika käftar som passar på maskinerna, inte nödvändigtvid är alla fel för ditt syfte. Du kan tex pressa PEX-slang med det.
https://www.rems.de/kataloge/eng/sections/REMS-Presszangen-REMS-Pressringe.pdf
Jämnför mot de som visas där .
Det finns två stora konkurerande system, M och V, dit de flesta tillverkarna har val ett system.
LK är V tex.
Dessa kopplingar är vanligast på marknanden idag.
https://www.rems.de/kataloge/eng/sections/REMS-Presszangen-REMS-Pressringe.pdf
Jämnför mot de som visas där .
Det finns två stora konkurerande system, M och V, dit de flesta tillverkarna har val ett system.
LK är V tex.
Dessa kopplingar är vanligast på marknanden idag.
Det är estetiska orsaker.
Bästa svaret
Ja, det ser ut som uponors PEX-press. Den går inte med kopparör.J johan_paz skrev:
Däremot är maskinen en Klauke Map2l, samma som många anväda använder.
Du kan kolla blocket/tradera efter pressbackar till LK MiniPress, då är det samma verktyg och pressbackar som du har nu. De brukar kosta 500-1000:-/st,
https://www.tradera.com/item/302435/321057999/mini-press
Tackar för detta 
Då jag har fina verktyg för uponor-system, ska dra om tappvatten i föräldrarnas källare. Är det enbart genom Ahlsell som man kan tänkas köpa deras rör och kopplingar? Släkting har konto där.
Då jag har fina verktyg för uponor-system, ska dra om tappvatten i föräldrarnas källare. Är det enbart genom Ahlsell som man kan tänkas köpa deras rör och kopplingar? Släkting har konto där.
Ett enkelt sätt att jämföra din släktings rabatt på Ahlsell är ju att frågan efter priser på ett visst antal artiklar hos några valfria internetbutiker som saluför rörprylar.
Alla kan ju ta hem och leverera åt dig fast just dom grejorna ligger upplagda på webben. Var noga med att lämna korrekt RSK och antal så brukar det aldrig vara några problem.
Alla kan ju ta hem och leverera åt dig fast just dom grejorna ligger upplagda på webben. Var noga med att lämna korrekt RSK och antal så brukar det aldrig vara några problem.
Nej, det är olika backar. Alla fabrikat av pressmaskiner har sina egna backar.J johan_paz skrev:
Dock är själva pressprofilen standardisterad och de flesta förekommande profiler erbjudas i alla relevanta maskiner. Backarna verkar kosta kring 1500st oavsett maskin.
Du behöver V eller M-profil om du ska pressa kopparrör, det är också de vanligaste förekommande för Klauke-maskinerna i sverige, så det bör gå att hitta beg pressbackar.
Tänk på att om de är väldigt slitna så kan kalibreringen och själva pressen vara dålig och inte pressa helt ihop som den ska. Svårt att avgöra, men allmänna slitaget kan skvallra.
Tänk på att om de är väldigt slitna så kan kalibreringen och själva pressen vara dålig och inte pressa helt ihop som den ska. Svårt att avgöra, men allmänna slitaget kan skvallra.
Pressbackar tillsammans med maskinen ska kalibreras en gång per år för att det ska klassas som en godkänd pressad skarv.C corre skrev:
Ack så viktigt när det går fel!
Lämnas det med kalibreringsprotokoll med en rörinstallation? Vi ska inte överdriva reglerna. Naturligtvis är det bra att kontrollera verktygen med jämna intervall. Visst önskar rörläggarna att de hade samma lagskydd som elektrikerna. De vill nog gärna få in så många krav som möjlig som är svåra flr en amatör att klara.
