Vi väntar tillökning och därför behöver jag ta ner handdukstorken för att hänga upp ett skötbord. Vi bor i lgh i BRF, har fått ok från föreningen. Om något år vill jag kunna sätta upp handdukstorken igen, men nu behöver jag alltså plugga rören. Torken är FM Mattsson och bör vara från slutet av 90-talet. Vad jag kan läsa mig till är anslutningen troligen med trycknippel och kona, och jag undrar hur jag pluggar det på bästa sätt? Vill ju inte kapa bort något från röret, misstänker att jag behöver ett lock med konisk anslutning?

• Närbild av en handdukstorks anslutningar med kromade rör och en trycknippel mot kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde vara vanlig G1/2 anslutning på handdukstorken så då borde man kunna plugga anslutningen med vanliga lock! Rak koppling RSK 6443402 och sen på den locket RSK 8531502, kan inköpas via FM Mattssons återförsäljare.

Krilleman
J J01 skrev:
Borde vara vanlig G1/2 anslutning på handdukstorken så då borde man kunna plugga anslutningen med vanliga lock! Rak koppling RSK 6443402 och sen på den locket RSK 8531502, kan inköpas via FM Mattssons återförsäljare.
Och vad går länkarna till i inlägg #2 ? :thinking:
Fast jag tycker det ser ut som att det är 3/8 anslutning i handdukstorken! Därav länkarna till 3/8 delar.

Men absolut kan det vara 1/2" också!

@Viktor80 - Vad står det på muttrarna enligt markeringen på min bild?
Där står facit!

3/8 eller 1/2?

Rördel med gänga och mutter markerat med gul för att identifiera storleken, möjligtvis 3/8 eller 1/2 tum anslutning.
Skapa konto

Krilleman
Jag uppskattade endast diametern med ögonmått och det har ju felat förut... ;)

Vi får vänta på Viktors svar enligt inlägg #4! (y)

Tack för alla svar! På muttrarna står det.. *trumvirvel* .. FMM KON G1/2"-15