Vi väntar tillökning och därför behöver jag ta ner handdukstorken för att hänga upp ett skötbord. Vi bor i lgh i BRF, har fått ok från föreningen. Om något år vill jag kunna sätta upp handdukstorken igen, men nu behöver jag alltså plugga rören. Torken är FM Mattsson och bör vara från slutet av 90-talet. Vad jag kan läsa mig till är anslutningen troligen med trycknippel och kona, och jag undrar hur jag pluggar det på bästa sätt? Vill ju inte kapa bort något från röret, misstänker att jag behöver ett lock med konisk anslutning?

• Närbild av en handdukstorks anslutningar med kromade rör och en trycknippel mot kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde vara vanlig G1/2 anslutning på handdukstorken så då borde man kunna plugga anslutningen med vanliga lock! Rak koppling RSK 6443402 och sen på den locket RSK 8531502, kan inköpas via FM Mattssons återförsäljare.

Krilleman
J J01 skrev:
Borde vara vanlig G1/2 anslutning på handdukstorken så då borde man kunna plugga anslutningen med vanliga lock! Rak koppling RSK 6443402 och sen på den locket RSK 8531502, kan inköpas via FM Mattssons återförsäljare.
Och vad går länkarna till i inlägg #2 ? :thinking:
Fast jag tycker det ser ut som att det är 3/8 anslutning i handdukstorken! Därav länkarna till 3/8 delar.

Men absolut kan det vara 1/2" också!

@Viktor80 - Vad står det på muttrarna enligt markeringen på min bild?
Där står facit!

3/8 eller 1/2?

Rördel med gänga och mutter markerat med gul för att identifiera storleken, möjligtvis 3/8 eller 1/2 tum anslutning.
Skapa konto

Krilleman
Jag uppskattade endast diametern med ögonmått och det har ju felat förut... ;)

Vi får vänta på Viktors svar enligt inlägg #4! (y)

Tack för alla svar! På muttrarna står det.. *trumvirvel* .. FMM KON G1/2"-15

Och mycket riktigt är torken kopplad i VVC.. jag tänkte att vi skulle leva utan den ett tag. Vi bor överst, eftersom BRF sa ok så utgick jag från att de nedanför oss har liknande arrangemang. Men inser nu att jag måste kolla det säkert för annars pajar jag VVC för hela raden lgh om jag pluggar igen. Finns det ett smidigt sätt att brygga över eller måste rörmokaren blandas in?

Redigerat:
Mitt eget förslag på enkel överbryggning: rak koppling -> anslutningsslang -> rak koppling. Kanske inte enligt konstens regler, men borde lösa problemet? Alternativet är väl att böja till ett U av en bit rör.

Bästa svaret

Krilleman
Attans, ögonmåttet måste kalibreras! :rofl:

Mitt förslag för om du måste ha flöde på din VVC är att du gängar ihop två vinklar, en vanlig och en IN/UT.

Dessa delar tätar du med lin+locherpasta.

Måttet mellan behöver inte stämma helt då rören är lite flexibla och du verkar inte ha någon klamma direkt under S-ningarna på bilden.

RSK blir då enligt följande:
6443402
1982842
1982040
6443402

400
11343_1_812.jpg
11347_1_812.jpg
400

Tack för all hjälp! Det verkar funka kanon, jag gjorde enligt krillemans svar. Enda problemet nu är att få bort fästena till handdukstorken, de sitter hårt i kaklet. Kan inte förstå hur de är fästa, ser ju bara silikon som putar ut under kanten.. någon som vet?

• Kromad handdukstorksfäste på vit kakelvägg med synligt silikon runt kanten.
    Skapa konto
  • Handdukstorkens rörledningar och fästen mot kaklad vägg ovanför en toalettstol.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.