Anna_H Anna_H skrev:
Jag har jätteproblem med detta. Jag upplever att problemet beror mest på att det inte är riktiga vattenlås, utan den här filtergrejen istället som är en utmärkt grogrund för dessa. Upplever att det håller längre om man använder Bikarbonat och ättika mellan varven.
Vi har också sådanna filter/läpp lås och ibte riktiga vattenlås, kan de ha något med saken att göra tro? Hmm.
Bikqrbonat får jag ta och prova, nån dag när sambon inte är hemma och ska pilla på allt :)
 
F
Jag har riktiga vattenlås, men har bara problem fram till vattenlåset ej efter
 
F F.L skrev:
Jag har riktiga vattenlås, men har bara problem fram till vattenlåset ej efter
Vi har problem på båda sidor. Det är inte ens 15cm från botten på handfatet till vattenlåsen, men det kan vara tätt långt ner i både den böjliga slangen och i det fasta rören som går i väggen...
 
jag har gjort rent avlopp från diskbänk och tvättställ 2ggr på 10 år kanske..............måste man göra det ofta så måste det nästan bero på nåt i det man spolar ner och har man avrinningsproblem pga lite skit så kanske det rentav beror på avluftningsproblem snarare än lite goja på insidan av rören? Avrinningsproblem eller att det märks torde inträffa mest när det snudd på är stopp i röret.
 
S Stefan1972 skrev:
jag har gjort rent avlopp från diskbänk och tvättställ 2ggr på 10 år kanske..............måste man göra det ofta så måste det nästan bero på nåt i det man spolar ner och har man avrinningsproblem pga lite skit så kanske det rentav beror på avluftningsproblem snarare än lite goja på insidan av rören? Avrinningsproblem eller att det märks torde inträffa mest när det snudd på är stopp i röret.
Bara för att förtydliga så får jag mina korkar enbart i röret från handfatet till väggen. Så fort det övergår till ett riktigt 50mm avlopps i väggen så är det inte ett bekymmer. Det enda som vi spolar ner i handfatet är tvål och tandkräm så det är ingen onormal användning som ligger bakom det heller. Det kanske hör till problemet att vi använder ett membranvattenlås istället för ett klassiskt vattenlås, jag har ingen aning. Det är ju inget stort bekymmer att göra rent röret någon gång per år men visst vore det skönt att slippa.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om systemet inte klarar tandkräm och tvål är det ju något fel och vi verkar vara många som har samma problem. Förekommer inget smink i vårt badrum om inte maken sminkar sig i smyg utan att jag ser det. Lite munskölj också, men det är väl snarare renande.

I duschen, där det även är lite hår, har vi inte alls samma problem. där är det riktigt vattenlås. Bara att ta bort håret ibland (inte makens).
 
K
Rengjorde vårt vattenlås i golvbrunnen igår och la märke till samma svarta sörja.

Inte speciellt tjockt, rengjorde för att jag såg det inte för att det var stopp.
 
V
Jag får detta om avfuktaren är avstängd i krypgrunden och behöver då rengöra 2 ggr per år. Avfuktare påslagen så blir det inget
 
I så fall måste du ha något läckage på avloppsrören under huset?
 
V
Det hade vart bra om det gick att åtgärda. Men känner ingen lukt :( luktar knappt något alls och då är alla ventiler stängda i krypgrunden också
 
J
N Nicke_S skrev:
Vi har problem på båda sidor. Det är inte ens 15cm från botten på handfatet till vattenlåsen, men det kan vara tätt långt ner i både den böjliga slangen och i det fasta rören som går i väggen...
Menar du en sån där flexibel avloppsslang med massa räfflor i? Hade det till en duschkabin med samma problem som du. Slängde skitet och satte fasta rör och böjar istället, sen hade jag inte samma problem längre.
I handfatet blir det bara klägg fram till och med vattenlåset. I köket är det grövre rör och inga problem alls.
 
Ni som har problem med främst handfatet, låt varmvattnet rinna lite när ni borstar tänderna..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.