6 830 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Relining vattenrör?
Jag ringde till kommunen eftersom jag vill byta ut min gamla galvade stålrörsservis. Mannen jag pratade med hävdade bestämt att det oftast går att trycka in en ny plastslang i det gamla röret.
Jag fattar inte alls hur detta går till. Det galvade röret gör minst en 90 graders krök. Är det ens möjligt att skjuta igenom ett plaströr genom en 90 graders krök?
Jag fattar inte alls hur detta går till. Det galvade röret gör minst en 90 graders krök. Är det ens möjligt att skjuta igenom ett plaströr genom en 90 graders krök?
Annars kan de i alla fall skjuta i så långt det går så slipper det grävas så mycket...A Andreas12345 skrev:Jag ringde till kommunen eftersom jag vill byta ut min gamla galvade stålrörsservis. Mannen jag pratade med hävdade bestämt att det oftast går att trycka in en ny plastslang i det gamla röret.
Någon 90 graders krök får du inte igenom något nytt rör.
Av egen erfarenhet brukar galvade rör ha en massa avlagringar i sig som omöjliggör projektet. När man relinar vattenstamledningar drar man borstar och annat genom först för att få bort det men att det skulle gjorts på servisledning har jag aldrig hört.
Så tyvärr tror jag att du får förbereda dig på att gräva upp hela.
Av egen erfarenhet brukar galvade rör ha en massa avlagringar i sig som omöjliggör projektet. När man relinar vattenstamledningar drar man borstar och annat genom först för att få bort det men att det skulle gjorts på servisledning har jag aldrig hört.
Så tyvärr tror jag att du får förbereda dig på att gräva upp hela.
Utanför oss "i stan" sköt de in slang i gamla rör genom rörsprängning, tror jag det kallades. Antar att man använder någon mojäng som dras igenom röret och pressar sönder detta och samtidigt drar med sig slangen. Men man måste fortfarande gräva där det är skarpa böjar eller förgreningar såklart.
Klicka här för att svara