M mogge_73 skrev:
Godmorgon!
Är detta en grävd brunn?

Omvänd osmos, finns det ingen anledning för er att ha. En sådan för hela huset är 90-150 000:- och något sådant problem har du inte.

Vad jag kan se så har du ett lågt pH och en massa järn. Frågan är i vilken form järnet är i,
Fe II eller Fe III.

Så två frågor vad är det för sorts brunn och vilket tryckkärl har ni, hydrofor eller hydropress (med eller utan gummiblåsa)?

Ursäkta sent svar.

Nej det är ingen grävd brunn, det är en äldre och undermålig borrad brunn. Vi har en hydrofor. Brunnen har blivit sämre sedan det sprängts i närheten av fastigheten och den går tom lite då och då.

Vi planerar att borra en ny brunn i samband med en nybyggnation på fastigheten.

En ”hela huset” lösning med omvänd osmos kostar inga 90 – 150 000 kr, ett av de dyrare filter jag hittat kostar 56 000 kr: https://www.clearlyofsweden.se/vattenrening-for-hela-hushallet/reverse-osmosis/reverse-osmosis-hela-huset-500/

Det löser ”bara” 1800 liter per dygn, men det klarar vi oss på.

Det finns betydligt billigare lösningar men då med färre steg i processen.

Beställer man ett RO system från utlandet så blir kostanden för hela huset ca 20 000 kr.

Ett exempel är Apex C-1000 som renar ca 3000 liter per dygn för ca 20 000 kr. För mig är det oklart om Apex är bra i jämförelse med andra system, men det har fått bra betyg i USA.

Fördelen med ett RO system som jag ser det att det har inte så stor betydelse för förändringar i brunnen, ett RO system renar allt.

Nackdelen kan vara det ”kliniska” vattnet, men det finns ju möjlighet att tillsätta rätt mängd salter osv efter reningsprocessen om man anser det viktigt.

Hur ser den samlade kompetensen på RO system?

Du vet att 1800 liter per dygn är 2,5 liter per min. Det kan du inte duscha i.
Man utgår från en RO enhet, och sedan får man lagra vatten i en tank. Osmos vatten blir så rent att det blir aggressivt för ditt hus. Man tillsätter därför mineraler som lyfter PH innan man lagrar i en trycklös tank. Sen är det en pump i tanken som leverarar vattnet till huset.

Vid RO rening separerar men dom lösta ämnena från vattnet, det innebär att man får stor förlust på vatten. För att få 1 liter rent vatten krävs det 1-3liter orenat vatten. Där är skillnaden på bra och dåliga RO enheter.
Sen vill man ha en RO enhet som backspolar membranet.

Men oavsett så är inte en fullhouse filter något ni behöver.

Du kan absolut inte rena 3,4mg järn i ett membran. Du kommer slamma igen det på en månad. Bättre att bara åtgärda järnet och lyfta PH.

Det går ju ha ett partikelfilter innan RO-systemet, på så sätt bör en hel del järn försvinna tillsammans med partiklarna. När jag skickat ut förfrågan om rening av vattnet så rekommenderas RO-system.

Framförallt ser jag fördelen med RO då det tar mer än enstaka filter.

• Gilla
Ingemar Kenndal
  • Laddar…
Om det vore mitt vatten, skulle jag helst ha ett järn- och manganfilter av god kvalitet. Problemet är kanske backspolningarna som kräver mycket vatten. Det finns dock filter som kan backspola med lite mindre. Ett järnfilter klarar både upplöst (osynligt) och utfällt (synligt/prickigt) järn och mangan. (Om det finns mycket av den utfällda sorten, kan ett partikelfilter delvis fånga upp det, men det blir i värsta fall fullt och täppt på kort tid.)
Om du sedan behöver åtgärda PH-värdet, är inte det hela världen. Med den kombinationen kan du få ett klart och bra vatten

• Gilla
jörn_hällede
  • Laddar…
M M911 skrev:
Det går ju ha ett partikelfilter innan RO-systemet, på så sätt bör en hel del järn försvinna tillsammans med partiklarna. När jag skickat ut förfrågan om rening av vattnet så rekommenderas RO-system.

Framförallt ser jag fördelen med RO då det tar mer än enstaka filter.
Du skojar!! Menar du att någon har rek. Omvänd osmos på 3,4 mg/l järn!!

Innan osmosrening måste man ta bort dom stora partiklarna som järn, mangan och kalk.

Om man tar ett sandkorn och delar 1000gånger är man ner på en bakteries storlek, tar man den och delar 1000gånger till är man nere på nano (miljondel). Ta en sådan och dela 10 gånger till så är man nere på saltvatten molekyl (ungefär). Dessa ämnen tar man med ett osmosfilter. Att rena järn (som är synligt för blotta ögat) är som att kasta en tennisboll i kaffefiltret. Tennisbollen kommer inte åka igenom, men du kommer inte få plats med så många tennisbollar.

För att järn ska fastna i ett partikelfilter måste järnet vara i oxidform, och gör ni det med 3,4 är patronfiltret fullt på ett par dagar.

Tro mig när jag säger det är helt galet att sätta ett osmosfilter på ditt vatten.

Ja vi har blivit rekommenderade ett RO-system med våran vattenanalys.

Vi kommer högst troligt att avvakta filter oavsett om det blir RO eller massa tills den nya brunnen är på plats. Men tänkte slänga ut frågan om vad församlingen ansåg om RO-system.

Reversed osmos är en teknik där man under tryck mot membranet separerar dom lösta ämnen som salter etc. det som kan passera genom membranet är till 95-99% rent vatten. Det övriga (lösta ämnen) passerar membranet och går ut via avloppet. Dom effektivaste filtren har en effekt på ca 1/1, 1 del rent vatten 1 del orenat i avloppet.
Dom flesta klara dock ca 1/2-3 delar. Det betyder 100liter vatten i kranen + 100-300liter vatten i avloppet. Inget för den som har dålig tillgång på vatten. I värsta fall går det åt 400liter vatten för att få 100liter rent vatten. Ju renare vatten mot membranet ju högre effekt får man.

Det vatten som passerat genom membranet ligger oftast på 5-6,5 i pH värde och blir då korrosivt på ledningsnätet. I en fullhouse lösning har man fyra delar. RO renaren, återmineralisering, lagringstank och slutligen distributionspump. Det du tittat på är enbart RO enheten.

Det viktigaste att kolla på är hur hög TDS (lösta ämnen per liter) klara den av, vilken ratio= hur mycket vatten går åt för 1liter rent vatten.
Underhålls kostnad, helst vill man ha backspolning på membranet, det blir lätt väldigt dyrt annars.
Och främst av allt ALLA stora partiklar måste vara borta innan man kör vattnet mot membranet. Det kan bli väldigt dyrt annars.

Jag tycker nog också du ska avvakta den nya brunnen innan ni gör något. Den brunn ni har idag är inte så tätt och påverkas mycket av det ytliga grundvattnet, därav det låga pH.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.