Hej!

Går i tankarna att fixa till vårt BDT-"avlopp" i stugan som idag är väldigt bristfälligt.

Jag har kikat en del på att använda dagvattenkasett och använda mig av Matala Biofilter 10 för att uppfylla kraven på rening av vattnet som släpps ut. Vi har förbränningstoa så det är bara vatten från dusch, diskho och handfatet som behöver filtreras.

Eftersom det är en året runt-stuga så måste även filtret ligga frostfritt. Det står på instruktionerna att filtret ska grävas ner(såklart), men eftersom filtret ska rensas en gång per år måste det gå att komma åt detta på lämpligt vis. Inget förslag på hur detta löses finnes.

Därav min fråga: är det någon här som löst detta på ett finurligt vis utan att behöva gräva upp en gång per år?

Tack på förhand.

Claes Sörmland
Det är väl bara att gräva ned filtret och lägga det i 2-4 mm makadam. Sen spikar du en ram av tjock tryckat regelvirke (45 mm) som tål konstant kontakt med mark så att du får en liten kulvert med plats för cellplast. Ovanpå det ett trälock i tryckat.

En liten juridisk varning dock, kolla med din kommun att de gillar detta kompaktfilter för BDT. Många kommuner har sagt nej och Mark- och miljööverdomstolen (tror det gick hela vägen upp) har sagt att kommunerna har rätt att ställa krav på att även BDT-avlopp har dokumenterad inaktivering av smittoämnen. Där brukar kompaktfiltren falla.

Ett annat och tekniskt problem för många av kompaktfiltren är att de är för små för korrekt dimensionerat vattenflöde. De ska dimensioneras för ett maxflöde BDT 400-600 l/dygn (det lägre om man har genomgående snålspolande och det högre för äldreinstallationer och badkar). Detta motsvarar 5 PE. Jag ser att denna produkt i reklamen anges för 300 l/dygn; det kräver särskilda omständigheter och en mycket tolerant kommun för att ta sig igenom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.