3 117 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Fråga om egen, grävd brunn
Sida 1 av 2
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Hej alla!
Inför stundande sommar och vattenståndet i riket; kan man kliva ner i sin grävda brunn, gräva den djupare (med spade), förlänga röret och på så vis säkra vattentillgången ett tag framöver?
Inför stundande sommar och vattenståndet i riket; kan man kliva ner i sin grävda brunn, gräva den djupare (med spade), förlänga röret och på så vis säkra vattentillgången ett tag framöver?
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
Lär ju bli svårt att gräva för hand. Frågan är om det är meningsfullt. Vilken diameter har du? Jag menarhur ska du få plats att jobba med spaden? Det borde finnas någon maskin för ändamålet? Slamsugning? Jag bara gissar, men du kan inte vara först med detta problem.Cancerman_777 skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Brunnen är 1 m i diameter.
Väldogt sant det med tillopp från exempelvis sidan.
Nej, det handlar absolut inte om bevattning.
Så det blir till att gräva en ny brunn om det blir brist?
Väldogt sant det med tillopp från exempelvis sidan.
Nej, det handlar absolut inte om bevattning.
Så det blir till att gräva en ny brunn om det blir brist?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
OK. Jag är inte säker på att jag förstår skillnaden. Om man fördjupar brunnen och förlänger röret, så når man ju mer vatten...eller?A Alexn72 skrev:
Vi är duktiga på att konservera vattenförbrukning, så vi har inte haft problem. Den har aldrig sinat, men grannens har. En eller ett par somrar likt förra sommaren så är det nog bara ett faktum att vår brunn också blir tom. Därav min fråga om hur man skall agera.
Vatten är inte alltid logiskt i marken.
Det kan vara så att du får mer vatten i brunnen (eller mer korrekt tillgång till mer vatten) men det kan också vara så att det inte finns mer vatten i marken men om du ändå gräver djupare så har du tillgång till mer vatten.
Säg att du idag har en tillrinning på 10 liter mer minut.
Och totalt volym på 1 kubik i brunnen.
Om du gräver djupare så du totalt får 1kubik till dvs totalt 2 kubik så finns det 2 kubik vatten i brunnen.
Antingen hittar du " mer vatten" och kanske 20liter per minut. Eller så hittar du inte mer vatten utan står kvar på 10 liter per minut..
Hoppas det inte blev för krångligt
Det kan vara så att du får mer vatten i brunnen (eller mer korrekt tillgång till mer vatten) men det kan också vara så att det inte finns mer vatten i marken men om du ändå gräver djupare så har du tillgång till mer vatten.
Om du gräver djupare så du totalt får 1kubik till dvs totalt 2 kubik så finns det 2 kubik vatten i brunnen.
Antingen hittar du " mer vatten" och kanske 20liter per minut. Eller så hittar du inte mer vatten utan står kvar på 10 liter per minut..
Hoppas det inte blev för krångligt
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Hahahaha! Dessvärre blev jag inte klokare utifrån mitt perspektiv; jag vill ha vatten i min brunnA Alexn72 skrev:Vatten är inte alltid logiskt i marken.
Hoppas det inte blev för krångligt![]()
Worst case så får man väl gräva en ny brunn, men det är den kostnaden jag vill undvika eller skjuta på.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Gör en markering där vattennivån är idag.
Pumpa ur tex 10cm under denna nivå. Mät sen hur lång tid det tar innan du har vattennivån vid ursprungsmarkeringen igen.
Sen får du räkna hur stor volym dvs hur många liter som ryms på 10 cm.
Tex så har du 100 liter och det tar 10 min innan brunnen är fylld igen.
Då rinner det till 10 liter per minut.
Pumpa ur tex 10cm under denna nivå. Mät sen hur lång tid det tar innan du har vattennivån vid ursprungsmarkeringen igen.
Sen får du räkna hur stor volym dvs hur många liter som ryms på 10 cm.
Tex så har du 100 liter och det tar 10 min innan brunnen är fylld igen.
Då rinner det till 10 liter per minut.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Pumpa ur den vill jag inte, och kunde jag inte för 8-10 år sedan. Jag hade en dränk ar punp från biltema som stod igång under 2-3 dygn och vattennivån var inte ens påverkad då.
Ja, så skulle man kunna göra. Dock tror jag som sagt med det gamla facit att vid normala vattennivåer så är det ett jäkligt bra flöde. Nu är det ju vattenbrist lite överallt sedan drygt ett år tillbaka. Där är en aspekt till och det är att vägverket har sänkt ner en motorväg ca 100 meter från min brunn, och jag uppfattar det som att deras vattenpölar är lägre än min brunn.
Ja, så skulle man kunna göra. Dock tror jag som sagt med det gamla facit att vid normala vattennivåer så är det ett jäkligt bra flöde. Nu är det ju vattenbrist lite överallt sedan drygt ett år tillbaka. Där är en aspekt till och det är att vägverket har sänkt ner en motorväg ca 100 meter från min brunn, och jag uppfattar det som att deras vattenpölar är lägre än min brunn.
Verkar vara mycket vatten med tanka på din pumpning, rensa upp i botten och i bland tar man en sugbil ( obs ska vara för färskvatten och inte för avlopp ) dom suger och spolar samtidigt, sen ett lager med 20-30 cm leksand, den är fin, gärna tvätta den i skottkärran från dom minsta artiklarna