Jag och sambon flyttade in i vårt hus för snart 4 månader sen och häromdagen var cleanpipe här och gjorde en slamsugning i trekammarbrunnen. Jag tyckte jag läste någonstans att brunnen skall vara tömd vid försäljning och eftersom det inte var gjort skall den tidigare ägaren betala för det. Ligger det någon sanning i detta?

Med en trekammare är det väl slamsugning en gång om året via kommunen. Har inget med att gör hur mycket man skitit. Inget man styr över själv. Nog annat när man har tank.

När vi köpte huset så räknade man av den procentuella delen av årskostnaden som hade 'upparbetats' mellan senaste tömningen och tillträdesdagen. Samma sak gjordes t ex med årsavgiften för vatten och sophämtning (relativt årsskiftet då).

Det stod reglerat i kontraktet, så ni kanske har nåt liknande där?

I övrigt håller jag med om att det verkar konstigt att säljaren ska beställa och bekosta en extra tömning av en slamavskiljare.

Jag tror inte att det är praxis. Sotning och slamtömning ses inte som löpande kostnader över året. Sophämtning brukar debiteras per månad, man byter bara abonnent vid skiftet. Årsavgifter till samfälligheter brukar delas.

Jag skulle säga att det inte är något att bråka om.

Spontant skulle jag säga att oavsett vad som är rätt så är det inte värt att göra sig ovän med säljaren för en sån sak. Risken är stor att ni behöver hjälp med något.

Slamsugning ske en gång per år normalt. Tog ni inte upp frågan specifikt och hanterade den i likvidavräkningen så får du stå för kostnaden. Ungefär som med skatt för bilar.

• Gilla
munge
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Sophämtning brukar debiteras per månad
Vi betalar sophämtning (och slamtömning) på helår. Så här står det i vårat kontrakt. Jag gissar att det är nån form av standardskrivning?

Avtalstext angående fördelning av kostnader för fastighet, inklusive sophämtning, mellan säljare och köpare före och efter tillträdesdagen.

Tack för alla snabba svar! Jag kommer inte att höra av mig till säljaren för att få henne att betala slamsugningen.

• Gilla
Evamag
  • Laddar…
useless useless skrev:
När vi köpte huset så räknade man av den procentuella delen av årskostnaden som hade 'upparbetats' mellan senaste tömningen och tillträdesdagen. Samma sak gjordes t ex med årsavgiften för vatten och sophämtning (relativt årsskiftet då).

Det stod reglerat i kontraktet, så ni kanske har nåt liknande där?

I övrigt håller jag med om att det verkar konstigt att säljaren ska beställa och bekosta en extra tömning av en slamavskiljare.
Det låter vettigt!
Vill minnas att vi gjorde likadant när vi köpte hus senast, år 1998.
I vårt kontrakt hade mäklarfirman med denna paragraf:
Säljaren skall betala skatter, räntor och andra utgifter av vad slag de vara må i vad de belöper sig på tiden intill tillträdesdagen. Från och med nämnda dag åvilar betalningsskyldigheten i dessa hänseenden köparen, som härefter äger åtnjuta all avkastning av fastigheten.
Vill minnas att det gällde främst somhämtning och fastighetsskatt (vi köpte av ett dödsbo).

Frågan är väl om man ser slamtömningen som en löpande kostnad. Det ör ju en tjänst som utförs en gång per år, medan sophämtning sker löpande.

harry73
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Säljaren skall betala skatter, räntor och andra utgifter av vad slag de vara må i vad de belöper sig på tiden intill tillträdesdagen. Från och med nämnda dag åvilar betalningsskyldigheten i dessa hänseenden köparen,
Och här är frågan när en skatt eller utgift uppstår. Är det löpande under året eller pp fakturadatum, och betalar man i förskott eller efterskott?

harry73 harry73 skrev:
Och här är frågan när en skatt eller utgift uppstår. Är det löpande under året eller pp fakturadatum, och betalar man i förskott eller efterskott?
Det brukar stå på fakturan vilken tidsperiod avgiften gäller för. Så här till exempel:
Bild av en faktura med poster för olika kommunala avgifter såsom grundavgift och hämtningsavgift med priser och datum.

harry73
Står det också på fakturan för din slamtömning? Eller står där bara datumet slambilen kom och tömde? För då tillfaller kostnaden till den som ägde fastigheten när slambilen kom (enligt dina kontraktsvillkor i alla fall)

harry73 harry73 skrev:
Står det också på fakturan för din slamtömning? Eller står där bara datumet slambilen kom och tömde? För då tillfaller kostnaden till den som ägde fastigheten när slambilen kom
Nej, det är som du säger, att datum för tömningen står. Och att det är årlig tömning.
Men jag har svårt att se att en sådan liten summa, < 1000 kr, är något att bråka om i en fastighetsaffär som säkert gäller flera miljoner.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej, det är som du säger, att datum för tömningen står. Och att det är årlig tömning.
Men jag har svårt att se att en sådan liten summa, < 1000 kr, är något att bråka om i en fastighetsaffär som säkert gäller flera miljoner.
Så är det ju, i sammanhanget är det en struntsumma. Vi har dock inte ett gott öga till säljaren pga undermålig städning och mycket annat. Tack för alla svar som sagt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.