Pumpen i vårt borrhål verkar sjunga på sista versen då den inte orkar ge mer än cirka åtta minutliter, även om den orkar trycka upp hydropressen i 5 bar. Då vi har en del järn i vattnet gissar jag att det har slitit på lager och annat under de dryga 20 år som pumpen varit i drift.
Nuvarande pump är för mig okänd då det saknas dokumentation från tidigare ägare.
Borrhålet är 60 meter, översta 18 metrarna är fordrade med plaströr med en innerdiameter på ca 110 mm och borrhålet är 135 mm. Idag låg vattenytan ca 6-10 meter ned och brunnsarkivet anger vattenmängd på 45-55 meter och en tillrinning på 5000 l/h.
Pumpen som ska bytas ut är en trefaspump och då jag har ett splitter nytt motorskydd tänker jag mig att även den nya pumpen ska vara trefas. Har ett järnfilter från Europe Vattenrening som ska installeras när pumpen väl är bytt och som kräver 25-30 minutliter vid 2,5 bar för backspolning.
Hydropressen är en Wellmate som trycks upp till 5 bar. Om jag lägger på 15 meter lyfthöjd (ingen nivåskillnad mellan brunn och hydropress), ska jag då leta efter en pump som klarar 25-30 minutliter vid 70 meter för att få till det?
Förstår jag det rätt att Grundfos SP 2A-18 uppfyller kriterierna ovan? Är det en vettig pump eller bör jag överväga annan modell?
Återanvänder man den gamla elkabeln om den räcker till, eller ska gummikabeln ovanför skarvningen bytas ut?
Nuvarande pump är för mig okänd då det saknas dokumentation från tidigare ägare.
Borrhålet är 60 meter, översta 18 metrarna är fordrade med plaströr med en innerdiameter på ca 110 mm och borrhålet är 135 mm. Idag låg vattenytan ca 6-10 meter ned och brunnsarkivet anger vattenmängd på 45-55 meter och en tillrinning på 5000 l/h.
Pumpen som ska bytas ut är en trefaspump och då jag har ett splitter nytt motorskydd tänker jag mig att även den nya pumpen ska vara trefas. Har ett järnfilter från Europe Vattenrening som ska installeras när pumpen väl är bytt och som kräver 25-30 minutliter vid 2,5 bar för backspolning.
Hydropressen är en Wellmate som trycks upp till 5 bar. Om jag lägger på 15 meter lyfthöjd (ingen nivåskillnad mellan brunn och hydropress), ska jag då leta efter en pump som klarar 25-30 minutliter vid 70 meter för att få till det?
Förstår jag det rätt att Grundfos SP 2A-18 uppfyller kriterierna ovan? Är det en vettig pump eller bör jag överväga annan modell?
Återanvänder man den gamla elkabeln om den räcker till, eller ska gummikabeln ovanför skarvningen bytas ut?
Din nuvarande pump ger åtta minutliter vid vilket tryck? Ger den åtta minutliter vid fem bar? Vad ger den vid ex. 2.5 bar som ditt filter behöver? Har det blivit sämre?K Knattecrossfarsan skrev:Pumpen i vårt borrhål verkar sjunga på sista versen då den inte orkar ge mer än cirka åtta minutliter, även om den orkar trycka upp hydropressen i 5 bar. Då vi har en del järn i vattnet gissar jag att det har slitit på lager och annat under de dryga 20 år som pumpen varit i drift.
Jag hade lyft pumpen för att kolla vad märkskylten säger. Sedan hade jag stoppat ner den i en stor tunna och kopplat in den så att den cirkulerar vattnet. Montera ihop några rör så att du kan cirkulera vattnet åter ner i tunnan och montera en ventil och en manometer på ett t-stycke så att du kan mäta flödet vid olika tryck och jämföra mot märkskylten. I vattnet blandar du sedan i något kilo oxalsyra och låter pumpen cirkulera det vattnet någon timme. Töm sedan ut vattnet och tvätta pumpen. Och testkör pumpen för att se hur stor skillnaden blir.
Ska du köpa en ny pump där det dimensionera de värdet är vattenfiltret ska du köpa en pump som ger minst 25-30l/min vid 3.5bar (2.5 bar+10m). Jag kommer inte ihåg hur grundfospumpens tryckdiagram ser ut men generellt sett är det bra pumpar.
Är det inget fel på kabeln finns det ingen anledning att byta den.
De åtta minutlitrarna är en ren uppskattning från min sida, men jag gissar att det faktiska flödet är lägre än så. Pumpen startar idag vid 2,5 bar men med en (1) kran öppen orkar pumpen inte hålla tillslagstrycket utan trycket faller till ner mot 1 bar. När jag tvättade våra båda bilar sist och körde en del med högtryckstvätten (max flöde 8 l/min) så lyckades jag tömma hydropressen och pumpen orkade inte förse tvätten med vatten.Inget annat vattenuttag pågick. Oavsett så tror jag pumpen har gjort sitt, även om den kan få bli reservpump utifall att den går att renovera upp för en billig peng.
Med ingångsvärdena att pumpen ska klara 2 m³/h vid 4 bar (2,5 bar + 15 lyfthöjd) så borde Grundfos SP 2A-13 räcka gott, eller tolkar jag diagrammet fel?
SP 2A-18 har följande kurva och den är kanske i kraftigaste laget för mina behov. Finns det någon nytta i att överdimensionera?
Med ingångsvärdena att pumpen ska klara 2 m³/h vid 4 bar (2,5 bar + 15 lyfthöjd) så borde Grundfos SP 2A-13 räcka gott, eller tolkar jag diagrammet fel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SP 2A-18 har följande kurva och den är kanske i kraftigaste laget för mina behov. Finns det någon nytta i att överdimensionera?
Logga in
Skapa konto
Jag skulle inte vara så säker på att pumpen är utsliten, det kan mycket väl vara järnavlagringar som täppt igen pump, slang, rör och ventiler så flödet minskat men trycket inte påverkats så mycket.K Knattecrossfarsan skrev:
Effekttappet kom ganska hastigt och det är 32 mm PEM nästan hela vägen till tryckvakt. Sedan blir det grova vattenrör vars sammanlagda längd understiger en meter innan vattnet når hydropress och manometer. Det är inga jättemängder järn i vattnet, 0,64 vid senaste provtillfället. Det vi störs av är att det ibland blir järnutfällningar i framförallt varmvattnet.
Jag får lyfta upp pumpen och provköra den för att se om den verkligen har börjat ge sig. Det kanske är så att felet sitter någon annanstans.
Men om vi nu leker med tanken på att det verkligen är pumpen som har gett sig skulle jag tacksamt ta emot råd om hur jag bör resonera i val av ny pump och om exempelvis Grundfos SP 2A-13 skulle göra jobbet.
Jag får lyfta upp pumpen och provköra den för att se om den verkligen har börjat ge sig. Det kanske är så att felet sitter någon annanstans.
Men om vi nu leker med tanken på att det verkligen är pumpen som har gett sig skulle jag tacksamt ta emot råd om hur jag bör resonera i val av ny pump och om exempelvis Grundfos SP 2A-13 skulle göra jobbet.
Jag antar att du har varit inne i grundfos produktväljare? Matar jag in dina uppgifter rekommenderar den sp3a-12. Jag ser ingen direkt anledning till att välja en större pump.
Men som sagt, lyft pumpen först och tvätta den med oxalsyra för att se om det hjälper.
Men som sagt, lyft pumpen först och tvätta den med oxalsyra för att se om det hjälper.
Ska lyfta pumpen och se hur den ser ut.
I den guidade produktväljaren på Grundfos fick jag inget entydigt svar utan bara en lista med pumpar som låg över kraven, sorterade i modellordning. SP 2A-13 och SP 3A-12 verkar kosta precis samma när jag googlar, men 3A-12 har ett betydligt högre flöde. Teoretiskt skulle 3A-13 kunna ge runt 53 liter per minut vid tillslagstryck (2,5 + 1,5 bar) mot 33 liter per minut för 2A-13.
Kan det innebära några problem med för högt flöde? Typ att pumpen får korta körintervaller om den lyckas få upp hydropressen i tryck även när man har ett tappställe på en längre stund?
I den guidade produktväljaren på Grundfos fick jag inget entydigt svar utan bara en lista med pumpar som låg över kraven, sorterade i modellordning. SP 2A-13 och SP 3A-12 verkar kosta precis samma när jag googlar, men 3A-12 har ett betydligt högre flöde. Teoretiskt skulle 3A-13 kunna ge runt 53 liter per minut vid tillslagstryck (2,5 + 1,5 bar) mot 33 liter per minut för 2A-13.
Kan det innebära några problem med för högt flöde? Typ att pumpen får korta körintervaller om den lyckas få upp hydropressen i tryck även när man har ett tappställe på en längre stund?
Logga in
Skapa konto
läser man lite mer noggrant i produktbladen så finns där angivet hur många starter per timme/dygn som pumpen är dimensionerad för. Det är starterna som sliter på pumpen, därav vill man inte ha en för stor pump. Man kan till viss del motverka detta genom att köpa ett större tryckkärl, men då du bara ska byta pump kan jag tycka att det är dumt att överdimensionera. Är det spolflödet som är dimensionerande för dig eller ska du ex. ha någon form av bevattning?
Klicka här för att svara