Hej!

Jag måste kolla med "er" som vet nästan allt ;) Jag har blivit ålagd av kommunen att installera ytterligare rening avseende fosforhalten i mitt enskilda avlopp. Jag bor väldigt nära en sjö och då är kraven hårdare då sjön är klassad som vattenskyddsområde.

Så då undrar jag vad jag ska köpa och varför ska jag köpa just den fosforfällan (tror det heter så)? Är det något speciellt jag ska tänka på innan jag bestämmer mig för vilken produkt jag ska välja? :thinking:

Krilleman
Kolla alltid med din VA-avdelning vad som krävs så det blir rätt på första försöket.
Köp/installera inget på "måfå" utan bekräfta att det du betalar/monterar är godkänt.

Få det helst skriftligt för säkerhets skull.
Det finns många som köpt diverse utrustning och inte fått det godkänt av miljökontoret efteråt.

Sen kan man ju ifrågasätta hur mycket "folkskit" förorenar när man har bönder som sprutar tonvis med gödsel på åkrarna. Min lokala bonde har en 16m² tank (om jag minns rätt) som denne tömmer på ytterst få sekunder när han gödslar åkern. Således blir det väldigt många vändor för att täcka endast en åkermark.

Vad blir sensmoralen i detta?! :thinking:

Traktor med gul gödseltank på en grön åkermark under dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Claes Sörmland
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Så då undrar jag vad jag ska köpa och varför ska jag köpa just den fosforfällan (tror det heter så)? Är det något speciellt jag ska tänka på innan jag bestämmer mig för vilken produkt jag ska välja? :thinking:
I grund och botten har du två alternativ:

1. Fosforfälla med polonit. Detta kräver ett utlopp från din nuvarande avloppsanläggning så att vattnet kan ledas till fosforfällan innan det släpps ut. Det är en stor och klumpig sak där kran behövs för att lyfta ned en enormt säck med polonitkalksten. Dyr kostnad vid varje byte.

2. Fällning av fosfor med aluminium/järnsalter i slamavskiljaren. Kräver en stor slamavskiljare och en doseringspump samt kemi som köps in regelbundet.

Kolla vad som är tekniskt möjligt för din nuvarande anläggning och var ekonomin finns. Fungerar inget får du byta anläggning helt. Det kan vara bra att kolla med de lokala entreprenörerna som ska anlägga det hela. Kolla sen muntligt med miljökontoret på din kommun. Stäm av och när ni är överens lämna in en ansökan om tillstånd för den nya avloppsanläggningen hos kommunen. Luta dig tillbaka tills du får tillstånd att anlägga det hela.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.