hej,

Vattnet på landet har "tagit slut" (borrad brunn) och jag behöver ringa någon som kan komma och titta över systemet för att avgöra vad som är fel och förhoppningsvis avhjälpa detta?
Har rörmokare denna kunskap eller behöver jag ringa en firma som sysslar med att borra brunnar?

Bakgrund:
Vattnet slutade rinna en kväll för att på morgonen efter vara tillbaka igen.
På eftermiddagen samma dag slutade vattnet återigen att rinna.

/micke

Låter som om borrhålet behöver sig en översyn.
Ring brunnsborraren

• Gilla
Micke_TH
  • Laddar…
Hur mycket vatten plockar du ut då? Har du bevattning till trädgården på dygnet runt? Eller är du väldigt sparsam med vattnet?

Jag skulle nog börjat med att ringa rörmokaren, för att kolla att allt funkar som det skall...

Kolla denna länken om du hittar din brunn, där kan du se djup och hur mycket vatten din brunn hadde när det borrades...
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html

Brunnen fanns tyvärr inte listad så ingen info därifrån. Vi har haft besök så vattenförbrukningen har varit onormalt hög. Vattnet har dock åter runnit till igen men jag har noterat att pumpen nu går dygnet om.

Det verkar läcka ur "kopplingen" som sitter ca 2 m ner i brunnen?!

Hydroforen pumpade jag lite mer luft i eftersom trycket var lite lågt, 2.6 bar.

Ska försöka få tag i någon som kan komma och titta men tar gärna emot tips på saker jag själv kan göra eller kontrollera.

M Micke_TH skrev:
Det verkar läcka ur "kopplingen" som sitter ca 2 m ner i brunnen?!
Är det en s.k vinterkoppling du har i hålet med en ratt eller är det anslutningen mellan borrhål och utgående slang som kan läcka, det är en s,k, hängkoppling som pumpen hänger på med slangen ner i hålet med en O-ring som tätning, kan du lysa ner och se hur det bär sig åt. I övrigt så kanske du inte har så mycket vatten som rinner till vid stort uttag, men fyller på under natten, inget ovanligt med en del brunnar

Vet ej. Ska försöka ta en bättre bild imorgon.

• Osäker bild på insidan av en mörk brunn med en synlig rörledning och objekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har haft problem med brunnen för ett tag sedan.
Första gången var det kopplingen mellan slangen o djupvattenpumpen som läckte. Kopplingen var nästan av så det medta vattnet läckte ut o ned i brunnen igen. Har för mig att jag märkte det på grund av att pumpen gick en hel del.
Andra gången var det ett veck på pem-slangen som gjorde att det knappt kom något vatten. Det tog en evig tid att fylla hydroforen o den hann aldrig fyllas innan den nästan blev tom.

Om du kan hitta en avstängningskran som sitter efter hydroforen så kan du stänga den, Stannar pumpen och håller trycket bör felet vara efter kranen, annars före....
Att pumpen går dygnet runt är ju inte så bra, tyder på att det läcker någonstans, eller att det inte finns något vatten att pumpa...

kan tyvärr inte hitta någon kran. Bifogar en bild på där jag tycker att det ser ut som om det sprutar ut vatten. Hela röret är fyllt med vattenånga?! Normalt?

Har ringt och förhoppningsvis kommer det en kille i början av nästa vecka för att felsöka.

• Närbild av ett rör med vattenånga och potentiell vattenläcka framhävd med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är packningen där som läcker. Det runda med grus i är en invändig gänga där man skruvar i ett verktyg för att lyfta upp slangen/pumpen. Ett ganska enkelt jobb om man har verktyget och får gängan ren från grus. Jag fick själv göra en förlängning på ett tryckluftmunstycke så jag kunde blåsa rent gängan. Du kan annars prova spruta vatten med trädgårdsslangen för att få den ren.

Gruset är dock inte bra, har man riktig otur kan det kila fast pumpen i borrhålet, bäst kanske vore nån typ dammsugare, en som tål vatten givetvis.

Är läckaget anledningen till att pumpen går hela tiden?

Isakare Isakare skrev:
Det är packningen där som läcker. Det runda med grus i är en invändig gänga där man skruvar i ett verktyg för att lyfta upp slangen/pumpen. Ett ganska enkelt jobb om man har verktyget och får gängan ren från grus. Jag fick själv göra en förlängning på ett tryckluftmunstycke så jag kunde blåsa rent gängan. Du kan annars prova spruta vatten med trädgårdsslangen för att få den ren.
Vad är det för verktyg? Är det svårt att själv plocka upp pumpen?

Nja. Jag tillverkade ett verktyg själv, hittade en rörkoppling med samma gänga, går nog googla fram vilken gänga det är, fäste den på ett rör med genomgående skruv, och satte ett handtag som ett T i andra änden, långt nog så att handtaget inte går ner i brunnen ifall man skulle tappa den.
Sen är det bara att skruva i den och lyfta, slang/pump hänger bara i kopplingen, du förstår hur den funkar när du får upp den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.