Hej,
Vi har ett "vanligt" vattenlås av plast i badrummet som sitter fäst med två låsringar i plast, en upptill och en på sidan. Jag har öppnat upp låsringarna flera gånger förut för att rensa vattenlåset men denna gång får jag inte loss den ena låsringen med handkraft. Möjligtvis sitter den lite snett men inte påtagligt och jag har enbart skruvat fast (och loss) den med handkraft tidigare. Någon som har ett bra knep för att få bättre fäste för att få loss den? Jag har provat med t.ex. handske och handduk men det ger bara sämre friktion så att jag får ännu sämre tag. Jag har ingen tillräckligt stor tång eller liknande, vet inte heller om det är en bra idé då jag tänker att man kan skada plasten?

Värm på lite med hårtorken så går nog

• Gilla
Sthlm85
  • Laddar…
Tack för förslaget. Värmde lite och drog allt vad jag hade, skinnet i handen gav dock upp snabbare än låsringen. Den sitter helt enkelt rätt hårt. Om jag tittar noga så ser det ut som att den på ett ställe ser lite inklämd ut, försökte ta kort men inte jättelätt att varken se eller fota. Tror ni man vågar på att låna en polygrip att testa att dra med eller fler förslag?

• Närbild på en inklämd låsring i ett rörledningssystem mot kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

ClasseClas
Prova först med lätt fuktad disktrasa typ wettexduk som du lägger runt ringen och dra för hand. Det brukar ge tillräckligt med friktion för att få lös den. Steg 2 kan vara att använda en polygrip utanpå disktrasan.

• Gilla
Sthlm85 och 1 till
  • Laddar…
En diskhandske på handen brukar jag testa när jag har svårt att få grepp om en hal yta.

• Gilla
Sthlm85
  • Laddar…
S Sthlm85 skrev:
Tack för förslaget. Värmde lite och drog allt vad jag hade, skinnet i handen gav dock upp snabbare än låsringen. Den sitter helt enkelt rätt hårt. Om jag tittar noga så ser det ut som att den på ett ställe ser lite inklämd ut, försökte ta kort men inte jättelätt att varken se eller fota. Tror ni man vågar på att låna en polygrip att testa att dra med eller fler förslag?
Polygrip fungerar utmärkt om du inte nyper för hårt med den (och deformerar plasten).

• Gilla
Sthlm85
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
Sthlm85
  • Laddar…
Tack allihop, trevligt med backning från erfaret folk när man har problem. Jag tog till sist ut alltihop i ett stycke så att jag kunde få lite mer manöverutrymme (låset sitter inbakat i ett skåp under handfatet som tidigare ägare byggt in, inte jättesmidigt när man behöver rensa). Då kunde jag ta i desto mer (med diskhandskar som gav bra grepp) och fick upp låsringen så jag kunde komma åt och rensa punglåset. Nu återstår bara att hoppas att jag fick allt tätt igen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.