Hej,
Vi har ett "vanligt" vattenlås av plast i badrummet som sitter fäst med två låsringar i plast, en upptill och en på sidan. Jag har öppnat upp låsringarna flera gånger förut för att rensa vattenlåset men denna gång får jag inte loss den ena låsringen med handkraft. Möjligtvis sitter den lite snett men inte påtagligt och jag har enbart skruvat fast (och loss) den med handkraft tidigare. Någon som har ett bra knep för att få bättre fäste för att få loss den? Jag har provat med t.ex. handske och handduk men det ger bara sämre friktion så att jag får ännu sämre tag. Jag har ingen tillräckligt stor tång eller liknande, vet inte heller om det är en bra idé då jag tänker att man kan skada plasten?
Vi har ett "vanligt" vattenlås av plast i badrummet som sitter fäst med två låsringar i plast, en upptill och en på sidan. Jag har öppnat upp låsringarna flera gånger förut för att rensa vattenlåset men denna gång får jag inte loss den ena låsringen med handkraft. Möjligtvis sitter den lite snett men inte påtagligt och jag har enbart skruvat fast (och loss) den med handkraft tidigare. Någon som har ett bra knep för att få bättre fäste för att få loss den? Jag har provat med t.ex. handske och handduk men det ger bara sämre friktion så att jag får ännu sämre tag. Jag har ingen tillräckligt stor tång eller liknande, vet inte heller om det är en bra idé då jag tänker att man kan skada plasten?
Tack för förslaget. Värmde lite och drog allt vad jag hade, skinnet i handen gav dock upp snabbare än låsringen. Den sitter helt enkelt rätt hårt. Om jag tittar noga så ser det ut som att den på ett ställe ser lite inklämd ut, försökte ta kort men inte jättelätt att varken se eller fota. Tror ni man vågar på att låna en polygrip att testa att dra med eller fler förslag?
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Bästa svaret
Prova först med lätt fuktad disktrasa typ wettexduk som du lägger runt ringen och dra för hand. Det brukar ge tillräckligt med friktion för att få lös den. Steg 2 kan vara att använda en polygrip utanpå disktrasan.
Polygrip fungerar utmärkt om du inte nyper för hårt med den (och deformerar plasten).S Sthlm85 skrev:Tack för förslaget. Värmde lite och drog allt vad jag hade, skinnet i handen gav dock upp snabbare än låsringen. Den sitter helt enkelt rätt hårt. Om jag tittar noga så ser det ut som att den på ett ställe ser lite inklämd ut, försökte ta kort men inte jättelätt att varken se eller fota. Tror ni man vågar på att låna en polygrip att testa att dra med eller fler förslag?
Ta i med mer våld! Polygrip bör lösa ditt problem.
Det värsta som kan hända är att du spräcker något.
Då köper du ett nytt pungvattenlås!
https://www.rinkabyror.se/artikel/falu-pungvattenlas-inlopp-1-1-4-sidoutlopp-40-mm/
https://www.bauhaus.se/vattenlas-flexi-pung-s-ror-faluplast
https://www.hornbach.se/shop/FALUPL...m-x-G32-8073653/5110357/artikel-detaljer.html

Det värsta som kan hända är att du spräcker något.
Då köper du ett nytt pungvattenlås!
https://www.rinkabyror.se/artikel/falu-pungvattenlas-inlopp-1-1-4-sidoutlopp-40-mm/
https://www.bauhaus.se/vattenlas-flexi-pung-s-ror-faluplast
https://www.hornbach.se/shop/FALUPL...m-x-G32-8073653/5110357/artikel-detaljer.html
Tack allihop, trevligt med backning från erfaret folk när man har problem. Jag tog till sist ut alltihop i ett stycke så att jag kunde få lite mer manöverutrymme (låset sitter inbakat i ett skåp under handfatet som tidigare ägare byggt in, inte jättesmidigt när man behöver rensa). Då kunde jag ta i desto mer (med diskhandskar som gav bra grepp) och fick upp låsringen så jag kunde komma åt och rensa punglåset. Nu återstår bara att hoppas att jag fick allt tätt igen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

