J Jagheterinteolof skrev:
utan att fästa fästet i väggen?
Bäst att sätta i väggen, rören har en förmåga att vibbrera när vattnet forsar fram, utmattar rören, men tar lång tid. Se bar till att du har klossen eller metalldellen som ska sitta på under sidan som stöd, blir lite bråkigt att komma åt och dra där mellan hoarna.<är det den O-ring som sitter mot plåten på uppsidan så behöver du inte smörja.i bland om man smörjer så kan O-ringar kalva snett.

• Gilla
Jagheterinteolof
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bäst att sätta i väggen, rören har en förmåga att vibbrera när vattnet forsar fram, utmattar rören, men tar lång tid. Se bar till att du har klossen eller metalldellen som ska sitta på under sidan som stöd, blir lite bråkigt att komma åt och dra där mellan hoarna.<är det den O-ring som sitter mot plåten på uppsidan så behöver du inte smörja.i bland om man smörjer så kan O-ringar kalva snett.
Instruktionsskiss för installation av PEX-rör med markerad stödkloss och inzoomad detalj för anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I texted till punkt (D) står det såhär:
D. Läckage vid pipanslutning:
Byte av o-ring: Utför [1] - [3], byt o-ring [3]. Smörj med silikonfett MA nr. 851312.AE.

Svårt att veta om de menar att det även ska smörjas vid nyinstallation här, men det låter ju inte så.

B
J Jagheterinteolof skrev:
Det står 5-8Nm åtdragning på blandarens fäste sen. Är det typ "till det sitter bra med en skiftnyckel, plus ränta"?
Om du inte använt en momentnyckel, och ska dra 5-8Nm med en normalstor skiftnyckel, så kommer 5-8Nm vara betydligt mindre än vad du tror.

• Gilla
Jagheterinteolof
  • Laddar…
B Bergsmongo skrev:
Om du inte använt en momentnyckel, och ska dra 5-8Nm med en normalstor skiftnyckel, så kommer 5-8Nm vara betydligt mindre än vad du tror.
Drog alltså inte så hårt. Men jag ska införskaffa mig en momentnyckel ändå, har varit fler tillfällen där jag behövt en =)

Nu är allt installerat och klart. Har spolat och stresstestat allt, inklusive "vattenåtertillförsel-systemet" eller vad det heter. Inte en droppe nånstans där det inte ska vara, förutom på ETT ställe....
Vattenkran med en vattenstråle och en dropp som läcker från kopplingen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där!
Defekt pip? =/

Ser ut som om att silen inte är helt åtdragen eller att det saknas en planpackning.

• Gilla
Jagheterinteolof
  • Laddar…
Men shit va pinsamt. Låg lite kopparspån i silen efter sågningen (trodde jag rengjort rören rejält, men icke).

Så nu är allt på plats som sagt.

Stort tack till alla, ni har alla varit grymt hjälpsamma! Jag ska se om jag kan få i ordning en liten sammanställning av hela köksbygget sen, typ "Amatör bygger kök för första gången - kan jag, så kan vem som helst!" =)

• Gilla
Cruzze och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.