Calemero
Calemero: Tack för tipsen med pluggen. Den gjorde att det inte läckte längre och sen gick det hyfsat enkelt med en vaskrensare att få bukt med stoppet. Nu hoppas vi det håller sig tät och med bra flöde ut! Har även installerat en fuktvarnare så jag hinner reagera snabbt ifall något problem skulle uppstå i framtiden.
7 svar · 2,1k läst
·
E
etompau: Termostater brukar vara en standardgrej. Se om du hittar ngt tillverkarnamn/typnummer på termostaten. Då går det kanske att hitta en ny.
1 svar · 2,2k läst
·
S
Stegatorparn: Om radiatorkopplet kan sitta kvar och bara elementet tas bort, stänger man ratten/termostaten på tilloppet och lossar locket på fördelaren och skruvar in/stänger käglan i fördelaren. https://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/11/ANVKRURVM-rev.6.pdf Sedan lossar man muttrarna mot elementet lite och tömmer det på vatten innan det demonteras.. Behöver du även ta bort radiatorkopplet,
1 svar · 1,9k läst
·
M
mogge_73: Syresättningen är för att fälla ut järn och mangan till oxidform, i den formen hamnar det på toppen av sedimentfiltret (skiktad sand) och kan då enkelt backspolas ut i avloppet.
4 svar · 1,2k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Används till saltvattensakvarier och finns på postorder (men det är metriska rör i Europa): https://www.tritonakvarium.se/category/gf-pvc-rordelar
8 svar · 1,4k läst
·
runjes02
runjes02: [citat] Du är grym! Tack för din tid
17 svar · 13,8k läst
·
SSSS
SSSS: Dessa funkar bra https://www.jula.se/catalog/tradgard/bevattning-och-dranering/bevattning/kopplingar/blandaradapter-752236/ [bild]
2 svar · 2,4k läst
·
D
Du och 19till: Sätt kulventiler som du sätter pluggar på om de inte skal andvändas. Sök "vattenrör ändpluggar" på google så hittar du flera alternativ till pluggar.
1 svar · 1,1k läst
·
lärjungen
lärjungen: [citat] Till exempel. Eller så kan du hyra en. En som når 16 meter kostar runt 500 kr att hyra över en dag. Säkert lite olika priser beroende på var man hyr, men denna firma har ok priser (ligger i Gävle): http://www.vvsrental.se/produkttyp/mataprovafilma
6 svar · 1,2k läst
M
Mikael 81: Tänkte montera upp ett ”nytt" tvättställ men ser att hålen på undersidan inte ser likadana ut som på det gamla tvättstället. Funkar det ändå med en vanlig "standard"-väggkonsol eller ska man han någon speciallösning?
0 svar · 649 läst
·
GK100
GK100: Ja då är det ju ok så långt att det inte är FJV du är och skruvar i så kan du bara stänga av riktigt är det ingen större fara med det. Och för att kunna jobba får du nog ordna lite tillräckligt stora nycklar och rörtänger. Sen skaffa kopplingar till rören du använder och med gänga i rätt dimension att ansluta mot gamla muffarna. Tänk på att det krävs tätning i gängorna tex
6 svar · 5,2k läst
·
M
mogge_73: Den bruna sörjan är nog som sagt järn och kommer från marken. Vilket kommer ge missfärgningar i huset. Där får man nog titta på ett vattenfilter för att få bort.
4 svar · 3,9k läst
B
brfbo: I min BRF så ligger ansvaret för allt glas i fönsterna tyvärr på de boende, pga stenskott fick jag själv se till att få åtgärdat ytterrutan samt själv betala självrisken, så har man otur i vår förening kan det ju bli stenskott många gånger pga bla löv/grusblåsen vilket kan kosta den boende stora summor samtidigt som vi inte har rätt att säga ifrån om användandet av
16 svar · 7,5k läst
H
hans lindquist: [citat] Hej Yrrol. Tack för spännande tips! Nu har jag hittat jag på en metod att byta bottenventilen utan att ta loss cisternen från stolen. Jag borrade bort skallarna på de båda skruvarna, som håller fast ventilsätet (en bronsring) i cisternbottnen, på IDO:s äldre modeller. Grejen är att de nya skruvarna istället monteras med skallen nedåt och muttrarna på det nya ventilsätets
7 svar · 4,1k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Toppen att det löste sig! :D(y) Jag kan bara instämma i att med håltagare likt Biltema fungerar kalasbra! https://www.biltema.se/bygg/vvs/vvs-verktyg/haltagare-o-35-mm-2000018692?gclid=Cj0KCQjw6IfoBRCiARIsAF6q06twBMsXColFNNs1RngtWxAu8LwXhPSHoU0OIcBtm6cL4Uh5LjeSkeAaAsLtEALw_wcB Denna manöver har jag råkat på många gånger!
12 svar · 8,9k läst
·
M
mogge_73: Ta en vattenanalys på vattnet om du är orolig för påverkan från odling. Grävda brunnar har ofta lågt ph-värde och kan då ge korrosion på ledningsnätet. Känns igen på att det blir gröna missfärgningar i kopplingar och skarvar. Påminner lite om ärgning på bilbatterier.
12 svar · 4,9k läst
M
mogge_73: Spola på bara! Det är troligen mangan. Mangan är lite tjäraktig i sin konsistens och bygger på i ledningsnätet. Nu när du får ett högre tryck då pumpen går åt rätt håll så lossnar det. Järn och mangan i sin naturliga form (borrad brunn) är i löst form och har ingen färg. Dock kommer järn och mangan övergå i oxidform vid kontakt med syre. Har du en hydrofor blandar man luft
9 svar · 6,2k läst
·
M
mikewse: Jag ska bygga om en bit av vattendragningen i sommarstugan så jag behöver plocka isär och sedan montera ihop ett antal PEX-kopplingar från Biltema. Det behövs ju nya klämringar till detta men det verkar inte finnas i sortimentet (!). Jag hittar 10-pack med klämringar i rätt dimension till deras klämringskopplingar för kopparrör: KLÄMRINGAR 15MM Art. 86-649
0 svar · 1,9k läst
O
ollefisk: Mitt mål är just att informera mäklaren om att det inte finns tillstånd för avloppet och även att alla andra köparna för känna till det. Jag har fått mail från kommunen om det så det kan jag visa, tror han inte på det så får han kontakta kommunen eller så ser jag till att kommunen hör av sig till honom.
16 svar · 8,4k läst
K
Kirre2: Ja, det är ju enkelt att göra! Så jag kan ju börja där.
11 svar · 3,5k läst
H
Herr_Per: Kluckande ljud kan indikera att rören börjar täppas igen. Jag hade samma symptom fast i två handfat, men där det kluckande ljudet försvann efter att jag anlitade en firma som spolade rent våra avloppsrör.
1 svar · 4,0k läst
J
Jotsat: [citat] Japp
12 svar · 4,9k läst
·
P
peter_sweden: Det har sprängts mycket i området i och med utbyggnad av kommunalt VA. Kanske mitt grundvattenmagasin därmed har förbundits med ett som ligger högre upp?
9 svar · 2,5k läst
·
T
taz79: [citat] Uppfattat. Jag struntar helt enkelt i att koppla in det kommunala och kör bara regnvattnet istället. skulle det ta slut får jag väl flytta slangen.
22 svar · 7,4k läst
·
S
Stegatorparn: Duschblandaren ger 0,2 l/s och då brunnen ska kunna avleda 150% blir flödet 0,3l/s, vilket innebär att minsta brunnen Minimax 50 skulle räcka med höjdmåttet 59 mm exkl fixtur https://www.purus.se/fileadmin/user_upload/2018_SE/Dokument/Monteringsanvisningar/purus_monteringsanvisning_nordsjon_22156.pdf
3 svar · 3,2k läst
G-83
G-83: Ja den ersätter inte lövsilen alls. Se bifogad instruktion. [bild]
27 svar · 17,6k läst
·
Nihonto Europe
Nihonto Europe: Jag har ett gäng nivåvakter på ingång. Spec: 3-trådiga för (NC/NO-val) 3-10 meter 10A max startström 8A kontinuerlig drift. Inkoppling på Nolla, via "break-in" i serie med flottören Skicka mail vid intresse...
5 svar · 3,0k läst
R
rsa: Hmm, inte helt lätt att förstå hur det här med förluster fungerar :rolleyes: Vi genererar varmvatten med en bergvärmepump (VP) i en separat varmvattenberedare (varmvatten tank). Det går att ställa in VP på varmvattendrift Ekonomi eller Komfort. Ekonomi innebär att varmvattnet tillåts bli lite svalare innan varmvattenproduktionen startar jämfört med Komfort. På min bifogade bild ser
5 svar · 5,8k läst
·
H
Höga Berget: [citat] Ok, det får jag testa. Tack för tips!
6 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.