Hej,

Tänkte passa på att ”musskydda” den grävda dricksvattenbrunnen innan kylan kommer. Som det är idag ligger ett betonglock över dem högsta betongringen strax över markhöjd. Betonglocket har inget hål för luftning utan man har istället karvat ut några hål på sidorna i toppen av betongringen. Om de är menade som luftningshål eller för att lättare få in fingrarna när man ska lyfta av locket ska jag låta vara osagt.

Hur som helst, självklart bör jag täta mot möss, grodor och kanske större insekter här. Jag tänker lägga ett metallnät under locket över hela brunnen och böja ner detta en bit över betongringen.

Är det någon risk för vattenkvalitén att använda galvat metallnät? Jag tänker på risken för att ytan bryts ner och zink läcker till brunnen (zink lär inte vara nyttigt i större mängder). Är ingen kemist så jag hoppas att någon kan ge mig ett svar. Min tro är att det är lugnt eftersom vattenledningar i zink förekommer. Även hydroforer i zink är vanligt men här verkar dessa vara plastbelagda (alltid?).

Har detta nät liggande tänkt för ovanstående användning:

https://www.harald-nyborg.se/tradga...voilernat/tradduk-galv-0-9mm-h-90cm-l-5m.html

Blir väl lite besvärligt att ha nätet över hela och lägga på locket, nätet kommer säkert att skrynkla till sig, lägg ett varv runt ringen och sätt ett smalt spännband/annat runt som håller det kvar

J jonaserik skrev:
Blir väl lite besvärligt att ha nätet över hela och lägga på locket, nätet kommer säkert att skrynkla till sig, lägg ett varv runt ringen och sätt ett smalt spännband/annat runt som håller det kvar
Nädå, det kommer inte bli besvärligt. Nätet är bara en millimeter tjockt och får gärna forma sig efter brunnslocket.

Bra idé, har inte tänkt så. Jag skulle visserligen slippa oroa mig för att något läcker ned i vattnet men tyvärr tror jag att risken är överhängande att jag inte får det tätt mot brunnslocket (det måste sitta extremt perfekt för att hindra möss), som i sig inte är helt perfekt i passform mot brunnen. Dessutom tror jag att det estetiskt skulle synas lite väl mycket jämfört med hur jag tänkte mig från början. Vill ha en så diskret lösning som möjligt.

Uppskattar din input, håller det i bakhuvudet.

Med din tanke går det, men ni bör vara 2 som lyfter på locket, går ju inte att kasa på det

J jonaserik skrev:
Med din tanke går det, men ni bör vara 2 som lyfter på locket, går ju inte att kasa på det
Locket är tungt, men jag lyfter det själv så själva konstruktionen/placering av nät är i sig inget problem. Frågan är om det finns någon risk med att använda galvat nät ur hälsosynpunkt. ;)

O oakleafh skrev:
ur hälsosynpunkt.
Det är så små mängder som kan utfällas så det har ingen betydelse, kommer kanske att rosta lite då det är under konstant fukt. Så bry dig inte för något hälsofarligt

• Gilla
oakleafh
  • Laddar…
Betonglocket brukar sällan täta helt ändå så hade jag varit du hade jag bara murat igen hålen helt enkelt.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
...murat igen hålen helt enkelt.
Det är ju att göra det ordentligt, men betydligt jobbigare. :thinking::D

Ja, det är sån jag är ;)

• Gilla
oakleafh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.