2 412 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Galvat nät över dricksvattenbrunn
Hej,
Tänkte passa på att ”musskydda” den grävda dricksvattenbrunnen innan kylan kommer. Som det är idag ligger ett betonglock över dem högsta betongringen strax över markhöjd. Betonglocket har inget hål för luftning utan man har istället karvat ut några hål på sidorna i toppen av betongringen. Om de är menade som luftningshål eller för att lättare få in fingrarna när man ska lyfta av locket ska jag låta vara osagt.
Hur som helst, självklart bör jag täta mot möss, grodor och kanske större insekter här. Jag tänker lägga ett metallnät under locket över hela brunnen och böja ner detta en bit över betongringen.
Är det någon risk för vattenkvalitén att använda galvat metallnät? Jag tänker på risken för att ytan bryts ner och zink läcker till brunnen (zink lär inte vara nyttigt i större mängder). Är ingen kemist så jag hoppas att någon kan ge mig ett svar. Min tro är att det är lugnt eftersom vattenledningar i zink förekommer. Även hydroforer i zink är vanligt men här verkar dessa vara plastbelagda (alltid?).
Har detta nät liggande tänkt för ovanstående användning:
https://www.harald-nyborg.se/tradga...voilernat/tradduk-galv-0-9mm-h-90cm-l-5m.html
Tänkte passa på att ”musskydda” den grävda dricksvattenbrunnen innan kylan kommer. Som det är idag ligger ett betonglock över dem högsta betongringen strax över markhöjd. Betonglocket har inget hål för luftning utan man har istället karvat ut några hål på sidorna i toppen av betongringen. Om de är menade som luftningshål eller för att lättare få in fingrarna när man ska lyfta av locket ska jag låta vara osagt.
Hur som helst, självklart bör jag täta mot möss, grodor och kanske större insekter här. Jag tänker lägga ett metallnät under locket över hela brunnen och böja ner detta en bit över betongringen.
Är det någon risk för vattenkvalitén att använda galvat metallnät? Jag tänker på risken för att ytan bryts ner och zink läcker till brunnen (zink lär inte vara nyttigt i större mängder). Är ingen kemist så jag hoppas att någon kan ge mig ett svar. Min tro är att det är lugnt eftersom vattenledningar i zink förekommer. Även hydroforer i zink är vanligt men här verkar dessa vara plastbelagda (alltid?).
Har detta nät liggande tänkt för ovanstående användning:
https://www.harald-nyborg.se/tradga...voilernat/tradduk-galv-0-9mm-h-90cm-l-5m.html
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Nädå, det kommer inte bli besvärligt. Nätet är bara en millimeter tjockt och får gärna forma sig efter brunnslocket.J jonaserik skrev:
Bra idé, har inte tänkt så. Jag skulle visserligen slippa oroa mig för att något läcker ned i vattnet men tyvärr tror jag att risken är överhängande att jag inte får det tätt mot brunnslocket (det måste sitta extremt perfekt för att hindra möss), som i sig inte är helt perfekt i passform mot brunnen. Dessutom tror jag att det estetiskt skulle synas lite väl mycket jämfört med hur jag tänkte mig från början. Vill ha en så diskret lösning som möjligt.
Uppskattar din input, håller det i bakhuvudet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden