Hej,
Hur hade ni dragit tappvattenröret från fördelare (inringat) till en vattete väggfixtur orange som ska sitta under en kommod?
Avståndet genom väggen är ca 110mm (fågelvägen).
Jag ser inte att jag kan få till en direkt ledning från blått till orange.
Fördelaren är i köket under diskbänken.
Min tanke är att gå från fördelare 1,5-2 decimeter rakt uppåt för att göra en 90 graders böj in i väggen in i en bockfixtur som sitter direkt i väggen (på badrumssidan) som leder den 90grader ned till orange väggfixtur.
Enligt gula strecket i bild.
Tänker jag rätt?
Hur hade ni dragit tappvattenröret från fördelare (inringat) till en vattete väggfixtur orange som ska sitta under en kommod?
Avståndet genom väggen är ca 110mm (fågelvägen).
Jag ser inte att jag kan få till en direkt ledning från blått till orange.
Fördelaren är i köket under diskbänken.
Min tanke är att gå från fördelare 1,5-2 decimeter rakt uppåt för att göra en 90 graders böj in i väggen in i en bockfixtur som sitter direkt i väggen (på badrumssidan) som leder den 90grader ned till orange väggfixtur.
Enligt gula strecket i bild.
Tänker jag rätt?
PEX Rör-i-rör system är bra på många vis, men de tar rätt mycket plats i väggarna på grund av de stora krökningsradierna. Här tror jag gammaldags prisolrör skulle vara ett smart alternativ. De går att böja mycket snävare.
Hej,
Tack för svar.
Jag jobbar efter mina förutsättningar och där är inte koppar ett alternativ....
Tog en bild på arbetet.
Jag tänkte använda mig av Vattetes fördelare dock har jag kommit fram till att den bästa lösningen är att vända fördelaren uppochner.
Rördragningen i vägg blir så mycket enklare på bekostnad att man får göra en 180gradare till från fördelare till tvättstället.
Fördelarna kommer hamna inne i kommodens så det kommer inte att synas.
Men frågan är om det är ok med uppochner montage? Skulle någon skratta?
Jag kan inte läsa mig till att det är emot branschreglerna eller installationsanv.
Synpunkter tas gärna emot!
Tack för svar.
Jag jobbar efter mina förutsättningar och där är inte koppar ett alternativ....
Tog en bild på arbetet.
Jag tänkte använda mig av Vattetes fördelare dock har jag kommit fram till att den bästa lösningen är att vända fördelaren uppochner.
Rördragningen i vägg blir så mycket enklare på bekostnad att man får göra en 180gradare till från fördelare till tvättstället.
Fördelarna kommer hamna inne i kommodens så det kommer inte att synas.
Men frågan är om det är ok med uppochner montage? Skulle någon skratta?
Jag kan inte läsa mig till att det är emot branschreglerna eller installationsanv.
Synpunkter tas gärna emot!
Glöm inte stödhylsa i samtliga kopplingar med förkromade rör bara. Nya krav som inte finns med från "förr".
Varför får du inte plats med installationen "som vanligt" med blandarrören rakt i fördelarna med anslutningen uppåt?!
Varför får du inte plats med installationen "som vanligt" med blandarrören rakt i fördelarna med anslutningen uppåt?!
Hej Krilleman,
Tack.
Jag ska försöka förklara.
Jag har LK PAL som jag ska köra tillsammans med Vattete.
Badrummet ska få vatten från fördelaren i köket som sitter på andra sidan väggen.
Idag leder jag VV/KV rören upp ca 300mm på köksidan och använder LK bockfixtur för att fixera dem i väggen på badrumssidan.
Du kan se anslutningen av kv inringat i blått på första bilden. Den hamnar på ca 200-250 mm höjd räknat från badrumsgolvregeln.
Jag skulle kunna vända Vattetefördelarna med ventilerna ned. Men detta skulle innebära för rördragningen av VV/KV till Vattete:
- 1st 90graders böj in i väggen snarast möjligt efter köksfördelaren.
- 1st 90graders böj så röret går neråt.
- 1st 180 graders böj med lite vridning höger/vänster för att ansluta till väggbockfixturen på respektive sida.
Skulle detta vara OK med LK PAL?
Nu till mina "bekymmer":
3. Jag kan inte få plats med väggenomföringsfixturerna med ovan "snabba" böjar när jag går genom väggen från köket till badrummet. Är de onödiga för rördragning från köksfördelare till Vattetefördelarna genom väggen?
Som du ser så tänker jag "servicevänligt".
Kanske onödigt?
Som sagt jag jobbar inte med kopparrör, men kanske måste tänka om?
Hur hade du gjort?
Vad gäller dragningen från Vattetefördelare till tvättställ tänkte jag använda denna typ av slang: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...allation/pex-slangar/anslutningsslang-452359/ .
Tack.
Jag ska försöka förklara.
Jag har LK PAL som jag ska köra tillsammans med Vattete.
Badrummet ska få vatten från fördelaren i köket som sitter på andra sidan väggen.
Idag leder jag VV/KV rören upp ca 300mm på köksidan och använder LK bockfixtur för att fixera dem i väggen på badrumssidan.
Enligt bild ovan.
VV/KV sitter idag som par på köksfördelaren.
Du kan se anslutningen av kv inringat i blått på första bilden. Den hamnar på ca 200-250 mm höjd räknat från badrumsgolvregeln.
Jag skulle kunna vända Vattetefördelarna med ventilerna ned. Men detta skulle innebära för rördragningen av VV/KV till Vattete:
- 1st 90graders böj in i väggen snarast möjligt efter köksfördelaren.
- 1st 90graders böj så röret går neråt.
- 1st 180 graders böj med lite vridning höger/vänster för att ansluta till väggbockfixturen på respektive sida.
Skulle detta vara OK med LK PAL?
Nu till mina "bekymmer":
1. Jag vill ha RÖR-I-RÖR för att kunna byta ut i framtiden. Med ovan böjar blir det omöjligt.
2. För KV skulle jag behöva använda en anslutning på köksfördelaren som är placerad på motsatta sidan av denna. Det skulle betyda att de inte sitter som par på köksfördelaren (är detta ok?). Annars måste jag dra matningen ned till golvbjälklaget och under avloppet och upp igen för det finns ingen plats på väggen. Ett eventuellt framtida rörbyte skulle vara omöjligt.3. Jag kan inte få plats med väggenomföringsfixturerna med ovan "snabba" böjar när jag går genom väggen från köket till badrummet. Är de onödiga för rördragning från köksfördelare till Vattetefördelarna genom väggen?
Som du ser så tänker jag "servicevänligt".
Kanske onödigt?
Som sagt jag jobbar inte med kopparrör, men kanske måste tänka om?
Hur hade du gjort?
Vad gäller dragningen från Vattetefördelare till tvättställ tänkte jag använda denna typ av slang: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...allation/pex-slangar/anslutningsslang-452359/ .
Klicka här för att svara