Ska skarva en 40mm PEM-slang som det ska dras lite kablar i. Skarven kommer att ligga under mark. PRK verkar ju pålitligast, men på de bilder jag sett ser det ut som att slangen trycks ihop en hel del, och det vore ju trist att få en flaskhals som det blir jobbigt att dra kablarna genom.

Hur pass kan innerdiametern på en 40mm slang påverkas av en PRK-koppling? Borde jag använda plastkoppling istället, isåfall var köper jag en av bra kvalité?

Krilleman
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Är det såååå fruktansvärt viktigt när slangen inte ska trycksättas?
Muttern / konan ska ju dras i botten, men dra bara så hårt att du tycker slangen sitter fast.

Protte

• Gilla
GK100
  • Laddar…
TS har kanske lagt frågan fel när det verkar vara avsett som kabelskyddsrör. Borde inte spela någon roll med kopplingstyp eller ev stödhylsor då.

azzn azzn skrev:
Ett kvalificerat antagande är att PRK med hylsa snor lite mer av diametern än PRK utan stödhylsa. Annars köper du dessa, hur bra som helst och klämmer inte ihop röret mätbart.

Tryck in slangen så den går förbi packningen och dra sedan åt för hand utan verktyg.

[länk]

Finns likvärdiga på jula och olika bygghandlar
Ja fast problemet är ju dels att Ahlsell inte säljer till privatpersoner och Jula etc. har bara upp till 32mm. Hittade 40mm på Rinkaby Rör, men blir lite tveksam till kvalitén när de uttryckligen skriver "OBS! Denna koppling av plast har ingen invändig stödhylsa. Rekommenderas endast till trädgårdsbevattning.", därav min fråga om var jag hittar en 40mm plastkoppling av bra kvalité som privatperson...

GK100 GK100 skrev:
TS har kanske lagt frågan fel när det verkar vara avsett som kabelskyddsrör. Borde inte spela någon roll med kopplingstyp eller ev stödhylsor då.
Nej, det är en 40mm PEM-slang av typen som används till jordvärme. Tänker att folk i VVS-forumet nog har mer erfarenheter av PRK, PEM och plastkopplingar än i elforumet.

prototypen prototypen skrev:
Är det såååå fruktansvärt viktigt när slangen inte ska trycksättas?
Muttern / konan ska ju dras i botten, men dra bara så hårt att du tycker slangen sitter fast.

Protte
Kan man vara säker på att det är tätt om man inte drar åt den helt? Jag kan ju inte precis trycksätta slangen och se om det läcker... sen kanske det inte är hela världen om det kommer vatten in i röret då kablarna kommer vara utomhusklassade, men det är ju knappast någon fördel med vatten om man kan undvika det.

N NightRider skrev:
Borde jag använda plastkoppling istället, isåfall var köper jag en av bra kvalité?
Varför köpa dyra kopplingar, slangen ligger ju bara som skydd för kablarna, köp vanliga 40 mm muffar till VP-rör och tryck dit, vill du vara lite extra noga så ha på lite lim, eller avloppsmuff 40 mm som har gummipackning

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Krilleman
Ahhhh, jag missade kabelskyddsrörsbiten helt.

Då är det mindre viktigt med stödhylsan :rofl:

N NightRider skrev:
Ja fast problemet är ju dels att Ahlsell inte säljer till privatpersoner och Jula etc. har bara upp till 32mm. Hittade 40mm på Rinkaby Rör, men blir lite tveksam till kvalitén när de uttryckligen skriver "OBS! Denna koppling av plast har ingen invändig stödhylsa. Rekommenderas endast till trädgårdsbevattning.", därav min fråga om var jag hittar en 40mm plastkoppling av bra kvalité som privatperson...
Och du känner ingen med konto på ahlsell som du kan få handla genom?

Annars som någon sa ovan, muffar för pp-rör. Slangen skulle ju bara användas som kabelskyddsrör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.