Hej, har en dusch blandare som numer bara levererar kallvatten. Bor i lgh och har utanpåliggande rör, och känner jag på vänstra röret så är det varm å gott, så jag misstänker att termostaten är slut i duschblandare. Har inga ballofixer på rören, men ett liten utrymme bakom toaletten så har jag hittat 2 kranar, kallvatten kan enkelt vridas av och då slutar det att rinna i kallvattenskranen på toa och i kök. Finns även en för varmvatten, men den sitter som sten, misstänker att den är fixerad i ett visst läge. Någon som känner till den avstängning och hur man släpper på den, och vad man skall tänka på i samband med att man stänger (antal varv eller dylikt)

Tack och bock!

Lars

• Närbild på en fastsatt, röd kranventil med isolerat rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där skall alltså skruvas 90 grader åt Höger om man ser på den där bilden...

Röd ventil och rörkoppling med en röd pil som indikerar en rotation på 90 grader åt höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
slacker slacker skrev:
Den där skall alltså skruvas 90 grader åt vänster om man ser på den där bilden...

[media]
Nä! 90˚ åt höger. (Med sol, CW )
Titta noga på det röda handtaget så är där ett jack och motsvarande stoppklack i mässings huset.
Dom ventilerna har en förmåga att sätta sig, tag en tång ock vicka fram o tillbaka några mm innan du tränger helt.

Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Nä! 90˚ åt höger. (Med sol, CW )
Tack Leif I Skåne - Tyckte jag såg en klack på vredet, men jag har ju fel. Den skall skruvas åt höger. Förkylningshjärna idag.... Man skall inte kommentera saker på internet när man har feber och vad som känns som 3L snor tagit plats bakom pannbenet.

Men de sitter som berget, jämfört med kallvatten avstängningen som var lätt att vrida på. Kan det finnas någon fixering på den för att hålla den på plats?

L Lasse_Basse skrev:
Men de sitter som berget, jämfört med kallvatten avstängningen som var lätt att vrida på. Kan det finnas någon fixering på den för att hålla den på plats?
Nope... Inget sådant...

Ta hammaren och knacka lite våldsamt 5- 6 ggr på bulten som håller det röda vredet, så lossar den kanske, är kalklagring i den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.