4 043 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Stopp i alla avlopp
Produkter som diskuteras: "propplösare"
Fettlösare Mudin Express 1 liter Norenco
Löser upp fett, olja, hår och slam
299 kr inkl moms
Läs mer
Du behöver få avloppet rensat ordentligt.
Spolbil är väl det enklaste, kommunen har väl denna servicen. Finns väl knappt nån rörmokare i dag som befattar sig med avloppsrensning.
Kan vara stopp vart som helst på vägen ut till det kommunala avloppet. Trädrötter, om ni har större träd i trädgården, har en fantastisk förmåga att med tiden klara av att växa in genom rörskarvar.
Spolbil är väl det enklaste, kommunen har väl denna servicen. Finns väl knappt nån rörmokare i dag som befattar sig med avloppsrensning.
Kan vara stopp vart som helst på vägen ut till det kommunala avloppet. Trädrötter, om ni har större träd i trädgården, har en fantastisk förmåga att med tiden klara av att växa in genom rörskarvar.
Stopp i avloppet går inte på hemförsäkringen.O Olidoli skrev:
Är väl enklast att kolla med kommunen vad det kostar. Men jag skulle gissa på ett par tusen.
Annars får ni väl försöka att rensa själva. Köp en 15m rensfjäder på Jula eller Biltema. Ni borde ju ha några rensluckor som går att rensa via om inte så går det att köra in fjädern i avloppet i duschen, bara att ta ur vattenlåset i brunnen.
Men det är inte absolut inte avluftningen.
En kompis bad mig kolla avluftningen (troligtvis på vinden) och att det kan ha kommit som en ispropp med minusgraderna som råder.
Är det bara att lyfta på ”ventilen” vid avluftningen?
Tänker att jag kan kolla detta innan vi ringer någon som får spola.
Är det bara att lyfta på ”ventilen” vid avluftningen?
Tänker att jag kan kolla detta innan vi ringer någon som får spola.
Låter bra! Beror lite på vad du har för typ. Antingen går avluftningen rak upp och mynnar uppe på taket eller så sitter det en vakuum ventil. De första är ju som sagt att kontrollera att ni har någon ventilation av Avloppet.O Olidoli skrev:
Nu haft hit sport rören o filmat. Tyvärr rötter som tagit sig in i betongrör från kommunala ledningar, då vi har pwc till vårat, mest troligt utanför/precis på tintgränsen.
Någon som vet vilken kostnad detta kan landa på?
Med lite tur tar kommunen på sig det då det är ”deras rör”.
Går sånt på hemförsäkring annars mån tro?
Någon som vet vilken kostnad detta kan landa på?
Med lite tur tar kommunen på sig det då det är ”deras rör”.
Går sånt på hemförsäkring annars mån tro?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
Det ska finnas kartor hos kommunen var ditt respektive kommunens ansvar ligger, brukar vara vid tomtgräns. När jag flyttade in i nuvarande hus tvingades jag byta både vatten och avlopp och hade stor tur att kommunens karta visade deras ansvar från min husvägg. Det ändrades till tomtgränsen som tydligen är brukligt, efter jobbet var klart. Kostade mig 0kr. Förre ägaren hade redan bytt till plaströr i huset, så nu är det plast hela vägen ut.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden