S Soltorp40 skrev:
Om ett 110 mm plaströr går inuti keramiken en bit i övre änden - där Du skall lägga om golvet - så täta mellan plaströr och keramikrör med lämpligt medel, något kitt-artat kanske? PL-mångahundra, kanske? Jag skulle inte tro att betong biter i glasyren... Förr hade man nog tagit beck
Japp, gjorde så. Det är ju några år sedan detta projekt men keramikrören gick i stort sett fram till respektive stående rör/golvbrunn. I det aktuella rummet slog jag helt enkelt sönder keramikrören och bytte ut dem mot plaströr. Jag flyttade tvättstället och utökade med ett wc-avlopp men behöll golvbrunnen på i princip samma ställe som tidigare. Jag stack sedan in 110 mm-röret en halvmeter ungefär i keramikröret så att det gick in i nästa "rum" i källaren. Där tog jag upp ett hål i golvet så att jag kom åt att täta mellan plaströr och keramikrör. Som tätning använde jag finbetong. Gick hur bra som helst. Tätade med samma vid ingången till keramikröret. Har även bytt en golvbrunn av gjutjärn i tvättstugan. Det var omöjligt att spara keramikröret som golvbrunnen gick ner i. Materialet är nämligen väldigt sprött. Hur försiktigt jag än knackade så sprack skiten. Tätade även där med finbetong mellan nya plaströren och gamla keramikröret.
Äldre keramikavloppsrör i en källare delvis utbytta mot nya plaströr, tätade med finbetong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plaströr installerade i ett källargolv där ett rör ansluts till ett äldre keramikrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
oscarwww
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.