Hej!
Jag hade en vattenläcka i badrummet till övervåningen för ett tag sen och nu så ska det snart rivas och fixas där uppe.
Jag har fått besked från försäkringsbolaget på en summa pengar som jag kan få om jag fixar det själv, eller en större summa som de kan betala på fakturor i mitt namn om jag tar in en firma.
Det lutar mot att det blir en kollega till en kompis til mig som är snickare som kommer hit och han fakturerar sedan mig och jag skickar fakturan till försäkringsbolaget.
I alla fall så skulle jag vilja ordna så att det går att spärra vattnet till övervåningen innan det ska sättas igång, så att man slipper krångla med det sen eller inte ha vatten alls i huset.
Såhär ser det ut där vattnet går upp till övervåningen:
Jag vill ju heller inte stänga av det in till köket, och helst inte till höger som så klart är för badrummet på undervåningen. Så då är det enda som är kvar de två små krökarna som går in i väggen där, förutsatt att jag inte ska spärra det inne i väggen med en lucka eller något sånt men det känns dumt?
Så här ser den lilla kröken ut i närbild:
Och precis samma på den undre kröken som är för varmvattnet.
Min tanke/förhoppning är att det ska gå byta ut de där vinklarna till ett par såna här:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ror...ngskopplingar/minikulventil-vinkel-2000033764
Kan det fungera?
Om det gör det så antar jag att det är ett par 12mm jag ska ha?
Bör jag köpa med såna där stödhylsor som det står om i manualen?
Som ni hör så är detta inget jag sysslar med tidigare. Är det i princip så enkelt som att skruva av de befintliga vinklarna och skruva på de där nya förutsatt att det finns nog med plats, kanske kapa&avgrada lite på befintliga rör och sätta på plats?
Bör jag klara detta själv? Är det något särskilt jag ska tänka på?
Tack på förhand!
Jag hade en vattenläcka i badrummet till övervåningen för ett tag sen och nu så ska det snart rivas och fixas där uppe.
Jag har fått besked från försäkringsbolaget på en summa pengar som jag kan få om jag fixar det själv, eller en större summa som de kan betala på fakturor i mitt namn om jag tar in en firma.
Det lutar mot att det blir en kollega till en kompis til mig som är snickare som kommer hit och han fakturerar sedan mig och jag skickar fakturan till försäkringsbolaget.
I alla fall så skulle jag vilja ordna så att det går att spärra vattnet till övervåningen innan det ska sättas igång, så att man slipper krångla med det sen eller inte ha vatten alls i huset.
Såhär ser det ut där vattnet går upp till övervåningen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill ju heller inte stänga av det in till köket, och helst inte till höger som så klart är för badrummet på undervåningen. Så då är det enda som är kvar de två små krökarna som går in i väggen där, förutsatt att jag inte ska spärra det inne i väggen med en lucka eller något sånt men det känns dumt?
Så här ser den lilla kröken ut i närbild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och precis samma på den undre kröken som är för varmvattnet.
Min tanke/förhoppning är att det ska gå byta ut de där vinklarna till ett par såna här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ror...ngskopplingar/minikulventil-vinkel-2000033764
Kan det fungera?
Om det gör det så antar jag att det är ett par 12mm jag ska ha?
Bör jag köpa med såna där stödhylsor som det står om i manualen?
Som ni hör så är detta inget jag sysslar med tidigare. Är det i princip så enkelt som att skruva av de befintliga vinklarna och skruva på de där nya förutsatt att det finns nog med plats, kanske kapa&avgrada lite på befintliga rör och sätta på plats?
Bör jag klara detta själv? Är det något särskilt jag ska tänka på?
Tack på förhand!
Både vatette och ballofix har sådana ventiler i vinkel så det bör gå fint.
https://www.rinkabyror.se/sok/?sok=ventil+vinkel
https://www.rinkabyror.se/sok/?sok=ventil+vinkel
När jag nu läst vidare.... Det bör ju sitta konor osv på rören så det bör räcka med att lossa muttrarna, lirka ut själva vinkeln och peta in den nya. Du använder sen de gamla muttrarna osv med det nya ventilhuset. Slipper kapa överhuvudtaget! Och funkar det sen inte så peta in den gamla vinkeln igen.
MEN, gör det en vardag under förmiddagen om du kan (ej fredag) så blir akut-rörmockaren billigare än lördag 19:00 om det mot förmodan skulle gå helt åt skogen
MEN, gör det en vardag under förmiddagen om du kan (ej fredag) så blir akut-rörmockaren billigare än lördag 19:00 om det mot förmodan skulle gå helt åt skogen
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Jag tvivlar på att en krök med kran får plats i ett läge där det bara suttit en krök. Om det trots allt går så kolla att konorna på rören är kompatibla med den kran du köper. Det finns lite olika konor på olika fabrikat av kopplingar.
jag skulle nog försöka pilla bort kröken om det går. och bara sätta dit en plugg eller hatt.
jag skulle nog försöka pilla bort kröken om det går. och bara sätta dit en plugg eller hatt.
Vatettes sådana ventiler (vinklar, T-rör) har samma mått som en vanlig vinkel eller T-rör just för att kunna ersätta vid behov.H hempularen skrev:Jag tvivlar på att en krök med kran får plats i ett läge där det bara suttit en krök. Om det trots allt går så kolla att konorna på rören är kompatibla med den kran du köper. Det finns lite olika konor på olika fabrikat av kopplingar.
jag skulle nog försöka pilla bort kröken om det går. och bara sätta dit en plugg eller hatt.
Hade inte en vinkelventil med klämring i båda ändarna i lådan men väl en med klämring i ena och invändig gänga i andra och måtten är exakt lika.
Jag skulle göra enligt föregående beskrivning (Tomtom79) med undantaget att ersätta röret upp med en plugg som tillfällig lösning. Känns säkrare eftersom klämringar, gängor och annat utförande på kopplingar kan skilja mellan olika fabrikat.
https://verktygsboden.se/kopplingar...MI9bP_-Kr75QIVykMYCh2rdAx8EAQYBSABEgLpSPD_BwE
https://verktygsboden.se/kopplingar...MI9bP_-Kr75QIVykMYCh2rdAx8EAQYBSABEgLpSPD_BwE
Du måste ändå få tätt mot rör-stammen med någon slags kläringskoppling. Det är ju DÄR trycket finns. Röret upp kan ju kvitta om man ens kopplar in det under byggtiden men om man vill göra det i god tid innan är ju en ventil trevlig så man kan använda ovanvåningen tills det är dags. Likaså är det smidigt när man håller på där uppe att kunna släppa på vatten vid behov.hscn skrev:
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Di
Det sista håller jag med om. Första och andra meningen begriper jag inte alls. Behåll vinkelkopplingen, ta bort övre rör, sätt i plugg, dra till med mutter. Var kommer den extra klämringskopplingen in i bilden? Bästa lösningen är naturligtvis att ersätta med koppling som du föreslår. Men för en ovan hemmafixare tycker jag att min är enklast och säkrast som tillfällig lösning, dessutom billig.
Snarstucken?Tomtom79 skrev:
Du måste ändå få tätt mot rör-stammen med någon slags kläringskoppling. Det är ju DÄR trycket finns. Röret upp kan ju kvitta om man ens kopplar in det under byggtiden men om man vill göra det i god tid innan är ju en ventil trevlig så man kan använda ovanvåningen tills det är dags. Likaså är det smidigt när man håller på där uppe att kunna släppa på vatten vid behov.
Det sista håller jag med om. Första och andra meningen begriper jag inte alls. Behåll vinkelkopplingen, ta bort övre rör, sätt i plugg, dra till med mutter. Var kommer den extra klämringskopplingen in i bilden? Bästa lösningen är naturligtvis att ersätta med koppling som du föreslår. Men för en ovan hemmafixare tycker jag att min är enklast och säkrast som tillfällig lösning, dessutom billig.
Tack så jätte, jätte mycket för alla svar!
Det känns som att det vore en både enkel och praktiskt lösning om det funkar.
Bra tips det där om att inte göra det på eller innan helgen, tack.
E etompau skrev:
Tomtom79 skrev:
Ah, okej. Då låter jag bli Biltemas grejer vad gäller sånt där. Tack.Tomtom79 skrev:
Okej, fint. Jag tror jag gör så då att jag beställer ett par såna där från vatette då och hoppas på det bästa.Tomtom79 skrev:
När jag nu läst vidare.... Det bör ju sitta konor osv på rören så det bör räcka med att lossa muttrarna, lirka ut själva vinkeln och peta in den nya. Du använder sen de gamla muttrarna osv med det nya ventilhuset. Slipper kapa överhuvudtaget! Och funkar det sen inte så peta in den gamla vinkeln igen.
MEN, gör det en vardag under förmiddagen om du kan (ej fredag) så blir akut-rörmockaren billigare än lördag 19:00 om det mot förmodan skulle gå helt åt skogen![]()
Det känns som att det vore en både enkel och praktiskt lösning om det funkar.
Bra tips det där om att inte göra det på eller innan helgen, tack.
Det där kan nog absolut också vara ett alternativ. Jag tänkte på det innan med men hoppades att det skulle vara så lätt som att bara byta ut ett par vinklar eftersom jag aldrig sysslat med sånt här förr.. Går inte det så överväger jag kanske detta sättet då.ullet skrev:
Det kanske kan vara smart om jag även beställer med en plugg som du skriver om då så är jag lite extra garderad då... Säkert ingen dum idé.hscn skrev:
jag förstår inte riktigt hur du menar... Men så här ser det i alla fall ut hela vägen upp till taket:mathiash77 skrev:
Jag menar:
Du kommer nu att renovera badrummet på ovanvåningen men kopparrören som går i väggen upp till badrummet är inte nytt.
Nu vet jag inte HUR gammalt och i vilket skick röret är ( invändigt skick med avlagringar) men det kan vara värt att fundera på om du kan byta ut röret i väggen till nytt.
Därav min fundering om du kunde öppna en lucka högre upp på väggen och dra röret utanpå väggen upp till luckan och sedan därifrån in genom vägg och upp.
Nu ser jag duschstången och gissar att detta är ett badrum vilket ju ställer lite andra krav på tätskikt.
Du kommer nu att renovera badrummet på ovanvåningen men kopparrören som går i väggen upp till badrummet är inte nytt.
Nu vet jag inte HUR gammalt och i vilket skick röret är ( invändigt skick med avlagringar) men det kan vara värt att fundera på om du kan byta ut röret i väggen till nytt.
Därav min fundering om du kunde öppna en lucka högre upp på väggen och dra röret utanpå väggen upp till luckan och sedan därifrån in genom vägg och upp.
Nu ser jag duschstången och gissar att detta är ett badrum vilket ju ställer lite andra krav på tätskikt.
pluggen du länkar till är ju även den en del i ett system klämringskopplingar och måste passa i kopplingen?hscn skrev:
Di
Snarstucken?
Det sista håller jag med om. Första och andra meningen begriper jag inte alls. Behåll vinkelkopplingen, ta bort övre rör, sätt i plugg, dra till med mutter. Var kommer den extra klämringskopplingen in i bilden? Bästa lösningen är naturligtvis att ersätta med koppling som du föreslår. Men för en ovan hemmafixare tycker jag att min är enklast och säkrast som tillfällig lösning, dessutom billig.
Ska vinkeln behållas? Röret tas bort?
Om du menar att t-kopplingen ska behållas, pluggas medans vinkelkopplingen tas bort kan jag förstå dig. Men varför röret ska tas bort kan jag inte förstå, borde göra det svårt att återställa i efterhand...
Första inlägget jag svarade på skrev du att RÖRET UPP skulle ersättas.
Klicka här för att svara


