Hej!
Jag hade en vattenläcka i badrummet till övervåningen för ett tag sen och nu så ska det snart rivas och fixas där uppe.
Jag har fått besked från försäkringsbolaget på en summa pengar som jag kan få om jag fixar det själv, eller en större summa som de kan betala på fakturor i mitt namn om jag tar in en firma.
Det lutar mot att det blir en kollega till en kompis til mig som är snickare som kommer hit och han fakturerar sedan mig och jag skickar fakturan till försäkringsbolaget.

I alla fall så skulle jag vilja ordna så att det går att spärra vattnet till övervåningen innan det ska sättas igång, så att man slipper krångla med det sen eller inte ha vatten alls i huset.

Såhär ser det ut där vattnet går upp till övervåningen:
Vattenledningsrör märkta med dimensioner och destinationer "Till köket" och "Till övervåningen".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill ju heller inte stänga av det in till köket, och helst inte till höger som så klart är för badrummet på undervåningen. Så då är det enda som är kvar de två små krökarna som går in i väggen där, förutsatt att jag inte ska spärra det inne i väggen med en lucka eller något sånt men det känns dumt?

Så här ser den lilla kröken ut i närbild:
Vattenrör med mätta dimensioner vid vägg, inför byte till minikulventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och precis samma på den undre kröken som är för varmvattnet.

Min tanke/förhoppning är att det ska gå byta ut de där vinklarna till ett par såna här:
Kromad minikulventil i vinkel med en spak och kompressionsanslutning, avsedd för VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.biltema.se/bygg/vvs/ror...ngskopplingar/minikulventil-vinkel-2000033764

Kan det fungera?
Om det gör det så antar jag att det är ett par 12mm jag ska ha?
Bör jag köpa med såna där stödhylsor som det står om i manualen?

Som ni hör så är detta inget jag sysslar med tidigare. Är det i princip så enkelt som att skruva av de befintliga vinklarna och skruva på de där nya förutsatt att det finns nog med plats, kanske kapa&avgrada lite på befintliga rör och sätta på plats?

Bör jag klara detta själv? Är det något särskilt jag ska tänka på?

Tack på förhand!
 
Inget direkt svar på din fråga,mer än att jag skulle valt något bättre än biltema-grejor.
Från proffsen här på forumet så har jag lärt mig att Vatette är kvalité.
1634345.jpg
 
Den på biltema (förutom att det är biltemakvalisort) ser ut att vara väldgt lång i ena benet och blir kanske svår att få dit.
 
När jag nu läst vidare.... Det bör ju sitta konor osv på rören så det bör räcka med att lossa muttrarna, lirka ut själva vinkeln och peta in den nya. Du använder sen de gamla muttrarna osv med det nya ventilhuset. Slipper kapa överhuvudtaget! Och funkar det sen inte så peta in den gamla vinkeln igen.

MEN, gör det en vardag under förmiddagen om du kan (ej fredag) så blir akut-rörmockaren billigare än lördag 19:00 om det mot förmodan skulle gå helt åt skogen :-)
 
Jag tvivlar på att en krök med kran får plats i ett läge där det bara suttit en krök. Om det trots allt går så kolla att konorna på rören är kompatibla med den kran du köper. Det finns lite olika konor på olika fabrikat av kopplingar.

jag skulle nog försöka pilla bort kröken om det går. och bara sätta dit en plugg eller hatt.
 
H hempularen skrev:
Jag tvivlar på att en krök med kran får plats i ett läge där det bara suttit en krök. Om det trots allt går så kolla att konorna på rören är kompatibla med den kran du köper. Det finns lite olika konor på olika fabrikat av kopplingar.

jag skulle nog försöka pilla bort kröken om det går. och bara sätta dit en plugg eller hatt.
Vatettes sådana ventiler (vinklar, T-rör) har samma mått som en vanlig vinkel eller T-rör just för att kunna ersätta vid behov.

Hade inte en vinkelventil med klämring i båda ändarna i lådan men väl en med klämring i ena och invändig gänga i andra och måtten är exakt lika.
 
hscn hscn skrev:
Jag skulle göra enligt föregående beskrivning (Tomtom79) med undantaget att ersätta röret upp med en plugg som tillfällig lösning. Känns säkrare eftersom klämringar, gängor och annat utförande på kopplingar kan skilja mellan olika fabrikat.
[länk]
Du måste ändå få tätt mot rör-stammen med någon slags kläringskoppling. Det är ju DÄR trycket finns. Röret upp kan ju kvitta om man ens kopplar in det under byggtiden men om man vill göra det i god tid innan är ju en ventil trevlig så man kan använda ovanvåningen tills det är dags. Likaså är det smidigt när man håller på där uppe att kunna släppa på vatten vid behov.
 
ullet
Kan du inte plugga nuvarande T-koppling (där jag markerat i rött) och koppla på en ny rörstump med en kulventil på sig från kopplingen längre till höger?

Vattenrör med märkningar och dimensioner för att diskutera ombyggnad av en T-koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Di
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Du måste ändå få tätt mot rör-stammen med någon slags kläringskoppling. Det är ju DÄR trycket finns. Röret upp kan ju kvitta om man ens kopplar in det under byggtiden men om man vill göra det i god tid innan är ju en ventil trevlig så man kan använda ovanvåningen tills det är dags. Likaså är det smidigt när man håller på där uppe att kunna släppa på vatten vid behov.
Snarstucken?
Det sista håller jag med om. Första och andra meningen begriper jag inte alls. Behåll vinkelkopplingen, ta bort övre rör, sätt i plugg, dra till med mutter. Var kommer den extra klämringskopplingen in i bilden? Bästa lösningen är naturligtvis att ersätta med koppling som du föreslår. Men för en ovan hemmafixare tycker jag att min är enklast och säkrast som tillfällig lösning, dessutom billig.
 
P
Hur ser hela väggen ut upp till tak?

Om du ändå ska riva väggar m.m uppe kanske du kan Öppna väggen på bilden och få upp rör i rör till ovanvåningen.

Då behöver du just nu inte bry dig om kröken utan bara avstängning på rätt plats.
 
Tack så jätte, jätte mycket för alla svar!

E etompau skrev:
Inget direkt svar på din fråga,mer än att jag skulle valt något bättre än biltema-grejor.
Från proffsen här på forumet så har jag lärt mig att Vatette är kvalité.
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Både vatette och ballofix har sådana ventiler i vinkel så det bör gå fint.

[länk]
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Den på biltema (förutom att det är biltemakvalisort) ser ut att vara väldgt lång i ena benet och blir kanske svår att få dit.
Ah, okej. Då låter jag bli Biltemas grejer vad gäller sånt där. Tack.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
När jag nu läst vidare.... Det bör ju sitta konor osv på rören så det bör räcka med att lossa muttrarna, lirka ut själva vinkeln och peta in den nya. Du använder sen de gamla muttrarna osv med det nya ventilhuset. Slipper kapa överhuvudtaget! Och funkar det sen inte så peta in den gamla vinkeln igen.

MEN, gör det en vardag under förmiddagen om du kan (ej fredag) så blir akut-rörmockaren billigare än lördag 19:00 om det mot förmodan skulle gå helt åt skogen :)
Okej, fint. Jag tror jag gör så då att jag beställer ett par såna där från vatette då och hoppas på det bästa.
Det känns som att det vore en både enkel och praktiskt lösning om det funkar.
Bra tips det där om att inte göra det på eller innan helgen, tack.

ullet ullet skrev:
Kan du inte plugga nuvarande T-koppling (där jag markerat i rött) och koppla på en ny rörstump med en kulventil på sig från kopplingen längre till höger?

[bild]
Det där kan nog absolut också vara ett alternativ. Jag tänkte på det innan med men hoppades att det skulle vara så lätt som att bara byta ut ett par vinklar eftersom jag aldrig sysslat med sånt här förr.. Går inte det så överväger jag kanske detta sättet då.

hscn hscn skrev:
Jag skulle göra enligt föregående beskrivning (Tomtom79) med undantaget att ersätta röret upp med en plugg som tillfällig lösning. Känns säkrare eftersom klämringar, gängor och annat utförande på kopplingar kan skilja mellan olika fabrikat.
[länk]
Det kanske kan vara smart om jag även beställer med en plugg som du skriver om då så är jag lite extra garderad då... Säkert ingen dum idé.


mathiash77 skrev:
Hur ser hela väggen ut upp till tak?

Om du ändå ska riva väggar m.m uppe kanske du kan Öppna väggen på bilden och få upp rör i rör till ovanvåningen.

Då behöver du just nu inte bry dig om kröken utan bara avstängning på rätt plats.
jag förstår inte riktigt hur du menar... Men så här ser det i alla fall ut hela vägen upp till taket:
Ett hörn av ett rum med en termostat och ledningar löpande längs en vägg med granitliknande ytstruktur.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
P
Jag menar:

Du kommer nu att renovera badrummet på ovanvåningen men kopparrören som går i väggen upp till badrummet är inte nytt.

Nu vet jag inte HUR gammalt och i vilket skick röret är ( invändigt skick med avlagringar) men det kan vara värt att fundera på om du kan byta ut röret i väggen till nytt.

Därav min fundering om du kunde öppna en lucka högre upp på väggen och dra röret utanpå väggen upp till luckan och sedan därifrån in genom vägg och upp.

Nu ser jag duschstången och gissar att detta är ett badrum vilket ju ställer lite andra krav på tätskikt.
 
hscn hscn skrev:
Di


Snarstucken?
Det sista håller jag med om. Första och andra meningen begriper jag inte alls. Behåll vinkelkopplingen, ta bort övre rör, sätt i plugg, dra till med mutter. Var kommer den extra klämringskopplingen in i bilden? Bästa lösningen är naturligtvis att ersätta med koppling som du föreslår. Men för en ovan hemmafixare tycker jag att min är enklast och säkrast som tillfällig lösning, dessutom billig.
pluggen du länkar till är ju även den en del i ett system klämringskopplingar och måste passa i kopplingen?

Ska vinkeln behållas? Röret tas bort?

Om du menar att t-kopplingen ska behållas, pluggas medans vinkelkopplingen tas bort kan jag förstå dig. Men varför röret ska tas bort kan jag inte förstå, borde göra det svårt att återställa i efterhand...


Första inlägget jag svarade på skrev du att RÖRET UPP skulle ersättas.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.