Hej,
Kommunen håller på att dra in VA i vårt område och i och med det så behöver jag förbereda lite inför inkopplingen. Idag har vi 2 anslutningar mot stammen i gatan (en till huvudbyggnad och en till gäststugan) - men eftersom kommunen endast kopplar in huvudbyggnaden behöver vi nu ordna så att vattnet till gäststugan kommer från huvudbyggnaden.
Har haft 2 företag på besök för att ge pris. En har än så länge lämnat pris (ospecat) - men jag reagerar lite på materialkostnaden.
Priserna (inkl. moms) jag fått är:
Material: 44 875 kr
Arbete (före rot): 20 000 kr
Framkörningar bil: 1875 kr
Eftersom vi har en gammal VVB från 1994 i huvudbyggnaden - där vattenmätaren ska sitta - med väldigt ärgade kopplingar så skall även denna bytas (inkl kopplingar). I materialkostnaden skall det ingå en rostfri Nibe Compact 300 L (eluppvärmd).
Den dragning som skall ske är ca 20 m (PEM-slang - tänker mig 20 eller 25 mm), se skiss nedan. Sedan är det några kopplingar vid VVB i huvudbyggnaden. Streckad blå linje är inkommande vatten från gatan, heldragna linjer är rör som är "efter vattenmätaren".
Insåg vid besöket av den andra rörfirman att även rören som går till badrum/tvättstuga (står KLK på ritningen) behöver dras om eftersom de annars kommer ligga före vattenmätaren (som ska placeras vid VVB) som de är dragna idag (kallvatten är påkopplat på den inkommande streckade linjen) - detta är alltså ca 15 m mer slang som krävs och några kopplingar - men detta är inte med i detta priset.
Arbetskostnaden tycker jag känns rimlig (20000/600 = ca 34 mantimmar) - även om jag har tänkt att lösa rördragnigen av röret som ska gå till gäststugan själv, istället för att de gör detta. Låter de bara koppla in allt sedan. Men priset ovan är alltså även med den dragningen.
Hoppas någon ge en uppskattning, tycker 60000 kr för att byta en VVB (som kostar ca 10000) och dra lite PEM-slang som kostar 500 kr (25 mm * 50 meter på Bauhaus) + kopplingar känns lite magstarkt...
Väntar med spänning på vad den andra firman skall ha - och tänkte ringa denna firman imorgon för att se vad som kostar så mycket ..
Tack på förhand!
Kommunen håller på att dra in VA i vårt område och i och med det så behöver jag förbereda lite inför inkopplingen. Idag har vi 2 anslutningar mot stammen i gatan (en till huvudbyggnad och en till gäststugan) - men eftersom kommunen endast kopplar in huvudbyggnaden behöver vi nu ordna så att vattnet till gäststugan kommer från huvudbyggnaden.
Har haft 2 företag på besök för att ge pris. En har än så länge lämnat pris (ospecat) - men jag reagerar lite på materialkostnaden.
Priserna (inkl. moms) jag fått är:
Material: 44 875 kr
Arbete (före rot): 20 000 kr
Framkörningar bil: 1875 kr
Eftersom vi har en gammal VVB från 1994 i huvudbyggnaden - där vattenmätaren ska sitta - med väldigt ärgade kopplingar så skall även denna bytas (inkl kopplingar). I materialkostnaden skall det ingå en rostfri Nibe Compact 300 L (eluppvärmd).
Den dragning som skall ske är ca 20 m (PEM-slang - tänker mig 20 eller 25 mm), se skiss nedan. Sedan är det några kopplingar vid VVB i huvudbyggnaden. Streckad blå linje är inkommande vatten från gatan, heldragna linjer är rör som är "efter vattenmätaren".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insåg vid besöket av den andra rörfirman att även rören som går till badrum/tvättstuga (står KLK på ritningen) behöver dras om eftersom de annars kommer ligga före vattenmätaren (som ska placeras vid VVB) som de är dragna idag (kallvatten är påkopplat på den inkommande streckade linjen) - detta är alltså ca 15 m mer slang som krävs och några kopplingar - men detta är inte med i detta priset.
Arbetskostnaden tycker jag känns rimlig (20000/600 = ca 34 mantimmar) - även om jag har tänkt att lösa rördragnigen av röret som ska gå till gäststugan själv, istället för att de gör detta. Låter de bara koppla in allt sedan. Men priset ovan är alltså även med den dragningen.
Hoppas någon ge en uppskattning, tycker 60000 kr för att byta en VVB (som kostar ca 10000) och dra lite PEM-slang som kostar 500 kr (25 mm * 50 meter på Bauhaus) + kopplingar känns lite magstarkt...
Väntar med spänning på vad den andra firman skall ha - och tänkte ringa denna firman imorgon för att se vad som kostar så mycket ..
Tack på förhand!
Klicka här för att svara