Jag har haft problem med mitt avlopp på ena toan.
Jag duschar och så börjar de bubbla i toan och så spolar jag i toan när jag är klar duschad då blir de stopp i toan och vattnet höjs.
Efter ca 1 timme kanske de har försvunnit.
Jag ringde en spolafirma som kom och spola och gjorde kamera, dom såg de var lite bakfall på ett ställe så jag ringde rörmokaren som även fick komma hit till mig och krypa ner i min krypgrund och fixa till bakfallet.
Röret är ca 15m långt så han titta igenom allting så de var bra.

Efter några dagar så händer samma grej, jag duschar och det börjar bubbla i toan och jag ber min sambo spola i toan och de blir på samma vis igen.
Jag gick ner för att se om röret på något sätt har rört på sig så de har blivit bakfall igen men fallet är precis så det ska vara. Hur sjutton kan de bli stopp?
Jag och min sambo har spolat mycket mer vatten när vi har etc bajsat för de verkligen ska flyta bort och allt papper men ändå blev de en propp i avloppet igen..

Vad kan de bero på? Ska väl inte bli propp när fallet är bra?
Avloppsrör i krypgrund med gråa kopplingar och orangea rör, ingen synlig propp eller bakfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpass ovanpå orange avloppsrör i krypgrund, indikerar korrekt fall utan bakfall.
Skapa konto
Krypgrund med ett avloppsrör och plastfolie på grusgolvet, belyst av en lampa, utan synliga tecken på skador eller bakfall.
Skapa konto
Synlig del av orange avloppsrör i krypgrund med nivåkontroll och arbetsbelysning.
Skapa konto

Första bilden är
Luft,toan,duschen och till tvättställ.
Andra bild är fallet som är bra
trejde bild är 15m röret som jag kollat och som är fall på
fjärde bilden är när den går ihop med andra toalettens rör och den toan funkar prima och har också 10-15m långt rör.

Vad kan felet va?
Nu betalt 10lax för spol+rörmokare och felet har inte ens hittads..

Claes Sörmland
Symptomen låter ju exakt som att det är delvis stopp långt nedströms i stammen.

Vart går ditt 15 m långa rör? Kan det vara delvis stopp där?

Precis som Claes skriver: det låter ju som att det är delvis stopp någonstans. Om det bara är den duschen och toaletten som drabbas, dvs inget annat avlopp så bör det ju rimligtvis sitta någonstans innan röret från denna toa/dusch ansluter till något annat.
En propp som inte helt pluggar igen, men tillräckligt för att det ska bli för mycket när man både duschar och spolar i toaletten.

Mina tankar går till luftningen och om den är igensatt!?
Eventuellt någon skarv där röret inte är kapat och fasat korrekt, kanske fastnar avträdet i en sådan skarv?
Fick du behålla filmen som spolkillen gjorde?

• Gilla
Kromo
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Symptomen låter ju exakt som att det är delvis stopp långt nedströms i stammen.

Vart går ditt 15 m långa rör? Kan det vara delvis stopp där?
Alltså från badrummet går den 15meter långa röret till ett annat rör som går ihop med badrum 2 och sedan går dom rören ner till undermarken till kommunala avloppet.
mitt andra badrum funkar ju prima som sagt.

Needas Needas skrev:
Mina tankar går till luftningen och om den är igensatt!?
Eventuellt någon skarv där röret inte är kapat och fasat korrekt, kanske fastnar avträdet i en sådan skarv?
Fick du behålla filmen som spolkillen gjorde?
Just nu är luftningen igensatt av vatten =P
Men annars borde den vara bra för jag kollade där..
Antagligen något som spökar, men när vi kolla video så såg de fint ut sa han.. De skulle vara konstigt om det är något vid 15m röret som är konstigt, isåfall skulle det vara vid gråa böjen där något skumt är precis innan dom möts.
Jag fick ta del av videon men kunde ej för datorn var sönder

Vi anlita ju en rörmokare som skulle fixa det och det gick på ca 7k och problemet är ju inte löst ännu, har han rätt att ta betalt för något som inte är fixat ?

Är avluftningen under vatten fungerar den ju inte, den ska väl gärna vara högst placerade på ledningen?

Prova öppna vattenlåset på tvättstället och släpp in luft, försvinner stoppet då är din avluftare på fel ställe.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
M MrTobbe skrev:
Är avluftningen under vatten fungerar den ju inte, den ska väl gärna vara högst placerade på ledningen?

Prova öppna vattenlåset på tvättstället och släpp in luft, försvinner stoppet då är din avluftare på fel ställe.
Jaså, nej den är ju inte högst upp.
VVS-installation under golv med synlig avluftare och rör som leder uppåt, omgivet av jord och kablar.
Skapa konto

Ser du bilden det är ju avluftaren. Jag öppnade röret precis innan det röret som går upp i take och då var det fult med vatten där.
Jag ska testa öppna vattenlåset

Okej på så sätt, kan verkligen bli kluriga fel beroende på vars det är stopp eller vars luftaren sitter, du kan ju även prova lossa själv luftaren i fall den pajat på något sätt.

Är väl bara att stoppa i en rensfjäder/rensband och lokalisera vart stoppet är. Annars blir det ju bara en gissningslek.
Tag isär nere där den andra toan ansluter och rensa bakåt så märker du enkelt vart stoppet är.
Finns både 15 och 30 m på Jula för några hundringar.

P
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Vi anlita ju en rörmokare som skulle fixa det och det gick på ca 7k och problemet är ju inte löst ännu, har han rätt att ta betalt för något som inte är fixat ?
Självklart !

GoC GoC skrev:
Är väl bara att stoppa i en rensfjäder/rensband och lokalisera vart stoppet är. Annars blir det ju bara en gissningslek.
Tag isär nere där den andra toan ansluter och rensa bakåt så märker du enkelt vart stoppet är.
Finns både 15 och 30 m på Jula för några hundringar.
jag har en på 15 meter och är det är ca 4m kvar på min rensfjäder så säger de stopp och jag kan ej få proppen att lossna.
Försöker fram o tillbaka men icke sitter hårt tydligen.
Frågan är ju om jag försöker göra de bakifrån om jag inte skulle paja hela fallet på röret, vill ju inte behöva göra om alldeles för mkt..
Går inte bara dra isär röret för de sitter som bäret då måste jag plocka bort mkt annat också.

M MrTobbe skrev:
Okej på så sätt, kan verkligen bli kluriga fel beroende på vars det är stopp eller vars luftaren sitter, du kan ju även prova lossa själv luftaren i fall den pajat på något sätt.
Menar du att jag ska ta bort röret som är anslutet till markröret?
Då kommer det forsa vatten :P

P
Låt vattnet forsa
Plocka bara isär och ihop med det sen bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.