Hej!
Har nyligen beställt en ny bänkskiva med ho och kommer därmed behöva ta loss vår blandare och sätta tillbaka den i den nya bänkskivan.
Jag har väldigt begränsad erfarenhet av att jobba med vatten och gillar det inte alls egentligen, men borde väl fixa det här tänker jag.
När jag tittar hur det ser ut nu under diskhon är det en himla massa muttrar och kopplingar tycker jag. Vilka ska jag lossa på när jag ska demontera blandaren?
Har nyligen beställt en ny bänkskiva med ho och kommer därmed behöva ta loss vår blandare och sätta tillbaka den i den nya bänkskivan.
Jag har väldigt begränsad erfarenhet av att jobba med vatten och gillar det inte alls egentligen, men borde väl fixa det här tänker jag.
När jag tittar hur det ser ut nu under diskhon är det en himla massa muttrar och kopplingar tycker jag. Vilka ska jag lossa på när jag ska demontera blandaren?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Rören ser ut att ha förlängts i omgångar. Du bör lossa på den översta klämringskopplingen så att det bara är blandarens rör som ska upp genom hålet i bänkskivan. Du håller med en skiftnyckel på nippeln (delen mellan de två muttrarna) och lossar muttern ovanför nippeln.
Kom ihåg att stänga på avstängningsventilerna och gärna vid vattenmätaren också om det inte stör för mycket. Behöver blandaren vara av någon längre tid är det en god idé att plugga så att man inte behöver förlita sig helt på avstängningsventilerna.
Kom ihåg att stänga på avstängningsventilerna och gärna vid vattenmätaren också om det inte stör för mycket. Behöver blandaren vara av någon längre tid är det en god idé att plugga så att man inte behöver förlita sig helt på avstängningsventilerna.
Tack för ett bra svar, kommer ej stänga av längre bort än ballofixerna i första hand då det påverkar 2 grannar. Har dock lokaliserat vredet i källaren om det skulle bli panik.Bernieberg skrev:
Rören ser ut att ha förlängts i omgångar. Du bör lossa på den översta klämringskopplingen så att det bara är blandarens rör som ska upp genom hålet i bänkskivan. Du håller med en skiftnyckel på nippeln (delen mellan de två muttrarna) och lossar muttern ovanför nippeln.
Förhoppningen är att det inte ska handla om mer än några timmar mellan demontering och återmontering men man vet ju aldrig, har funderat på om jag ska köpa pluggar för säkerhets skull, vad för plugg behöver jag?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Att veta var huvudkranen finns är ju det viktigaste (och att man har tillgång dit...)
Man sätter en plugg och spänner åt med samma mutter som du tidigare tagit av. Pluggen ska motsvara rörets dimension så den får du mäta. Ska det vara rätt och riktigt ska pluggen vara av samma fabrikat som kopplingen. Kan fungera att blanda men då går man utanför monteringsanvisningen och kan inte vara säker på att grejorna lirar. Kopplingen har nog någon märkning, exempelvis Vatette har sitt namn skrivet på muttrarna.
Exempel på plugg:
https://www.vatette.se/produkter/vatette-klamringskoppling/product/FG0603717/plugg-dy18/
Man sätter en plugg och spänner åt med samma mutter som du tidigare tagit av. Pluggen ska motsvara rörets dimension så den får du mäta. Ska det vara rätt och riktigt ska pluggen vara av samma fabrikat som kopplingen. Kan fungera att blanda men då går man utanför monteringsanvisningen och kan inte vara säker på att grejorna lirar. Kopplingen har nog någon märkning, exempelvis Vatette har sitt namn skrivet på muttrarna.
Exempel på plugg:
https://www.vatette.se/produkter/vatette-klamringskoppling/product/FG0603717/plugg-dy18/
Den övre muttern står det vsh-10-super på.
Är det då: https://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-klamkoppl-propp-10/
Den jag ska ha?
Använder man (vid behov) gängtejp för dessa kopplingar eller någon annan tätning? Vill köpa allt jag kan tänkas behöva i förväg så jag slipper när väl bänkskivan är här.
Är det då: https://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-klamkoppl-propp-10/
Den jag ska ha?
Använder man (vid behov) gängtejp för dessa kopplingar eller någon annan tätning? Vill köpa allt jag kan tänkas behöva i förväg så jag slipper när väl bänkskivan är här.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Jag har bara använt Vatettes kopplingar så jag är obekant med beteckningen men det låter onekligen som att du har hittat rätt.
Ingen gängtejp eller annat tätningsmaterial ska användas, det är kontakt mellan koniska metallytor som tätar.
Ingen gängtejp eller annat tätningsmaterial ska användas, det är kontakt mellan koniska metallytor som tätar.
Verktygstokig
· Sörmland
· 306 inlägg
man kan smörja klämringen och gängorna lite med locherpasta innan man drar åt det igen
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Det går att använda men då ska nippeln i klämringskopplingen ha planände som är gjord för att täta mot en packning. Det finns olika nipplar och det kan vara olika för olika dimensioner av samma fabrikat. Om den inte är plan kan packningen skäras sönder. Går att sätta dit en planadapter för att få den plan men då blir det en extra pryl.Handyman 1 skrev:
Kan förtydliga att jag bara är en intresserad amatör som hjälper till mot bättre vetande.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Aha! Det är ju helt riktigt. Sådant händer inte i teorinHandyman 1 skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg