2 805 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Långsam fyllning av luft i hydrofor
Jag håller på att fylla luft i en 750 liters hydrofor. Jag väntar mig inte att det skall gå fort att fylla en sådan tank genom en bilventil. Men hur segt brukar det vara? På 15 minuter har trycket stigit från 1 till 1,4 bar. Kompressorn är den allra minsta sorten och den går mycket mindre än halva tiden. Är det normalt eller borde jag byta ventilen?
Hydroforen brukar/skall ha en tömmningsventil längst ner, släpp ut vattnet där, det är enklast att koppla på en trädgårdslang och led ut vattnet.
Nu är det bara att släppa in luft annars blir det undertryck och inget vatten kommer ut.
Bäst är att ha en balofix-ventil på toppen, så man enkelt kan få in luften.
När tanken ät tömd på vatten är det bara att stänga ventiler och starta pumpen.
Nu får du automatiskt rätt nivå i hydroforen med till och frånslag inom nivåröret längd.
Ibland finns det ingen ventil på toppen, då får man demontera nivåröret och släppa in luft genom den övre avstängningskranen för nivåröret.
Nu är det bara att släppa in luft annars blir det undertryck och inget vatten kommer ut.
Bäst är att ha en balofix-ventil på toppen, så man enkelt kan få in luften.
När tanken ät tömd på vatten är det bara att stänga ventiler och starta pumpen.
Nu får du automatiskt rätt nivå i hydroforen med till och frånslag inom nivåröret längd.
Ibland finns det ingen ventil på toppen, då får man demontera nivåröret och släppa in luft genom den övre avstängningskranen för nivåröret.
Så kan man göra. Men om man bättre vill utnyttja volymen på hydroforen så fyller man vatten till en önskad lägstanivå varefter man fyller på med luft till pumpens tillslagstryck. Och då behöver man använda en kompressor.
Finns det andra ventiler än bilventiler för ändamålet?
Är ventilen på denna hydrofor dålig så att den släpper igenom för lite?
Eller är det normalt att det tar timmar att fylla luft?
Finns det andra ventiler än bilventiler för ändamålet?
Är ventilen på denna hydrofor dålig så att den släpper igenom för lite?
Eller är det normalt att det tar timmar att fylla luft?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Du kan ju byta till en kulventil och en CEJN eller TEMA trycklufts koppling.
Du får fördelen att kompressorn kommer jobba mot ett lägre tryck och därmed effektivare.
Men, det finns alltid ett men, se till att kompressorn inte blir överhettad.
Protte
Du får fördelen att kompressorn kommer jobba mot ett lägre tryck och därmed effektivare.
Men, det finns alltid ett men, se till att kompressorn inte blir överhettad.
Protte
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 315 inlägg
Det låter extremt långsamt även för en så stor tank vid så lågt tryck. Även en vanlig 1000 kronorskompressor kommer ju upp till åtta bar och producerar väl över 100 liter per minut. Så något måste vara fel, även om jag inte är kompetent nog att avgöra vad.
Tömmer du hydroforen helt på vatten, och sedan startar pumpen så får du c;a 2 bar när du ser vattnet längst ner i nivåglaset och 4 bar när det närmar sig den övre delen av nivåröret.
De gånger jag fyller luft i hydroforer använder jag avtappningen i botten till det också. Ingen begränsning mer än vad 1/2" ger så det brukar vara kompressorn som avgör kapacitet och tid. Någon gång har även manometeranslutningen kommit till pass och redan där en rejäl ökning i tid för fyllning med stopp av kompressorn så det du märker är nog inte konstigt med bilventilen och stor tank.
Tänkte inte på det. Jag tror inte det är speciellt ofta som det behöver fyllas luft. Jag fungerade på att montera en kulventil och en tryckluftskoppling i toppen på hydroforen. Men då lär det också behövas en större kompressor.prototypen skrev:
Din hydrofor måste ha nivåglaset högre upp en denna. Man kan räkna med att absoluttrycket dubblas när volymen halveras. När den är tom är absoluttrycket ungefär en bar. Två bar på manometern innebär en tredubbling av absoluttrycket och alltså att hydoforen är fylld till två tredjedelar med vatten. Det är ungefär i nivå med överkanten på vattenståndsstället på denna hydrofor.L Leif i Skåne skrev:
Det är inga problem med att använda hydroforen på det viset. Men om man fyller i mer luft så kan man få färre tillslag på pumpen med samma storlek på hydrofor.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Varför BEHÖVS det en större kompressor, använd den du har.
Med en grov anslutning mellan tankarna kommer kompressortanken tömmas fort men låt kompressorn gå så fylls din hydrofor.
Jag har fyllt svärfars 150 liters med en 12 voltskompressor från typ Biltema, det tar lite tid.
Protte
Med en grov anslutning mellan tankarna kommer kompressortanken tömmas fort men låt kompressorn gå så fylls din hydrofor.
Jag har fyllt svärfars 150 liters med en 12 voltskompressor från typ Biltema, det tar lite tid.
Protte
Nu är det nytt vattenståndsglas, ny manometer och ny tryckströmbrytare. Med vattennivån i underkant på glaset tog det ungefär två timmar att komma upp i 3,4 bar. Tryckströmbrytaren slår till vid 3,9 och från vid 5,3. Så lite mer skulle man kunna fylla i. Men det får bli en annan gång. Kranen i botten för att tömma tanken är trasig. Så om jag byter den kanske det blir en luftslang som passar där i samma vända.
Du kommer att få en rolig överraskning vid nästa strömavbrott.
Är det så kinkigt då? Tryckströmbrytaren stod lågt när jag slog på. Jag skruvade upp den och det råkade bli de siffrorna. Det är sommarvatten i ett sommarstugeområde. Det högst belägna huset ligger några meter över pumpen och det har inte tidigare varit något häpnadsväckande tryck på vattnet när den gamla tryckströmbrytaren slog ifrån vid 4.8 bar.L Leif i Skåne skrev:
Tänker du på luft i kranen när hydroforen är tom eller någon ännu roligare överraskning?D Daniel 109 skrev:
Nej, det var luft jag tänkte på.
Klicka här för att svara