Hej!
Jag har problem med pumpen i min djupborrade brunn. Jordfelsbrytaren löser ut ibland, misstänkte att kopplingen mellan pump och kabel är skadad och läcker in vatten då det hänt en gång förut för 15 år sedan.
Edit: Mätte med fiskelina och sänke resp flöte.
Brunnen är ca 50 m, Pumpen satt på 41 m, vatten på 28 m.
Har tagit upp pumpen och kollat lite. Kopplingen verkar ok men flatkabeln från pumpen är skadad. Sliten på två ställen och på ett ställena är en av kablarna skadad in till ledaren.
Någon som har ett bra tips om vad som kan göras? Köpte ett skarvkitt för att skarva ihop den blå kabeln med flatkabeln, men det funkar inte riktigt längre då jag får kapa för mycket kabel. Slitaget på flatkabeln är väldigt nära pumpen. Dessutom finns det ju säkerligen fukt i flatkabeln åt båda hållen...
20 varv vulktejp?
Dränka i epoxy?
Eller är det bara att lämna in den?
Var gör man det i så fall? Tips på ställe i eller runt Göteborg?
Jag har problem med pumpen i min djupborrade brunn. Jordfelsbrytaren löser ut ibland, misstänkte att kopplingen mellan pump och kabel är skadad och läcker in vatten då det hänt en gång förut för 15 år sedan.
Edit: Mätte med fiskelina och sänke resp flöte.
Brunnen är ca 50 m, Pumpen satt på 41 m, vatten på 28 m.
Har tagit upp pumpen och kollat lite. Kopplingen verkar ok men flatkabeln från pumpen är skadad. Sliten på två ställen och på ett ställena är en av kablarna skadad in till ledaren.
Någon som har ett bra tips om vad som kan göras? Köpte ett skarvkitt för att skarva ihop den blå kabeln med flatkabeln, men det funkar inte riktigt längre då jag får kapa för mycket kabel. Slitaget på flatkabeln är väldigt nära pumpen. Dessutom finns det ju säkerligen fukt i flatkabeln åt båda hållen...
20 varv vulktejp?
Dränka i epoxy?
Eller är det bara att lämna in den?
Var gör man det i så fall? Tips på ställe i eller runt Göteborg?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
Hur ser pumpen ut på sidorna , skrapmärken , detta fenomen inträffar p.g.a att hålet kan vara lite snett och då kan pump och kabel skava mot berget. Plattkabel ska fästas med ca 10 cm mot PEM-slngen i hela sin längd , sen när gummikabeln kommer så fästes den med ca 40 cm mellanrum upptill 4 meter från skarven, längre upp går det bra att längre fästpunkter. Carje gång pumpen startar så vill den vrida sig lite, om då det är en sling på kabeln som hänger så skavs den sönder, Detta är inte ett så ovanligt fel som inträffar och det beror på att vid montaget har det inte gjorts enligt ovan.
Som du ser på bilden ovan har rätt mycket kabel kanat ner och låg vid pumpen. Ser ut lite som ett ormbo så inte jättekonstigt att det skavt sönder. Pumpen är trots allt 27 år... All kabel var fäst med buntband och dessa hade kanat och satt ibland flera st intill varandra.J jonaserik skrev:Hur ser pumpen ut på sidorna , skrapmärken , detta fenomen inträffar p.g.a att hålet kan vara lite snett och då kan pump och kabel skava mot berget. Plattkabel ska fästas med ca 10 cm mot PEM-slngen i hela sin längd , sen när gummikabeln kommer så fästes den med ca 40 cm mellanrum upptill 4 meter från skarven, längre upp går det bra att längre fästpunkter. Carje gång pumpen startar så vill den vrida sig lite, om då det är en sling på kabeln som hänger så skavs den sönder, Detta är inte ett så ovanligt fel som inträffar och det beror på att vid montaget har det inte gjorts enligt ovan.
Angående hur kablen ska fästas skiljer det lite. Pumpinstallatören jag pratade med sa att flatkabeln ska tejpas med eltejp i spiral runt kabel och PEM. Någon cm glapp mellan tejpvarven. Sedan några varv tejp med två meters mellanrum och lite slack i kabeln hela vägen. Skillnaden mot din metod verkar dock inte jättestor förutom möjligen 40 cm avstånd i 4 meter.
Vi får se. Ska hålla i 2.5 år sedan blir det kommunalt.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Jepp det med buntband gör att det kan kana, varannan buntband och EL-tape är även det bra. Sen det med spiral har jag aldrig gjort , svårt få dit den då pump och slang är kopplade. Avstånd är lite som är upp till varje som utför jobbet, kurs och överkurs brukar det heta. Men vid nyinstallation med ny PEM-slang ska det vara slack mellan fästena från ca 5- 6 meter från pumpen, då pumpen SKA hänga i slangen och den sträcker sig upp till flera meter på ett djup på 80 meter. Men nu gäller det bara att få liv i bitarna tills kommunala kommer. Bara som ett hett tips, behåll din brunn och ha till att vattna med och tvätta bilen, onödigt att betala kanske mellan 15 - 28 kronor kubiken för att bara kasta ut på marken.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden