Hej, jag är helt okunnig inom detta och skulle gärna vilja få utförlig hjälp med förklaringar om det kommer till ”knepiga” begrepp.
Trycket går upp och ner och jag har läst det beror på det är för mycket/lite luft i tanken?
Jag har testat följande.
Stängt av hydroforen(från auto till off) öppnat och tömt allt vatten.
Sedan har jag försökt fylla på luft via en kompressor men det händer liksom inget. Jag ser ingen skillnad på trycket.
Jag har försökt göra efter denna länk men får det inte att fungera ändå:
https://www.byggahus.se/forum/threads/tumregel-foer-luftpafyllning-i-hydrofor.113110/
Jag gör utan tvekan fel någonstans och skulle uppskatta hjälp.
Se bifogade bilder.
Trycket går upp och ner och jag har läst det beror på det är för mycket/lite luft i tanken?
Jag har testat följande.
Stängt av hydroforen(från auto till off) öppnat och tömt allt vatten.
Sedan har jag försökt fylla på luft via en kompressor men det händer liksom inget. Jag ser ingen skillnad på trycket.
Jag har försökt göra efter denna länk men får det inte att fungera ändå:
https://www.byggahus.se/forum/threads/tumregel-foer-luftpafyllning-i-hydrofor.113110/
Jag gör utan tvekan fel någonstans och skulle uppskatta hjälp.
Se bifogade bilder.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Har du tömt allt vattnet ur hydroforen borde den inte visa 4,5 bars tryck. Jag kanske haft tur, men när mitt tryck strulat har jag bara tömt hydroforen (150 liter), gjort rent den invändigt, stängt bottenkran och lucka – och öppnat tillförselkranen och slagit på pumpen igen.
Och svårare än så ska det inte behöva vara när allt funkar. När luften komprimeras i toppen skapas det mottryck som behövs för att grejerna ska funka.
Och svårare än så ska det inte behöva vara när allt funkar. När luften komprimeras i toppen skapas det mottryck som behövs för att grejerna ska funka.
Hej, jag gjorde som du sa. Stängde av hydrofonen och tömde den på allt vatten. Bar gick ner till 0.
Jag satte sedan på den igen och då går den upp till 4,5 bar igen.
Jag har bra tryck på vattnet men det är ändå ojämnt flöde. Det går från riktigt bra tryck i 3 sekunder för att sedan gå ner till helt ok tryck 3 sekunder och så tillbaks.
Det funkar ju vattna och tvätta bilen men till vattenspridare blir det jäkligt ojämnt flöde.
Går det lösa?
Jag satte sedan på den igen och då går den upp till 4,5 bar igen.
Jag har bra tryck på vattnet men det är ändå ojämnt flöde. Det går från riktigt bra tryck i 3 sekunder för att sedan gå ner till helt ok tryck 3 sekunder och så tillbaks.
Det funkar ju vattna och tvätta bilen men till vattenspridare blir det jäkligt ojämnt flöde.
Går det lösa?
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men tömde du verkligen ut allt vatten?
Du måste släppa in luft så att allt vatten kan rinna ut.
Tog du ur ventilen upptill eller tryckte du åtminstone på lilla piggen i bilventilen?
Du har ju en ventilhatt med ventilutskruvar grepp.
Protte
Du måste släppa in luft så att allt vatten kan rinna ut.
Tog du ur ventilen upptill eller tryckte du åtminstone på lilla piggen i bilventilen?
Du har ju en ventilhatt med ventilutskruvar grepp.
Protte
Hej, svar nej, det gjorde jag inte. Som jag skrev behöver jag utförlig hjälp :0prototypen skrev:
Så, tillvägagångssätt:
Jag stänger av den igen, tömmer den på vatten.
När det inte kommer mer vatten, då matar jag i luft med kompressor i ventilen upptill? Detta när hydrofonen är avstängd och tills det inte längre kommer vatten?
Efter det så startar jag hydrofonen igen?
Bästa svaret
Tappa ur vattnet i botten samtidigt som du har ventilen i toppen öppen. Allt detta medan pumpen är avslagen. Sedan stänger du ventilen i toppen och i botten och slår på pumpen.
Alternativt så slår du av pumpen och tappar ur vatten tills du ser vattennivån i röret, låt sedan vattennivån gå ned till ca 60-70% av hydroforens volym och sluta då tappa ur vatten. Sen kan du koppla på kompressorn och trycka i luft till 4bar eller vad nu pumpen stoppar på. Sedan kan du starta pumpen igen.
Alternativt så slår du av pumpen och tappar ur vatten tills du ser vattennivån i röret, låt sedan vattennivån gå ned till ca 60-70% av hydroforens volym och sluta då tappa ur vatten. Sen kan du koppla på kompressorn och trycka i luft till 4bar eller vad nu pumpen stoppar på. Sedan kan du starta pumpen igen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



