Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Beror nog på hur skarpa böjar du vill ha....
Jag vet inte hur 'böjbara" de blå rören är, men det finns nog en anledning till att det finns massor av olika böjar som gängas eller svetsas...
Vad ska du ha röret till?
Jag vet inte hur 'böjbara" de blå rören är, men det finns nog en anledning till att det finns massor av olika böjar som gängas eller svetsas...
Vad ska du ha röret till?
Det går fint det. Både blå och galvade gängrör går att kallbocka. De galvade går däremot inte att varmbocka.
Har haft en sådan där biltema rörbock i många år. Den är rätt bökig att jobba med eftersom rörändarna kommer peka neråt när röret bockas. Så långa rör tenderar att ta i golvet. Och inte går det att lägga bocken ner heller för då funkar inte hydraulpumpen. Men för priset så kan man göra mycket kul i den. Sparar mycket svetsande.
Det följer med ett gäng matriser för olika dimensioner på rör. Så radien blir vad den blir. Och det är rätt stort på stora dimensioner.
Exempel på senaste bygget med hjälp av bocken:
Har haft en sådan där biltema rörbock i många år. Den är rätt bökig att jobba med eftersom rörändarna kommer peka neråt när röret bockas. Så långa rör tenderar att ta i golvet. Och inte går det att lägga bocken ner heller för då funkar inte hydraulpumpen. Men för priset så kan man göra mycket kul i den. Sparar mycket svetsande.
Det följer med ett gäng matriser för olika dimensioner på rör. Så radien blir vad den blir. Och det är rätt stort på stora dimensioner.
Exempel på senaste bygget med hjälp av bocken:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Sedan beror det på vilken diameter det är på röret, jag har en liten som man sätter i skruvstycket med en 60 cm arm och den bockar 3/8 och halvtums lätt som en plätt.
Protte
Protte
Klicka här för att svara