Det läcker kraftigt från gängan inringad till höger. Jag har gjort flera misslyckade försök med lin och pasta, men jag förstår att det inte går att få tätt?

Vad är chansen om jag byter kröken till den lösa jag har bockat till på bild? Klämringar har jag, men funkar befintlig mutter?

Det läcker även lite från röret till vänster som går rakt upp (VVB). Där är läckaget mellan mutter och rör, alltså ovansidan muttern. Vad gör man åt det? Verkar som att allt jag rör läcker....

Är enda chansen att riva ut allt och göra om?

En bild av VVS-rörinstallationer där läckage är markerat på en mässingsgänga till höger och vid en mutter till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Oj vilket dilemma. Men det är aldrig bra med lin+locherpasta på klämringskopplingar.

Är det riktiga klämringskopplingar eller Securex med uppkragade kopparrör?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kolla om det finns stödhylsor i rören. Annars kan det vara lurigt att få tätt om man varit där och skruvat. Lin och pasta hjälper tyvärr inte

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ny T-koppling och nya hårda rör åt båda hållen och nu är det tätt. Muggen är tillbaka på plats.
Grannen var behjälplig. Varför blir det tätt när han drar en mutter men inte jag?

Nyinstallerad T-koppling och rör under toalett med vattenmärken på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så firades påskafton 2020... Missade midnattsmässan.

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ny T-koppling och nya hårda rör åt båda hållen och nu är det tätt. Muggen är tillbaka på plats.
Grannen var behjälplig. Varför blir det tätt när han drar en mutter men inte jag?

[bild]

Så firades påskafton 2020... Missade midnattsmässan.
Man måste ha den rätta knycken, som farbror Melker sa. Momentet sitter inbyggt i handlederna, precis som hos elmakaren, som har monterat 100 elcentraler :)
Gissar också på att de gamla prisolrören saknade stödhylsor.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Krilleman
Håll dig i spiskroken vet ja.

Då var det inte Securex i alla fall!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Saknades nog stödhylsor i dem mjuka presolrören. Alt. Så hade klämmringarna gjort sitt. Dras dem för hårt så kan dem läcka.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
MultiMan
Jag rörde en liknande installation i mitt badrum, kopplingar tror jag var Cutter Lite. Helt omöjligt att få två täta efter att jag lossat de oavsett vad jag gjorde, så var bara att köpa nya, bättre varianter. Blev tätt direkt.

Men som sagts ovan, stödhylsa slarvas det med ibland och då håller inte röret emot och tätar oavsett hur man drar.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Stödhylsa fanns i alla mjuka rör som blottades här eller byttes ut. Som tur var gick det att få tätt mot de ändar som inte byttes, bla den som gick genom väggen till köket... Felet var nog att jag bände o böjde för mycket på röret upp till nya WC när jag bytte den. Grannen fick även tätt i röret rakt upp mot VVB genom att lossa, rucka lite och dra åt igen. Det skulle jag aldrig våga prova. Nu rör jag inga ihåliga ledningar mer...

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
MultiMan
"ihåliga ledningar"... :crysmile::cool:(y)

(Det finns/fanns faktiskt exotiska högtalarledningar som är som tunna kopparrör. Ska visst utnyttja skineffekten eller vad det heter och ge bättre ljud vid höga frekvenser. Kan inte direkt påstå jag märkte skillnad även när jag var som mest nördig inom området.)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.