Har tröttnat på att det ständigt är stopp i avloppet i köket. Har tidigare gjort rent med mängder av diskmedel och varmt vatten men nu vill de inte längre så idag har jag köpt mig en rensslang till min högtryckstvätt.
Är det någon som gjort rent sitt avlopp på det här sättet och har några tips?
Antar att jag enklast kopplar vattnet från kökskranen till tvätten.
Kort och gått, hur har ni andra gjort, är det något jag bör tänka på, kan ja göra något fel?
Är det någon som gjort rent sitt avlopp på det här sättet och har några tips?
Antar att jag enklast kopplar vattnet från kökskranen till tvätten.
Kort och gått, hur har ni andra gjort, är det något jag bör tänka på, kan ja göra något fel?
Har liknande problem själv.
Brukar angripa proppen bakifrån (ej från kökssidan), så att spolvatten mm kan rinna vidare ned i avloppet.
Kolla om det finns någon tillgänglig renslucka.
I svårare fall brukar jag mata högtryckstvätten med varmt vatten.
Brukar angripa proppen bakifrån (ej från kökssidan), så att spolvatten mm kan rinna vidare ned i avloppet.
Kolla om det finns någon tillgänglig renslucka.
I svårare fall brukar jag mata högtryckstvätten med varmt vatten.
Jag har kört typ en halv flaska diskmedel och kokat vatten och de har löst problemet hyfsat i omgångar. Har även försökt med rensband som var för kort (10m).I Itaka skrev:
Tror stoppet sitter i en krök/böj ca 12m ifrån köket så hoppas på att rensslangen räcker på 15m.
Borde gjort det här för länge sen (så klart). Hittar ingen lycka inomhus och ute är det nästan 1 m snö runt hela huset så de blir nog att gå från köket ändå.
Hade en tanke om att gå via tvättstugan men där rinner vattnet ner utan problem så de måste ju vara ett eget rör till köket.
Skulle vilja köra med varmaste vattnet från kranen men högtryckstvätten ska bara klara 40 grader så vet inte hur varmt man vågar gå på, bara kroppstemperatur känns ju lite sådär när man vill lösa fett.
Vad kör du för tvätt?
EDIT: 60 grader ska tvätten tåla. En Nilfisk E145.3 https://www.proffsmagasinet.se/bygg...vatt/nilfisk-e-1453-10-h-x-tra-hogtryckstvatt
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Jag har gjort något liknande från mitt badrum. Jag fick "hamra" flera gånger på proppen innan jag kom igenom den. Sedan spola och dra slangen fram och åter många gånger tills det löpte lätt. Det måste i mitt fall ha varit påbyggt under lång tid. Det var helt stopp så att det inte rann undan alls. Och efteråt fungerade avloppet bättre än det någonsin gjort sedan jag flyttade in.ett par år tidigare.
Skulle koppla vattnen ifrån kranen men så visade det sig att det var olika gängor.
Skruvade bort silen och skulle skruva på koppling som man brukar ha till slang men de funkade inte.
Finns det någon speciellt koppling man bör ha, eller vet ni någon annan bra lösning?
Skruvade bort silen och skulle skruva på koppling som man brukar ha till slang men de funkade inte.
Finns det någon speciellt koppling man bör ha, eller vet ni någon annan bra lösning?
Vad har du för gänga då? Skulle denna funka? https://www.byggmax.se/trädgård/bev...0LkEx5ueQcKJAeemfru07ELBFd4JUp1EaAvnrEALw_wcB
Produkter som diskuteras: "krankoppling"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Rengjorde hemma med rörläggarens högttyck, ett huvud(munstycke) med en stråle framåt och 4 bakåt.
Rensade från källaren och upp mot kök. Det viktigaste att tänka på är att börja längst bort, Dvs går du in via diskbänken så mata i slangen så långt det går och backa uppåt. Kör försiktigt så stoppet löses upp. Stäng ev av vattnet och kontrollera. Det som annars kan ske är att det står en fontän upp ur röret under diskbänken pga baktryck
Rensade från källaren och upp mot kök. Det viktigaste att tänka på är att börja längst bort, Dvs går du in via diskbänken så mata i slangen så långt det går och backa uppåt. Kör försiktigt så stoppet löses upp. Stäng ev av vattnet och kontrollera. Det som annars kan ske är att det står en fontän upp ur röret under diskbänken pga baktryck
Så blev avloppen äntligen rengjort.
Körde ner slangen tills det tog stopp, ca 7 m och började sen att spruta samtidigt som jag drog upp slangen 20-30 cm fram och tillbaka. Rensslangen vandrade själv neråt med munstycke som spolar bakåt. När ja väl kom igenom körde ja ner hela längden på 15 m några gånger.
Var förvånad att inget vatten kom upp, så de kan ju inte varit helt stopp ändå.
Kopplade högtryckstvätten på kökskranen med en "adapter" som var gängad i båda ändarna (snabbkopplingarna ville inte låsa fast).
Hade på maxvärme på vattnet som jag först kollat med en termometer (50-55 grader).
Jag höll på tills varmvattnet var slut (200 liter) och nu rinner vattnet ner bättre än någonsin.
Geggan med fett som kom med slangen var inte det trevligaste. Körde på tills slangen i stort sätt inte fick med nåt alls så de bör ha blivit ganska rent.
Största problemet med rensningen blev lukten som kom upp. De luktade verkligen inte hallon i huset efteråt och jag fick vädra korsdrag nästan 1 timme, vilket inte var så kul med -14 ute
Varför rensade ja inte tidigare haha
Körde ner slangen tills det tog stopp, ca 7 m och började sen att spruta samtidigt som jag drog upp slangen 20-30 cm fram och tillbaka. Rensslangen vandrade själv neråt med munstycke som spolar bakåt. När ja väl kom igenom körde ja ner hela längden på 15 m några gånger.
Var förvånad att inget vatten kom upp, så de kan ju inte varit helt stopp ändå.
Kopplade högtryckstvätten på kökskranen med en "adapter" som var gängad i båda ändarna (snabbkopplingarna ville inte låsa fast).
Hade på maxvärme på vattnet som jag först kollat med en termometer (50-55 grader).
Jag höll på tills varmvattnet var slut (200 liter) och nu rinner vattnet ner bättre än någonsin.
Geggan med fett som kom med slangen var inte det trevligaste. Körde på tills slangen i stort sätt inte fick med nåt alls så de bör ha blivit ganska rent.
Största problemet med rensningen blev lukten som kom upp. De luktade verkligen inte hallon i huset efteråt och jag fick vädra korsdrag nästan 1 timme, vilket inte var så kul med -14 ute
Varför rensade ja inte tidigare haha
Om du vill undvika upprepningar i framtiden, dosera lite kaustik soda (aka Avloppsrensare, Propplösare) i vasken. Spola sedan ned det hela med lite vatten. Gärna sent på kvällen så att det kan verka hela natten.
VIKTIGT! Synnerligen frätande. Läs alla varningstexter. Glasögon och handskar!
VIKTIGT! Synnerligen frätande. Läs alla varningstexter. Glasögon och handskar!
Produkter som diskuteras: "Propplösare"
Fettlösare Mudin Express 1 liter Norenco
Löser upp fett, olja, hår och slam
299 kr inkl moms
Läs mer

