OXYD skrev:
nej tröjorna tog stryk när man stängde och öppnade bältet. Vilket ledde till hål vid tvättning i nedre delen av tröjor.
Tänkte väl :D

granis70 skrev:
Ja jag har det. Men i mitt fall uppkommer hålen nog inte bara pga av maskinen. Inte alla kläder drabbade och hålen uppkommer på samma del av tröjorna.
Om hålen kommer på samma ställe på alla tröjor och inte "random" så bör det inte vara tvättmaskinen som är problemet, utan något man hakar i när man använder plagget.

Som exemplet med bältet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
OXYD skrev:
nej tröjorna tog stryk när man stängde och öppnade bältet. Vilket ledde till hål vid tvättning i nedre delen av tröjor.
Precis så var det för mig med. Plus en hög vass bänkkant i tvättstugan som skavde på tröjorna när jag böjde mig fram för att vika tvätt.

Hålen kommer helt random, ett eller flera i samma plagg. Kommer inte alltid men väldigt ofta.

magdan skrev:
Hålen kommer helt random, ett eller flera i samma plagg. Kommer inte alltid men väldigt ofta.
Trä en tunnstrumpa på handen och svep noga över hela trumman, så hittar du kanske något hål som fått en törn och rycker tag i plaggen.

Jag har hittat repor på insidan...

Då vet du varför...

Har en 20 år gammal tshirt med massa små hål på magen. Tjejen tror att den är maläten men det är ju bara svetsloppor.

De flesta såna små hål uppstår du tyget pressas mot något hårt som t.ex. bältet som någon hade upp. Jeans t.ex. brukar ha små metallknappar/knäppen och hänger tröjan över jeansen och då går emot något uppstår hål. Kan också vara om man t.ex. lutar sig mot något vassare eller en kant där tröjan blir "mosad".

Kan ju också vara något i trumman på tvättmaskinen som är skadat men oftast är det "yttre våld"...

Lexington Lexington skrev:
Hade också det problemet, visade sig att vid centrifugering (endast ett visst program) slog insidan av trumman mot glaset i dörren vilket gjorde att gnistor uppstod.
Gissar att det kan va något liknande för er? Är glaset repat på insidan?

[bild]
det låter mycket otroligt. är du säker på att det uppstod gnistor? Det skulle inte kunna vara någon gylf eller knapp som repade glaset? Kan tyvärr inte se så bra på bilden men är mkt nyfiken!

Nja, säker kan jag inte va, men det är så jag minns det.
Men den tvättmaskinen är bytt sen minst tre år tillbaka och inga problem längre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.