Hej,

Efter att ha rensat svartmögel i pannrummet funderar jag nu på att byta isolering och tätning på några av rören (två köldbärarledningar och en ledning för inkommande vatten).

Köldbärarledningarna är de horisontella i bild IMG_6686.jpeg och inkommande vatten är den vertikala.

Problem jag vill lösa
1) Vid inkommande vatten sitter någon form av skydd som har lossnat. Däri går vattenledningen i ett annat rör. Här antar jag att det kommer in en del fukt och därför vill jag täta. Hur tätar jag detta på bästa vis?

2) Köldbärarledningarna har svartmögel på sig som jag ej får bort. Är det lätt att skära bort och byta isoleringen själv? Eller är det för riskabelt?

3) Det är inte tätt där köldbärarledningarna kommer in och fukt tar sig in (se IMG_6679.jpeg). Här vill jag täta. Jag har kallasfalt som jag ska ta på utsidan. Kan jag använda samma på insidan?

Något annat jag bör tänka på?

Tack för hjälpen!

• Rörledningar i ett pannrum med synliga skador och svartmögel, inneslutna av en trästödstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör med isolering drabbade av svartmögel i ett pannrum, visar behov av sanering och tätning.
    Skapa konto
  • Vertikal vattenledning med lossnat skydd som går genom en platta, omgiven av mörk mögel och fuktskador.
    Skapa konto
  • Hand håller upp ett lossnat skydd där en vattenledning går in i ett annat rör med synlig fukt och mögel.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.