Har en gammal grävd brunn ca 4-5 meter.
Detta börja med att jag o sambon blev magsjuka, detta varade i en dag o feber någon dag efter.
2 veckor efter kom dottern med samma.
En vecka senare sonen..
Jaha tänkte jag något som går nu kanske.
Men sen hade vi gäster o alla insjukna ca 24 tim senare , tänkte det var märkligt o kolla i brunnen.
Vattnet ser lite grönt ut men syns inget i flaskor mm fulla med vatten.
Skicka bakterietest som dom klanta sig med så blev lite sent testat (ska göras inom 24 h gjordes kanske efter 36h)
Visade
Odlingsbara organismer vid 22grader 5000
Kaliforma bakterier vid 35 grader 2420 /100ml
Escherichia coli 214 /100ml.
Detta är tydligen inte jättebra , har druckit mängder innan vi kolla det utan att bli sjuk igen.
Frågan är om ytvatten kan vara skurken till detta?
Locket är inte tätt o har spruckit i ena sidan, locket lutar såklart dit så det har nog regnat en hel del ner där.
Enl filterförsäljare är uv lampa uteslutet då värdena är för höga.
Hitta en brunnsborrare i skåne som vill fixa en djupborr verkar lönlöst (försökte redan förra året då brunnen sina) men ingen har skickat offert ens.
Har lite panik just nu o vet inte hur jag ska lösa detta.
Någon som kan sprida något ljus o en eventuell lösning på problemet?

Har ni testat att få brunnen tät mot ytvatten och djur samt pumpat ur vattnet för att omsätta vattnet?

Nä.
Testsvaret kom idag , har bara hunnit lägga plast över brunnen så det ej ska regna ner i det.
Labbet bjuder på nytt test så visst kan det vara ett alt.
Men räcker det? Bör man inte hälla klorin o hela köret innan det isåfall skulle vara ok?

• Gilla
Stefan10
  • Laddar…
Med den mängden ecoli lär boven i dramat vara mer än bara ytvattenläckage.
Ecoli kommer ofta från avlopp eller dött djur. Har ni kollat ordentligt så det inte ligger typ en död råtta eller liknande i brunnen?

Vid dom nivåer på bakterier ert prov påvisat bör man undersöka ursprunget och åtgärda det faktiska felet/problemet innan man går vidare. Även om provet var sen så förekommer ju bakterierna i alla fall.

Pumpa ur brunnen, spola rent, grusa upp i botten och täta eventuella stora läckage in mellan ringarna och se till att lock är tätt och fint.
Många som spolar/suger brunnar kan samtidigt spola med klor och fylla med grus i botten.
Det känns som steg 1.

Tack för svar.
Syns inget dött än men däremot ser vattnet bättre ut nu när vi spolat ut en massa.
Tänkte försöka tömma i helgen då huset blir tomt på folk.
Har även mailat företag som gör sånt så får se va dom säger.
Det är omöjligt att täta helt då det är uppbyggt av stenar o inga cementringar, däremot regna det lite o det samlades en ganska rejäl mängd vatten där jag vet finns en öppning mellan lock o kant.
Vad är lämplig bottengrus om jag ska göra detta själv?
Tänkte köpa en pump o skicka ner klor o använda pumpen till att spola väggarna sen tömma dagen efter isåfall.
Ser även att brunnen är svettig på dom högre stenarna men absolut inget sipprar in där.
Antar att lite läkage bör vara godkänt.

Så nu fick jag svar från företaget som gör detta.
5000kr plus moms för spolning o tömning.
Sen tillkommer någon kostnad för dom ska tömma det från bilen beräknad tid 2-3h..
Köpte en sänkpump på biltema för 300 kr klorin o körde runt i brunnen under ca 2 h (inte lätt o pricka under alla stenar)
Tömmer imorgon kväll o lämnar nytt prov under veckan som kommer.
Återkommer när jag vet mer .

Tömde brunnen i lördags.
Har fyllt sig sakta men sköljde genom kranar mm o spolat sparsamt under veckan.
Kollade ner i brunnen o är fan grönt igen.
Vatten i ett glas är grumligt o kranarna luktar lite när dom startas..dricker inte vattnet så har bara precis spolat rakt ut.
Köpte elektrisk ph o klortestare men tror det var en leksak el något, visar exakt samma ph i kommunala som brunnsvattnet..
Bör jag klora igen men starkare blandning el bara tömma brunnen o hoppas det blir bättre?
Har tätat det mesta läkaget o allt är inplastat förutom lufthålet så ytvatten ska ej komma ner nu.

Grönt ? Du ha nog en läcka med ytvatten, då blir det humus i brunnen samt det med ecoli är nog säkert ett inflöde av avloppsvatten. Har ni enskilt avlopp eller kommunalt, om enskilt var ligger bädden, uppströms eller nedströms brunnen

Vi har enskilt avlopp.
Vad jag förstått det som ligger avloppet nerströms.
Alla har samma , friskvatten på framsida av husen o avlopp på baksidan.
Spolade genom en del igår,lukten försvann och jag hällde upp ett glas vatten o ett med komunalt från en dunk.
Mitt egna var klarare än det komunala.
Detta även nu dagen efter, står tom i solen.
Börjar undra om det är så att när vattnet fylls på blir det grumligt av bottensanden kanske.
Även när man häller upp i 1,5 lit flaska syns ingen missfärgning .
Borde även synas där tycker jag.
Verkar inte komma in ytvatten från sidorna o ovan mark är täckt med plast än så där kommer inget in.
Humus ska väl missfärga vattnet i kranen?
Ska försöka tömma brunnen nån gång till o spola genom mer o sen ta nytt prov, vågar inte dricka det förrän provsvaren är ok.

Var ett tag sen nu.
Följande har hänt, klora brunnen enl instr o tömde efter 24 tim.
Efter 1-2 veckor skicka vi in nytt prov .
Värdena har klart gått ner enormt, nu ska det funka med uv filter.
Men då brunnen inte lär bli bättre o vi får vattenbrist på sommaren är det bestämt att vi borrar nytt.
Detta är som många vet inte lätt o hitta någon som ens vill borra o absolut inte i en liten trädgård suck..
Har nu lyckats hitta en som verkar bra
Svenstorps rör.
Han har varit o kollat o ska nu räkna på det.
Tanken är att fylla igen den gamle brunnen med makadam, när där är igenfyllt vågar brunnsborraren koppla på den nya brunnen i slangen i den gamla.
Blir en 3faspump och hydropress i glasfiber, antar glasfibern är för att hålla priset nere.
Närmsta brunn är 90 meter så lär väl hamna där.
Ska bli skönt att slippa höra pumpen inomhus o att man slipper dricka vatten ur dunkar.
Blir priset ok går det igång i sept så det är ok.
Kommer självklart uppdatera här efterhand så kanske någon annan har nytta av det.
Tackar för alla svar hitills.

En liten uppdatering.
Ny brunn är borrad, slutade med 190 meter djup innan dom hitta vatten varav 33 meter foderrör.
Dagen efter pumpades 450 lit ur brunnen så vatten finns.
Nu har vi en pump i brunnen och en slang som är strypt till 1lit/min, pumpen går varannan timme.
Just nu får vi bara ut 100 lit per gång sen är det luft.
Pumpen finns på 20 met djup.
Kan inte så mycket om detta men skulle tro att det inte spelar någon roll vilket djup pumpen sätts på då tillrinningen är dålig, lutar åt att vi nog får trycka den oxå .
Var räknat på 6 meter foderrör och 70-90 meter brunn som en granne har, så detta blir en väldigt mycket dyrare brunn än tänkt.
Kommer uppdatera så fort det hänt något mer.

A andreas12 skrev:
Pumpen finns på 20 met djup.
190 meter hål och 20 meter har du skrivit fel ? 190 meters hål a 125 mm ger drygt 100 L per meter snabbt räknat och ni fick 450 L vid första pumpningen. Varför är inte pumpen på ett större djup om hålet är så djupt,kan du höra om det skvalar i hålet när pumpen går

J jonaserik skrev:
hål a 125 mm ger drygt 100 L per meter
Edit fel på decimalen ska vara ca 12 liter

Hemmakatten
Undrar också, 20 meters djup? Måste vara ett skrivfel.

Det var ett väldigt djupt borrhål!

Men om ni nu, trots dyr borrning, ändå får dåligt tillflödet så skulle jag nog lägga lite extra pengar på en tryckning.

Är bara en tillfällig pump för att se att brunnen levererar innan den gamla brunnen rivs ..
Vattnet ska kopplas ihop i den gamle, men den är så dålig att dom vill inte gå ner där utan att den är igenfylld..
Jag vill inte heller stå utan vatten.
Varför pumpen sattes på 20 meter har jag ingen aning om, tycker själv det låter högt upp.
Hör bara att pumpen jobbar fast utan motstånd.
Han sa bara att vi försöker ta reda på vilket djup den rätta pumpen ska hamna på..
Har tömt några ggr om dagen och jag ser nivån precis under pumpen när den slutat pumpa ( bra ficklampa)
Tömde idag o vänta 5 tim o tömde igen , då kom det ca 15 lit på 5 tim så tror inte det hjälper och sänka pumpen då uttaget är mer än tillrinningen.
Fattar det som att man kan sänka pumpen max 60 meter om man läser på olika pumpar , då hjälper inte dom andra 130 meterna någonting.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.