L Lars222 skrev:
Hej Hasse, jag har demonterat kranen från utsidan och har dragit ut stången som har O-ringproppen på andra änden. Som jag beskrev finns ett 40 cm rör som går från utsidan till insidan av huset och sedan ansluter till röret som ansluter till vattenledningen. Där 40 cm röret ansluter till de inre rören ser det ut som att diametern minskas så att O-ringproppen pluggar hålet och därmed stänger av vattnet inuti huset så att det inte finns vatten kvar i rörets 40 cm del .

"Så kan det blivit tryck" baklänges ", så att ventilen fastnat"

Menar du att det finns en annan ventil på andra sidan av hålet med mindre diameter där 40 cm röret ansluts till huvudrören?
Nej, det jag menade var att om du satt en extra pryl ( med två kranar) på utloppet, så kan det hända att vattnet inte rinner ut efter stängning. Om det då blir frost, så kan det bildas en ispropp längst ut och då kommer trycket på restvattnet att öka och möjligen trycka fast vintilen lite extra hårt med ev. skada som följd.
Var noga med att plocka bort " extrautrustning" när vintern kommer.

Vad har du för rör sorts?
Har en kran som inte fungerar i källaren och det för att vi har galvrör där. De kan bli igensatt med rost.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.