Hej!
Jag har ett litet huvudbry. Har ett rum i källaren där jag hade velat ha ett handfat, vatten finns draget men ingen brunn.
Det finns tydligen en igensatt brunn under golvet i ett anslutande rum men den känns inte som ett alternativ då den är igensatt med betong samt att jag hade behövt riva upp befintligt golv, riva en vägg samt bila upp betongplattan.
I rummet jag önskar ha ett handfat har jag sett att det finns vad jag gissar på är någon slags rensbrunn och jag undrar om det skulle gå att på någon vänster skarva ett rör från handfatet den stammen? Se bilder
Stort tack!
Jag har ett litet huvudbry. Har ett rum i källaren där jag hade velat ha ett handfat, vatten finns draget men ingen brunn.
Det finns tydligen en igensatt brunn under golvet i ett anslutande rum men den känns inte som ett alternativ då den är igensatt med betong samt att jag hade behövt riva upp befintligt golv, riva en vägg samt bila upp betongplattan.
I rummet jag önskar ha ett handfat har jag sett att det finns vad jag gissar på är någon slags rensbrunn och jag undrar om det skulle gå att på någon vänster skarva ett rör från handfatet den stammen? Se bilder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort tack!
Klart att det går, avlopp är inte trycksatt så det är enkelt att få det tätt.
Men, det är ingen lösning som är standard eller fackmannamässig. Gamla rensluckor är ingen anslutningspunkt för avloppsstammar. Så du hittar inga standarddelar för hur man konverterar sin gamla renslucka till en anslutning för avloppet. En annan praktisk aspekt är att du troligen vill ha kvar rensmöjligheten.
Som egen småhusägare gör du dock som du vill. Men kanske vill du inte ha ett alltför hemmafixat hus utanför fackmannamässig standard? Vill du trots det koppla dig på rensluckan så har jag idéer.
Men, det är ingen lösning som är standard eller fackmannamässig. Gamla rensluckor är ingen anslutningspunkt för avloppsstammar. Så du hittar inga standarddelar för hur man konverterar sin gamla renslucka till en anslutning för avloppet. En annan praktisk aspekt är att du troligen vill ha kvar rensmöjligheten.
Som egen småhusägare gör du dock som du vill. Men kanske vill du inte ha ett alltför hemmafixat hus utanför fackmannamässig standard? Vill du trots det koppla dig på rensluckan så har jag idéer.
Jag förstår tillfullo att det inte är någonting som kan anses vara en standardinstallation. Om det iaf inte var helt åt skogen rent idémässigt tänkte jag kolla med en VVSare om de kan utföra arbetet.Claes Sörmland skrev:
Klart att det går, avlopp är inte trycksatt så det är enkelt att få det tätt.
Finns det några eventuella risker med en sådan installation...det jag kan komma på är tex att det potentiellt skulle kunna komma lukt från avloppsstammen?
VVS:arna har en skyldighet att leverera fackmannamässiga lösningar till dig. Det är konsumenttjänstlagen 4 § som ställer det kravet på dem som näringsidkare. Så troligen kommer de allra flesta att följa lagen och avråda från lösningen eller inte ens vilja göra ett sånt jobb. (Vi har en och annan röris på forumet och de kanske rättar mig och se en möjlig fackmannamässigt anslutning i denna spolbrunn.)MickeTyr skrev:
Jag förstår tillfullo att det inte är någonting som kan anses vara en standardinstallation. Om det iaf inte var helt åt skogen rent idémässigt tänkte jag kolla med en VVSare om de kan utföra arbetet.
Finns det några eventuella risker med en sådan installation...det jag kan komma på är tex att det potentiellt skulle kunna komma lukt från avloppsstammen?
Klicka här för att svara