Jag har en utomhuskran som inte har något tryck och jag tror att problemet är där röret ansluts till vattenledningen. ('A' i diagrammet).
Röret till den utomhuskranen följer taket, sedan en vägg och sedan en U-formad sväng och sedan ut genom väggen. Innan röret ansluts till vattenledaren finns det tre anslutningar till vattenledningen: först till bergvärmen, sedan en anslutning till en pannrumshandfat och sedan en anslutning till toaletten i nästa rum. Pannrumshandfat och toaletten har vattentryck men det finns inget tryck i mellan A till B-sektionen i röret som leder till den yttre kranen. (Jag tror att vi tappade trycket där när vi hade installerat en ny element i källaren.) Det finns ingen avstängningsventil på röret till utomhuskranen.
Jag har försökt ansluta utomhuskranen från framsida av huset till kranen på baksidan av huset och tvinga vatten i röret, men det fungerade inte.
Hur kan jag återupprätta trycket i detta rör? Kan jag suga ut vatten med hjälp av en pump?
Eventuella förslag skulle bli mycket uppskattade. Tack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röret till den utomhuskranen följer taket, sedan en vägg och sedan en U-formad sväng och sedan ut genom väggen. Innan röret ansluts till vattenledaren finns det tre anslutningar till vattenledningen: först till bergvärmen, sedan en anslutning till en pannrumshandfat och sedan en anslutning till toaletten i nästa rum. Pannrumshandfat och toaletten har vattentryck men det finns inget tryck i mellan A till B-sektionen i röret som leder till den yttre kranen. (Jag tror att vi tappade trycket där när vi hade installerat en ny element i källaren.) Det finns ingen avstängningsventil på röret till utomhuskranen.
Jag har försökt ansluta utomhuskranen från framsida av huset till kranen på baksidan av huset och tvinga vatten i röret, men det fungerade inte.
Hur kan jag återupprätta trycket i detta rör? Kan jag suga ut vatten med hjälp av en pump?
Eventuella förslag skulle bli mycket uppskattade. Tack.
Har du letat efter en avstängningskran ? Ofta förr, så fanns det en sådan till vattenutkastarna ( på vägen mellan A och B ).
Jag läste tydligen dåligtL Lars222 skrev:
Jag bara spånar, men det är väl det enda du kan göra också och sedan felsöka systematiskt. I värsta fall får du kapa röret vid A, sätta en ventil mot inkommande och sedan trycka luft genom och slutligen dra en Wire inuti röret motmot B ( mycket omständligt). Om inte stoppets placering hittas då, så återstår väl bara att byta hela sträckan
Tack Hasse. ärligt talat, det är en geggamoja av rör just där: vattnet kommer in från framsidan av huset (det finns en 'sidogren' som går till framsidanskran) men annars går den direkt till pannrummet där det först grenar till bergvärmen och sedan 4 cm efter det grenar den till handfatet, och sedan en T gren - en går till toaletten och den andra tar en 90º sväng upp och sedan en 90º sväng till vänster och sedan en sträcka på 70 cm och en 90º sväng till höger och sedan två till 90 º svängar och en stor U-sväng innan den kommer till den yttre kran på baksiden.
Jag tror att med alla svängar och avstånd finns det helt enkelt inte tillräckligt trycket för att tvinga luften ur röret. Jag kommer att försöka stänga av huvudvattnet, avtrycka rören till handfatet och toaletten och lämna den yttre kranen öppen, sedan slå på huvudvattnet igen och se om det inte kommer att pressa luften ut.
Har någon ett annat förslag? Tack
Jag tror att med alla svängar och avstånd finns det helt enkelt inte tillräckligt trycket för att tvinga luften ur röret. Jag kommer att försöka stänga av huvudvattnet, avtrycka rören till handfatet och toaletten och lämna den yttre kranen öppen, sedan slå på huvudvattnet igen och se om det inte kommer att pressa luften ut.
Har någon ett annat förslag? Tack
Jag pressade en tråd upp i kranen cirka 50 cm och stötte inte på betydande motstånd eller vatten. Jag har också haft en tvåvägsventil på kranen för att tillåta två snabbanslutningsslangar. (Jag tog bort tvåvägsventilen medan felsökning av kranen) Tvåvägsventilen har en avstägningskran för varje snabbanslutning och de har varit stängts av, så jag tror inte att några insekter eller skräp hamnade i kranen. Om det finns något skräp i röret så kom det från insidan och inte från utsidan.
Ja, oftast gör det det. Gammalt skit som lossnar från rören. Hade själv samma problem med ett tappställ nyligen.L Lars222 skrev:Jag pressade en tråd upp i kranen cirka 50 cm och stötte inte på betydande motstånd eller vatten. Jag har också haft en tvåvägsventil på kranen för att tillåta två snabbanslutningsslangar. (Jag tog bort tvåvägsventilen medan felsökning av kranen) Tvåvägsventilen har en avstägningskran för varje snabbanslutning och de har varit stängts av, så jag tror inte att några insekter eller skräp hamnade i kranen. Om det finns något skräp i röret så kom det från insidan och inte från utsidan.
Har du en vattenutkastare med frostskydd så sitter käglan, dvs där vattnet stryps, längs in i böjen på varma sidan av väggen.
Jag skulle misstänka att problemet kan ligga där om det är en sådan utkastare.
Stäng av vattnet, skruva isär kranen, dra ut stången och kontrollera...
själva käglan på denna FMM som illustreras är alltså detalj nr 10. Som tätar mot insidan av detalj 2.
Jag skulle misstänka att problemet kan ligga där om det är en sådan utkastare.
Stäng av vattnet, skruva isär kranen, dra ut stången och kontrollera...
själva käglan på denna FMM som illustreras är alltså detalj nr 10. Som tätar mot insidan av detalj 2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Slacker, Det är som du beskrev. Det finns en lång stång i röret som stänger ett hål med mindre diameter i röret inuti huset. Jag har försökt driva tråden genom det mindre hålet men den är blockerad. Det kan vara att det är 90° sväng vid den koppling eller så kan det vara att något blockerar röret. Jag tror att jag måste koppla bort röret på insidan och se vad som hindrar tråden från att gå längre upp i röret
Finns ju en risk att du haft vatten kvar i utkastaren i.o.m. att du haft en stängd 2- vägsventil inkopplad och stängd. Om det frusit, så kan det blivit tryck " baklänges", så att ventilen fastnat.
Detta är ett typfel på vattenutkastare! Prova och öppna kranen fullt med en trädgårdsslang ansluten, vik slangen så kranen får fullt mottryck utifrån, efter några sekunder hör man en smäll i väggen och man har fullt tryck!
Lycka till.
Lycka till.
Hej Leif, tack för svaret. Menar du att jag ska ansluta slangen till min framsidankran och min baksidankran och sedan vik slangen för att bygga tryck och sedan släppa den eller bara ansluta den till min baksidankran, öppna kranen och vik slangen? Jag ser inte hur det senare kommer att fungera eftersom det inte finns något tryck i slangen för att bygga upp trycket.
Hej Hasse, jag har demonterat kranen från utsidan och har dragit ut stången som har O-ringproppen på andra änden. Som jag beskrev finns ett 40 cm rör som går från utsidan till insidan av huset och sedan ansluter till röret som ansluter till vattenledningen. Där 40 cm röret ansluter till de inre rören ser det ut som att diametern minskas så att O-ringproppen pluggar hålet och därmed stänger av vattnet inuti huset så att det inte finns vatten kvar i rörets 40 cm del .
"Så kan det blivit tryck" baklänges ", så att ventilen fastnat"
Menar du att det finns en annan ventil på andra sidan av hålet med mindre diameter där 40 cm röret ansluts till huvudrören?
"Så kan det blivit tryck" baklänges ", så att ventilen fastnat"
Menar du att det finns en annan ventil på andra sidan av hålet med mindre diameter där 40 cm röret ansluts till huvudrören?