Hej,
Jag har kört fast med projektet att få upp sjövatten till sommarstugan. Jag har enbart el i stugan. De som hade stugan tidigare har lämnat kvar en 150L hydrofortank samt 100m 32mm PEM-slang. Vattnet ska användas till utomhusdusch, diskning och bevattning.
Från sjön till Ladan är det cirka 130m med en höjdskillnad på ca 12m. Från Ladan till trädgården/stugan är det relativt flackt, höjdskillnad på max 1m.
Jag vill placera en bensindriven vattenpump vid sjön för att trycka upp vattnet till hydrofortanken.
Vad för pump behöver jag köpa med avseende tryckfall i PEM-slang och höjdskillnaden?
Vart ska jag placera hydrofortanken, vid Ladan?
Tacksam för hjälp!
Jag har kört fast med projektet att få upp sjövatten till sommarstugan. Jag har enbart el i stugan. De som hade stugan tidigare har lämnat kvar en 150L hydrofortank samt 100m 32mm PEM-slang. Vattnet ska användas till utomhusdusch, diskning och bevattning.
Från sjön till Ladan är det cirka 130m med en höjdskillnad på ca 12m. Från Ladan till trädgården/stugan är det relativt flackt, höjdskillnad på max 1m.
Jag vill placera en bensindriven vattenpump vid sjön för att trycka upp vattnet till hydrofortanken.
Vad för pump behöver jag köpa med avseende tryckfall i PEM-slang och höjdskillnaden?
Vart ska jag placera hydrofortanken, vid Ladan?
Tacksam för hjälp!
Du tappar 0.1 bar på 10m höjd. Länden tappar du inget tryck på men flödet minskar med längden.
I ladan kan du ha hydroforen. Helst har man hydrofor så nära förbrukningen som möjligt men 12m är inget problem.
En backventil längst ner är en bra ide ochså
I ladan kan du ha hydroforen. Helst har man hydrofor så nära förbrukningen som möjligt men 12m är inget problem.
En backventil längst ner är en bra ide ochså
Det finns ett problem som jag inte blir klok på. Enligt Rinkaby rör får jag 50mvp i tryckfall på 100m PEM-slang. 50mvp = 5bar eller 50m tryckhöjd på pumpen. Det finns få bensindrivna pumpar som orkar trycka vatten så pass. Är det något jag missar?
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/
Klicka här för att svara